Kan het kwaad om zuivel over datum te eten?

Ik heb perongeluk een 'kwarkstick aardbei' gegeten die 4 dagen over datum was, maar ik zag het pas achteraf. Ooit heb ik eens gehoord dat zuivel over datum eten heel slecht is, is dit zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
56.5K

Antwoorden (3)

Vier dagen is op het randje, normaal 3 dagen na houdbaarheidsdatum. Als het nog goed smaakte, kan het niet echt veel kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans is heel groot, dat er helemaal niets aan de hand is. Waarschijnlijk stond er op de kwarkstick een THT datum (tenminste houdbaar tot) en dat betekent bijna altijd dat de fabrikant tot die datum de kwaliteit garandeert. In dit specifieke geval zou dat kunnen betekenen dat je van je kwarkstick absoluut niet ziek wordt, maar dat hoogstens de kwarkstick iets minder lekker is geworden, of de structuur/kleur/geur van het product iets is aangetast.

Om eens wat meer duidelijkheid te krijgen over THT datum en TGT-datum (te gebruiken tot), en hoe je in heel veel gevallen je niet zoveel van die aanduidingen hoeft aan te trekken, kan ik je onderstaande uitzending van Zembla aanbevelen.

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=58617&cHash=4d3e76c26911a6965c3c161eee25d58e

Als je dat gezien hebt, dan kom je erachter dat een THT datum lang niet altijd realistisch is, en dat de afnemer van de producten (de supermarkt) in veel gevallen een belangrijke stem heeft, in de beslissing over de THT datum.

Eén verhaal in de uitzending vond ik opvallend. Soepfabrikant vindt dat zijn soep 2 jaar goed blijft. Een supermarkt wil graag die soep gaan verkopen, (hij vindt het een "mooi" product) maar wil de soep, voor de uitstraling, vanuit het koelvak gaan verkopen en eist een houdbaarheidsdatum van 14 dagen.

Dit houdt zeker niet in, dat je zomaar alles moet gaan eten wat over de datum is, maar het is wel aan te bevelen om naast de informatie omtrent de datum, ook je ogen, neus en smaak moet te laten bepalen of je zo'n product nog kan eten.

http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/artikelen/5707/eten-bewaren-kun-je-leren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord van Mesher is gewoon uitstekend (+'je!) Gewoon ter aanvulling: "zuivel" is heel breed.
Verse melk buiten THT/TGT zou je nog net kunnen drinken, mits ongeopend (heel belangrijk!!) zolang het niet zuur ruikt of smaakt. Na openen hou je liever aan de THT. Gefermenteerde, gerijpte en/of gedroogde zuivel (yoghurt, kwark, kaas...) blijft meestal goed lang na THT, maar gebruik je gezond verstand. Als het product 5 dagen houdbaar was, en de THT met één week is verstrekt, liever niet eten. Als het product 3 weken houdbaar is, en de THT is met 2-3 dagen voorbij en verder ruikt en ziet normaal uit, gewoon consumeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anna, dat bewijst maar weer dat o.a. je ogen beter in staat zijn om de houdbaarheid te bepalen, dan de datum.
Die pot compote is waarschijnlijk niet goed afgesloten geweest, en het zal vast een productiefoutje zijn. Dat wordt dus een mailtje naar Hak...:-)
De fabrikant wil volledig aan de veilige kant blijven, en zet de houdbaarheidsdatum dus aan de krappe kant. Dat doet hij overigens meer voor zichzelf dan voor jou, dat er geen mensen komen klagen dat de melk zuur is of zo. Kwarkproducten en yoghurt blijven veel langer goed dan de datum aangeeft, en karnemelk zelfs wel een hele maand. Mits goed koel bewaard. Ga vooral af op de smaak en geur, als daar niets mis mee is kun je het gerust nog een paar dagen over de datum consumeren.