Zit er alcohol in wiskey cocktailsaus?

Een vriendin die zwanger is beweert dat er alcohol in zit, klopt dit? Het gaat om de zaanse wiskey cocktailsaus

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.5K

Antwoorden (3)

In het flesje van Calvé zit in elk geval wel 0,5% whisky.

Toegevoegd na 2 minuten:
En in die van Remia eveneens.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In echte zelfgemaakte whiskysaus hoort ook whiskey. Dat betekent overigens niet dat de zwanger vriendin geen whiskysaus mag eten.
Er zit inderdaad 0,5% whisky in deze saus. Als we er vanuit gaan dat whisky 50% alcohol is, dan bevat de saus 0,25% alcohol. Bij een eetlepel whisky is dit bijna te verwaarlozen, al hoewel het nog steeds niet aan te raden is deze saus als zwangere vrouw te eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan komt 5 liter saus overeen met één klein biertje. ;-)
anneliez
11 jaar geleden
doe mij dat biertje dan maar ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe mij liever ook maar, dat biertje. :-) Een half procent. Dat zo'n saus 'whisky saus' genoemd mag worden... Toevallig weet ik dat er in de meeste merken helemaal geen whisk(e)y zit. Wederom een fraai staaltje volksverlakkerij van de voedingsindustrie.
Bij whiskey cocktailsaus hoort er whiskey in te zitten, anders mag het zo niet heten of moet er op de fles vermeld staan dat het een whiskeysmaak betreft en die zijn er tegenwoordig. Een kunstmatige whiskeysmaak, een zg. E-nummer. Heb je een cocktailsaus dan hoort er cognac in te zitten, in elk geval de smaakgever die de specifieke smaak aan een receprtuur geeft.

Gaat het erom dat ze hem graag eet en geen risico wil lopen? Hier een recept voor een heerlijke cocktailsaus zonder alcohol;

4 eetl. mayonaise,
1 eetl. ketchup,
1 eetl. slagroom (lobbig geklopt voor een luchtige saus)
1 theel. worcestersaus,
1 mespuntje cayennepeper,

Doe alles in een kom zonder de slagroom. Meng alles goed door elkaar en spatel op het laatst de lobbige slagroom er doorheen.
amc