Weet er iemand een lekkere witfof salde?

Zonder mayonaise

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Een lekkere combinatie van bitter, hartig, zoet en zuur. Witlofstronkjes ontdaan van de harde kern en in reepjes gesneden. Blokjes gerookte kip, oude kaas, appel , madarijn en bosui. Op smaak gebracht met een dressing van yoghurt,olie en azijn en twee flinke theelepels honigmosterd. Uiteraard zout en peper naar smaak toevoegen. Lekker bij gebakken aardappels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Meng er :
-zure appel
- gewelde rozijnen
- stukjes gewelde abrikoos
- walnoot
- limoensap
- fijngesneden lente ui
- hardgekookt ei
- augurk
- zure creme en /of creme fraiche
- wat zachte olijfolie
- snippertjes kool
- ,, knolselderij
- ,, wortel
- geroosterde pijnboompitten
- fijngemaakte knoflook door en smul.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maak af met versgemalen peper en eventueel wat oregano.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze is erg lekker en ook zeer verrassend:

Ingrediënten voor 4 personen
Witlof (1 struikje per persoon)
1 venkel
2 sinaasappels
2 eetlepels olijfolie
peper (uit de molen)

De buitenste bladeren van de witlof verwijderen, onderkant stronkje afsnijden en in dunne reepjes snijden. De venkel doormidden snijden en in dunne plakken schaven. Eventueel nog een keer doormidden snijden. De sinaasappels dik schillen zodat er geen witte velletjes zichtbaar zijn. De sinaasappel tussen de vliesjes uitsnijden. Probeer zo weinig mogelijk sinaasappelsap verloren te laten gaan. Dit gebruik je samen met een of twee lepels olijfolie als dressing voor de salade.
Met wat peper op smaak brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak eerst een saus van; 1 eetl. citroensap, peper,zout en suiker en een scheut koffiemelk, dit roer ik met de garde door elkaar en doe er dan 2 eetl. fritessaus en een theel. honig-mosterd door, roeren en dan langzaam (terwijl ik het erdoor klop)zo`n 2 eetl.arachideolie erbij ( zonnebloemolie mag ook)

Dan snijd ik de witlofstronkjes (waar ik eerst het kontje en kegelvormig de harde middenstronk uit heb gesneden)in heel dunne ringetjes en doe die meteen in de saus en roer erdoor heen. Door de citroensap blijft hij zo mooi wit. Dan meng ik er nog 2 grote gekookte eieren in plakjes door en als ik heb wat partjes mandarijn. Is echter ook zonder mandarijn lekker.
Heerlijk bij gekookte aardappeltjes en een lekkere jus met vlees. Dit is dus meer een bijgerecht en kan je als groente opdienen, als maaltijdsalade vindt ik hem niet zo geschikt.
amc
13 jaar geleden
500 gr witlof; 2 sappige handperen; doosje frambozen; voor de dressing: 5 el olijfolie; 2 el witte balsamico azijn; zout; peper; 100 gram gecarameliseerde walnoten; 3 el suiker; 1 el water; citroen.

Snij de witlof doormidden haal de harde achterkant en kern weg. Wassen en uit laten lekken. Was de peren, maar schil ze niet. Snij ze in partjes, halveer deze en verwijder de pitjes en kern. Was de frameboze en houd ze apart. Los de suiker op in water en carameliseer hierin de walnoten af laten koelen en in stukje snijden.

Meng olie en azijn en breng op smaak met peper en zout en wat citroensap. Meng hierin de witlofblaadjes met de hand zodat alle blaadjes bedekt zijn met olie. Verdeel de partjes peren hierover met de gecarameliseerde walnoten. Voeg voorzichtig de frambozen toe.

Heerlijk bij bijvoorbeeld aardappelpuree en een stukje vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeh dit klinkt lekker! Dit recept ga ik bewaren :-)
Voor 2 personen.

250 gram witlof
2 volle eetlepels zeer fijn gesnipperde ui
1 zeer volle eetlepel yoghurt,
1 zoetzure appel (bijvoorbeeld Elstar of Cox Orange)
1 eetlepel citroensap
1 of 2 theelepels suiker

eventueel voor de garnering:
1 hardgekookt ei
beetje tomaten ketchup
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Witlofsalade

Ingrediënten voor 2 personen:
1 struikje witlof
1 blikje mandarijntjes op sap
200 gram pittige kaas
1 fles calvé mosterdsaus

Bereiding:
Halveer het struikje witlof. Verwijder het bittere harde middenstuk en gooi dit weg. Snijd de rest van de witlof in piepkleine stukjes. Doe dit in een mooie schaal.

Maak het blikje mandarijntjes open en doe het sap in een drinkglas. Snijd de mandarijnstukjes doormidden. Voeg dit toe aan de witlof.

Verwijder de korst van de kaas. Snijd de kaas in piepkleine dobbelsteentjes. Voeg dit toe aan witlof en mandarijntjes.

Voeg de mosterdsaus toe aan witlof, mandarijntjes en kaas. Schep alles goed door elkaar.

Variaties:
In plaats van mandarijntjes, ananasstukjes of perzikstukjes toevoegen.
Een mix van deze vruchten kan natuurlijk ook.

Serveertips:
Lekker met gebakken aardappelblokjes met aardappelkruidenmix en kipdrumsticks provencaal braadstomen in oven

Toetje: beschuitpudding in een glas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor witlof salade moet je eens kijken op www.letscookit.tv daar staan allerlei leuke gerechten op