Kan gebakken kibbeling, in gesloten verpakking, 4 dagen na hbh-datum nog gegeten worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.3K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
probeer het en laat ons weten of je het overleefd hebt

Antwoorden (5)

Als het gekoeld en gesloten verpakt is, kan je het makkelijk weken na de hbh-datum eten. Maar voor de zekerheid, en omdat het gebakken kibbeling is, even goed ruiken en kijken.
Als je niets ziet en het stink ook niet, Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is lastig te zeggen. En wellicht niet het antwoord wat je zoekt, maar ik kan wel vertellen hoe ik dit soort houdbaarheids issues altijd oplos:

- Men neme een stukje van het te testen vis of vlees of iets waar dat inzit (bijv tonijnsalade).
- Men roept de kat (bij ons thuis komt die al aanrennen zodra de koelkast open gaat, maar ok)
- Men geeft de kat het te testen stukje, nu volgen er twee mogelijkheden:
- Indien de kat het opeet is het nog goed te doen
- Indien de kat het niet opeet, is het niet goed te doen

Klinkt wellicht raar, maar werkt bij ons thuis echt super goed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
misschien moet de vrager dan even jouw kat komen lenen, is dat handig?;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even per post sturen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou ja, er zijn meerder katten... en/of honden... :-)
Gewoon even je eigen neus en ogen gebruiken. Uit de verpakking halen, ruikt hij goed, ziet hete r nog goed uit, dan kun je hem rustig eten. De verkoper houdt altijd wel enkele dagen reserve dus die vis is echt niet na die datum ineens oneetbaar
anneliez
11 jaar geleden
Bij twijfel niet inhalen. Met andere woorden niet opeten. Bovendien, en zeker als ik de andere antwoorden lees, dan zou ik niet erg smakelijk meer eten. De houdbaarheidsdatum staat er niet voor niets op en je praat wel over je gezondheid. Wees daar zuinig op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De houdbaarheidsdatum heeft niets ermee te maken dat voedsel bedorven is. De houdbaarheidsdatum is slechts een datum waarop de fabrikant/verpakker de versheid garandeerd. Het is jammer dat dit systeem zo ingeburgerd is en de mensen niet meer hun eigen geur- en smaakzin willen gebruiken om zo vast te stellen of voedsel nog bruikbaar is. Je moest eens weten hoeveel goed voedsel er in de vuilnisbak beland alleen al door een houdbaarheidsdatum ergens op te zetten. En daarmee wil ik niet zeggen dat het fout is om ergens een houdbaarheidsdatum op te zetten. Maar die datum moet niet leading worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die datum staat er inderdaad niet voor niets op: hij staat er om het bedrijfsrisico van de producent in te dekken. Tot die datum kun je hen namelijk aansprakelijk stellen voor bederf en de gevolgen (ziekte) daarvan. Om zo min mogelijk risico te lopen zetten ze er dan ook een zo kort mogelijke houdbaarheid op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou Haelenaar, ik gooi wat eten betreft praktisch nooit wat weg. Is vooral een kwestie van aankoopbeleid. Ik ken het onderscheid tussen THT (tenminste houdbaar tot) datum en houdbaarheidsdatum ook. In z'n algemeenheid is strikte naleving van de houdbaarheidsdatum, dit in tegenstelling met de THT datum, niet echt nodig maar zeker met vis kan je volgens mij maar beter voorzichtig zijn. Daar komt bij dat niet iedereen beschikt over een perfect reukorgaan.
Inderdaad moet je gewoon goed kijken en ruiken. Vroeger hadden we geen houdbaarheidsdatum en deden we het ook op die manier. Als het niet meer goed is, merk je het zeer zeker!! En... de houdbaarheidsdatum is ook altijd Tenminste tot....dus dat wil zeggen dat het na die datum niet bedorven hoeft te zijn. Ruikt het goed, en ziet het er goed uit: lekker opsmikkelen!!