Hoe kun je een bakvorm + garde het beste vetvrij maken om bijv. eiwit stijf te kloppen?

Het is mij nog nooit gelukt om eiwit stijf te kloppen, omdat de bakvorm + garde meestal niet geheel vetvrij zijn. Hoe doe ik dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Met gewoon afwasmiddel kom je al een heel eind. Maar als je ze naveegt met een doekje met wat zijn of citroensap, zijn ze zeker vetvrij. (Het allerbeste is trouwens om eiwit in een kopen kom te kloppen. Heb je die niet, dan kan een beetje bakpoeder (natriumcarbonaat) helpen het wat luchtiger en stijver te krijgen, maar noodzakelijk is het niet). En vergis je niet ; 3 eiwitten stijfkloppen duurt met de hand al snel 12 minuten. En die tijd neemt toe met het aantal eiwitten. Eigenlijk zou je tweehandig moeten kunnen kloppen, of elkaar aflossen). Met de hand en een grote garde gaat in dit geval sneller dan met een handmixer. Toegevoegd na 23 seconden: Lettertje weggevallen in de tweede regel : met wat Azijn natuurlijk.

Bronnen:
Bak- en kookboeken en ervaring

Beide hulpstukken goed heet afwassen en dan afdrogen met een schone thee- of handdoek. Daarna beide voorwerpen insmeren met citroensap. Dan niet meer afdrogen maar gaan kloppen. En voila daar is je eiwit stijf geklopt. (Het geheim is goed schoon en vetvrij werken.) Succes..

Om eiwit stijf te kloppen met een garde moet je oneindig lang doorkloppen. Meestal lukt het mij in elk geval wel binnen een minuut of 5, maar je moet echt stevig blijven kloppen. Vaak ziet het eiwit er halverwege uit, alsof er niets meer mee te beginnen is. Dan moet je gewoon door blijven kloppen omdat het daarna alleen maar beter wordt. Je kunt ook beter in een ronde kom de eiwitten stijf kloppen ipv de bakvorm. Een garde kun je het beste vetvrij maken door hem goed schoon te maken met heet water. Verder lijkt het mij niet nodig om andere zaken ermee te doen. Het makkelijkst is om eiwit stijf te kloppen met een keukenmachine. Succes!

Bronnen:
Ervaring

Direct voor gebruik afwassen. In afwasmiddelen zitten vetoplossers. Staan je spullen een tijdje in de keuken...ook in keukenkastjes...komt er vet op. Veel succes...zo moet het wel lukken ;-)

Ik was de bakvorm af met gewoon afwasmiddel en dan met een theedoek afdrogen, en daarna nogmaals met een andere theedroek goed droog maken, zodat deze zeker weten vetvrij is.

ik lees in voorgaande antwoorden niet een essentieel onderdeel - gebruik RVS materialen - dat scheel tal een slok op een borrel, en met de garde vanuit de pols slaan hé anders krijg je snel een lamme arm

Ik gebruik zelf nooit een kunststof kom/vorm om eiwitten stijf te kloppen, simpelweg omdat het geen geschikt materiaal hiervoor is. Kunststof is na één keer gebruikt te hebben voor bewaren van vet voedsel bijna niet meer geheel vetvrij te maken. Dat is intrinsiek aan de eigenschappen van plastic: vet trekt namelijk in het materiaal en wordt straks uitgescheiden. De betere soorten plastic hebben hier minder last van, maar het is onvermijdelijk. Daarnaast is kunststof niet echt krasbestendig. Al die minuscule krasjes doen de belletjes die in contact komen met de wanden van je kom heel snel klappen, en dat is doodzonde van je met zo veel moeite stijfgeklopte eiwitten! Het beste gebruik je een kom van goed schoongemaakt RVS (let op dat het geen krasjes heeft!) of van glas. Beide materialen zijn prima vetvrij te maken, behoorlijk krasbestendig, en omdat ze zwaarder dan kunststof zijn, blijven ook lekker stabiel op je aanrecht. Eiwitten stijfkloppen in een kunststof bak lukt op zich wel (heb ik zelf ook vaak gedaan), maar maak het jezelf makkelijk door het geschikte materiaal te kiezen! Trouwens, voor het stabiliseren van je stijfgeklopte eiwitten moet je een heel klein beetje zout toevoegen (vóórdat je begint met kloppen!) Dat proef je straks niet, en het helpt écht: de eiwitten worden sneller stijf, en blijven langer stabiel. Zelf doe ik het altijd met de garde van een staafmixer, op midden-hoog snelheid, en ik blijf het bewegen door het schuim (dus niet stil in je kom laten hangen), en het lukt altijd.

Allereerst begin je met het schoonmaken van al je spullen die je ervoor nodig hebt. Geef ze een sopje met heet water én afwasmiddel en droog ze af met een schone theedoek. Een kunststof mengkom trekt vet aan en houdt het vast, is daarom altijd verdacht, maar ook een glazen of RVS kom, is in een keuken, zelfs in een lade of kast, na enige tijd niet meer vetvrij. Gebruik eieren die op kamertemperatuur zijn. De eieren zijn dan makkelijker (sneller) stijf te klopppen. Neem ook zo vers mogelijke eieren, want daar blijft bij het scheiden de dooier heel. Je kunt ze kloppen met 2 vorken of een garde, maar ikzelf neem altijd de mixer (wél zorgen dat ook de gardes heet afgewassen zijn) en tegenwoordig doe ik ze in een apart kommetje dat voor slagroom/eiwitten bij de keukenmachine hoort. Misschien heb jij die ook? Gaat in elk geval perfect. Met de mixer krijg je het goed stijf als je hem op de hoogste stand zet. Let wel goed op, het kleinste druppeltje eigeel in het wit is funest en eiwit zal niet echt stijf worden. Ben je dus niet in het bezit van een eierscheider en moet je het door overgieten van de ene helft naar de andere ei helft doen, doe ze dan liever(als je niet geoefend bent) apart in bijv. een soepkom. Is de dooier heel gebleven en zit er geen spoortje in het eiwit, giet het wit dan in de mengkom. Voeg suiker, sap of andere smaakstoffen eerst toe als het eiwit (bijna) helemaal stijf is. Doe je dit eerder dan zal dit voor vertraging bij het kloppen zorgen of het lukt helemaal niet om het stijf te krijgen. Over het kloppen valt weinig anders te zeggen dan; Flink hard kloppen- eerst verschijnen er bellen en dan opeens wordt het eiwit witter en dat is het teken dat het eraan komt dus-verder kloppen ... Stop met kloppen als het mengsel sneeuwwit is en er pieken ontstaan als je de garde omhog trekt. Als er dan nog (te) lang doorgeklopt wordt, verandert het schuim in water met vlokken eiwit. Je hebt dan over-geklopt en dit is niet meer goed te maken. Dit kan voorkomen in een keukenmachine of kunststof kom, maar gebeurt niet zo snel in een metalen of zelfs koperen kom. Vooral in een koperen kom krijg je een mooie crèmekleur en doordat de ionen van het koper zich aan het eiwit hechten wordt de stabiliteit van het eiwit vergroot. Hierdoor wordt het gevaar op over-kloppen zeer klein.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100