Kun je afvallen door ongezond te eten?

Ik kom net terug van vakantie en heb daar twee weken lang heel vet en zoet gegeten. Ik heb echter wel iets minder gegeten dan ik normaal gesproken doe.

Nu ben ik net op de weegschaal gaan staan en zie ik dat ik twee kilo ben afgevallen. Ik weeg mezelf elke week en ken mijn eigen schommelingen wel zo'n beetje, dus dit vond ik wel verassend. Mijn vriend merkte gister ook op dat ik er slanker uitzie.

Normaal gesproken eet ik heel gezond: elke avond verse gerechten met veel groente, fruit als tussendoortjes, stevig ontbijt met magere yoghurt en muesli. Bestaat het dat je afvalt wanneer je dit patroon doorbreekt, of zal een andere factor een rol spelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (4)

Ja hoor ; dat kan uitstekend. Het gaat inderdaad om de totale calorie-iname en niet om wat je precies eet. Sterker nog, de meeste dieten zijn gebaseerd op eenzijdige (en dus ongezonde) voeding. Alleen maar appels is uiteindelijk net zo slecht als alleen maar hamburgers - misschien nog wel slechter, als je een goeie burger kunt bakken.
Daarnaast is het ook niet onmogelijk dat je op je vakantie veel meer hebt bewogen / gelopen dan je normaal doet, en dat telt natuurlijk ook mee.

Het betekent niet dat een dieet van vet en suiker een gezond dieet is, maar dat begrijp je zelf ook wel.
Gewoon weer lekker gaan eten zoals je at, wellicht wat minder fruit (veel suiker !) en wat vaker in de benen. Mits je te dik bent natuurlijk, anders is dat niet noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Klopt
Ritsuka
11 jaar geleden
Je kunt afvallen op een dieet van Twinkies, het is puur kcal in vs kcal uit. Op de lange termijn is het inderdaad niet gezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterker nog , ik heb ooit een aflevering van een teeveeprogramma gezien waar ze een te dik en een te dun iemand een tijdje van 'dieet' laten ruilen ; die magere at echt alleen maar troep van de Mcdonalds (en nog best wel veel ook) en de dikke at voornamelijk heerlijk, zelfgemaakt, gezond, groenterijk Italiaans eten - alleen net effe teveel.
Die dunne voelde zich na twee dagen al honderd keer beter dan ze ooit gedaan had, de dikke stopte meen ik omdat ze letterlijk ziek werd.
Waarschijnlijk veel beweging misschien zon en de nodige drankjes kunnen ervoor zorgen dat je reserves worden aangesproken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmm... je hebt minder gegeten, maar je lichaam kan denk ik toch nog veranderen( dikker worden) ik zou voor een paar dagen lekker sproten als je die kilo's niet wil maar ja afvallen door ongezond eten.. kan niet dan moet je veel sporten....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan! Ieder lichaam heeft zijn eigen ´dieët' maar hoe er rekening mee dat als je gezondr gaat eten weer, toch weer ietsje dikker word.