Waarom mag je een ontdooit diepvriesproduct niet opnieuw invriezen?

We halen wel eens wat uit de vriezer, maar een halve dag later blijken we het toch niet nodig te hebben. We begrijpen niet waarom opnieuw invriezen slecht zou zijn. Bijvoorbeeld spinazie, vlees of brood.

Toegevoegd na 12 uur:
Foutje: ontdooit moet ontdooid zijn...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

Twee maal invriezen betekent ook twee maal ontdooien en opwarmen. Tijdens dit proces zal het aantal bacteriën uiteindelijk zeer sterk zijn toegenomen met alle extra risico’s op een voedselvergiftiging van dien. Daarnaast verliest een product bij ontdooien vocht waardoor het indroogt. Bij een tweede keer ontdooien gebeurt dit nogmaals wat de kwaliteit zeker niet ten goede komt.
11 jaar geleden
Tweedelig antwoord:

a) Thuis is het af te raden... maar soms kan weinig kwaad.
b) Voor levensmiddelenbedrijven, supermarkten enz. is het bij wet verboden.

Waarom dan?
Als je een product invriest, dan gaat het water in het product vriezen. Er vormen zich microscopische ijskristallen, die met hun scherpe randen de structuur van het product aantasten, de celwanden beschadigen, de vezels breken, enz. Daarom is verse groente of vlees na ontdooien slapper en verliest zo veel vocht.
Dat heeft twee effecten: doordat het product zo aangetast en beschadigd is, wordt de smaak en structuur minder (slapper, of soms juist taaier), en de producten kunnen sneller ranzig worden omdat de afbraakenzymen die normaal gesproken veilig geborgen binnen de cellen zitten, loskomen en 'tekeer' gaan. Maar daarnaast, in het vocht dat vrij komt, kunnen bacteriën (ook schadelijke!) zich razendsnel vermenigvuldigen) Daarom ook is een bevroren product heel kort houdbaar na ontdooiing, en wordt aangeraden om snel te koken of te consumeren.

Een rauw ingevroren product die je ontdooid hebt, wil je niet opnieuw invriezen, simpelweg omdat bij de 2e ontdooiing niet meer te vreten is. Uitzondering hierop zijn producten met weinig water zoals brood, specerijen, sommige soorten oude kaas, vetten... die kunnen iets meer verdragen, maar beter worden ze zeker niet! Als je dat probeert met verse groente en fruit, rauwe vlees of vis, dan is dat straks echt niet meer wat ooit was.
De andere uitzondering op de vuistregel 'nooit twee keer invriezen', is als je het ontdooide product volledig kookt. Dan dood je de bacteriën af, en is het meestal geen probleem om opnieuw in te vriezen. Maar nogmaals: de kwaliteit van het product wordt zeker niet beter! Dus als je te veel vlees (of vis of groente) hebt ontdooid en niet alles gaat eten, maak sowieso alles klaar, en wat je niet eet kan je meteen opnieuw invriezen. Zo blijft het redelijk goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Samen met al het bovengenoemde:
Bacteriën die toenemen
Vocht dat verloren gaat, samen met de smaak
etc. etc.

is er ook nog een ander dingetje dat ik je mee wil geven,
namelijk:
Je kunt het (altijd nog zelf goed na checken) nog wel terug in de vriezer stoppen als het GOED EN ECHT GOED koud is.
Dus meestal al je vlees een tijdje in de koelkast doet, is het nog vanbinnen flink bevroren en de rest is ijskoud. Als je bedenkt dat je 'm toch niet nodig hebt, kun je het nog in de vriezer stoppen.

Maar pas toch goed op, het is een tip! Je moet niet een stuk vlees of vis of wat dan ook op kamertemperatuur opnieuw invriezen!

Hopelijk is het duidelijk wat ik vertel:)