Hoe krijg ik versuikerde honing weer zacht zonder magnetron?

In mijn keukenkastje staat een knijpflesje vloeibare honing. Doordat deze is gaan versuikeren is ook het spuitgaatje verstopt geraakt en krijg ik er dus geen honing meer uit. Ik ken de tip om de honing kort in de magnetron te zetten, maar vanwege het plastic flesje lijkt me dat niet verstandig. Weet iemand dus hoe ik de honing weer vloeibaar kan krijgen zonder magnetron?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.2K

Het beste antwoord

De tip om versuikerde honing in de magnetron te zetten had ik al eerder gehoord en inderdaad, de honing wordt er weer vloeibaar van. Maar, werd mij verteld, daarbij maak je alle voedzame ingrediënten in de honing kapot. Honing mag nooit heter worden dan 40 graden. Als op het etiket staat "koudgeslingerd", dan heb je de goede honing. Honing die fabrieksmatig wordt gemaakt, dus met verhitting, is wel lekker maar bevat vrijwel geen gezonde stoffen meer. Beter is het om de honing in een bak met warm water van 40graden te zetten en zo een uurtje te laten staan. Af en toe warm water vervangen/toevoegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

in heet water zetten. je kunt ook proberen op de laagste stand van de magnetron, en niet te lang, dan zie je wel hoe het flesje hierop reageert
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iets erg warm wordt in een plastic flesje vervormd deze, dat zal in een magnetron best gebeuren.
anneliez
11 jaar geleden
daarom zei ik ook, heel kort verwarmen dan zie je hoe het reageert op warmte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plastic flesjes met een inhoud die zó weinig water heeft als honing moet je NOOIT in de magnetron doen.
Reden: de magnetron verwarmt het water in je voedsel, en juist omdat er zo weinig water in honing zit, zal de temperatuur razendsnel stijgen, de plastic zacht en week worden, mogelijk vervormen, en dan krijg je helemaal geen honing meer uit het potje.
Zet het flesje in een pannetje met heet water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt gekristalliseerde/versuikerde honing weer vloeibaar maken door haar te verhitten. Met het verhitten moet men echter oppassen. Het probleem is dat u honing slechts mag verwarmen tot 40 graden Celsius, want als men honing boven de 40 graden verwarmt, gaat dit ten koste van enzymen. Hierdoor verliest de honing haar gezonde werking. Enzymen zijn stoffen die bepaalde organische reacties tot stand kunnen brengen, bijvoorbeeld een goede spijsvertering. Om honing vloeibaar te krijgen, zonder de enzymen te schaden, moet men het knijpflesje een tijdje in water van 40 graden Celsius (handwarm) zetten, dan wordt uw honing ook weer vloeibaar. Breng het water dus niet aan de kook.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.digibron.nl/search/share.jsp?uid=00000000012de29d677a4fbd80110925&sourceid=1011