zijn schimmels op jam, brood giftig?

soms ontstaan er schimmelplekjes in een jampot. Door vuil mes of zo. Zijn deze schimmels giftig? Op brood komt vaak ook schimmel, vogels eten dat gewoon. Zijn die schimmels (niet) giftig?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bepaalde schimmels op brood en op de jam zijn niet giftig, en andere weer wel. Daar om maar één goede raad, neem geen risico. Vaak zul je niet ziek worden van deze schimmels maar je kunt niet zien of er foute inzitten. Rose/rode schimmels zijn levens gevaarlijk. •Schep geen schimmel uit jam, appelmoes of smeerkaas. De schimmel kan ook al door de rest van het product zitten zonder dat je het ziet. Gooi beschimmelde producten daarom weg. Enige uitzondering is harde kaas, zoals Goudse kaas. Die kunt je nog eten als je de schimmel ruim wegsnijdt.

Schimmelgifstoffen kunnen voorkomen in diverse levensmiddelen zoals granen, noten, koffie- en cacaobonen, specerijen, peulvruchten, fruit en bewerkte producten hiervan zoals brood, bier, wijn en pindakaas. Ook via het veevoer kan het in dierlijke producten zoals melk voorkomen. Er is nog weinig bekend over de giftige werking van de meeste schimmelgifstoffen. Wel bekend is dat sommige zeer giftig zijn. Van sommige schimmelgifstoffen is bekend dat ze in grotere hoeveelheden mogelijk kankerverwekkend tot zeer kankerverwekkend zijn.

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie...

Of ze giftig zijn durf ik niet met zekerheid te zeggen. Smerig smaken doen ze wél. Overigens kun je schimmel gewoon van je jam afscheppen en de rest van de jam opeten. Ze groeien eróp, niet erin. Mijn vader vertelde dat men in zijn boerendorpje de jampotten afdekte door er een doek omheen te binden. De schimmel die zich op de jam vormde beschermde hem tegen kwalijke invloeden. Trek in jam? Doekje eraf, schimmel afscheppen, jam eten.

het is niet giftig. je wordt er vaak niet ziek van. met een lagere weerstand kun je het beter toch niet eten. vroeger schepte ik de schimmel van de jam af, nu niet meer ivm een chronische ziekte.

Bronnen:
http://www.plusonline.nl/etenendrinken/art...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100