Om te voorkomen dat het echt verwarrend wordt citeer ik even een stukje van de Engelse wikipedia dat ik daarna vertaal. (bron in link)>

Red candies were eliminated in 1976[7] due to health concerns over the dye amaranth (FD&C Red #2), which was a suspected carcinogen, and were replaced with orange-colored candies (this despite the fact that M&M's did not contain the dye; the action was purely to satisfy worried consumers). By 1987, the public had forgotten the scare, and the red candies were reintroduced, but they also kept the orange colored M&M's. They currently contain Allura Red AC (FD&C Red #40, E129). In Europe, Allura Red AC (E129) is not recommended for consumption by children. It is banned in Denmark, Belgium, France, Germany, Switzerland, Sweden, Austria, and Norway.[8] Instead, Cochineal (E120) is used in the red shells.

Vrij vertaald:
Rode M&M's werden in 1976 uit de handel genomen omwille van zorgen over de kleurstof Amaranth (FD&C Red #2), waarvan werd vermoed dat het potentieel kankerverwekkend was. De rode M&M's werden toen vervangen door een oranjegekleurde versie (dit niettegenstaande het feit dat de genoemde kleurstof NIET in de M&M's verwerkt was, het ging puur om het publieke imago en om dat te beschermen). In 1987 was de commotie verwaterd en de rode M&M's werden geherintroduceerd, maar de oranje versie bleef ook. Tegenwoordig bevatten ze de kleurstof Allura Rood AC (E129). In Europa wordt Allura Rood niet aanbevolen voor gebruik door kinderen. Het is verboden in Denemarken, België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Zweden, Oostenrijk en Noorwegen. In plaats daarvan wordt Cochenille (E120) gebruikt.

Dat middel wat ze uit luizen halen (E120) wordt dus kennelijk niet in Nederland gebruikt, hoe het ook zij, het is goedgekeurd door de EU, maar verboden in bepaalde landen, maar het is niet de reden geweest voor het verdwijnen van de rode versie van de M&M.

Hieronder nog twee links met Nederlandstalige informatie over de genoemde E-nummers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er was in die tijd heel wat te doen over toegevoegde kleurstoffen. Met name rode kleurstof had een slechte naam.
Ondanks dat M&M die schadelijke stoffen niet gebruikte, wilden ze zelfs de schijn niet opwekken, en maakten ze gewoonweg geen rode snoepjes.
AWM
14 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat er toen nog geen M&M's waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt een min van mij: De eerste M&M's werden in 1941 uitgedeeld onder de Amerikaanse soldaten die vochten in de Tweede Wereldoorlog. De M&M's zaten toen nog in een koker, net als de Smarties (van Nestlé). Zeven jaar later kregen ze een nieuwe verpakking: een zakje. Pas sinds 1950 wordt op elke M&M één M geprint, iets wat ze uniek en herkenbaar maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland waren ze nog niet . Maar wel Bonitos
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij hebben Toerist en Goldenten gelijk.
Er waren bonitos en treets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, smarties zaten in een kokertje, weet ik nog. Maar de merknaam M&m's werd pas bekend eind jaren 80 denk ik.
Omdat in 1976 bleek dat de gebruikte kleurstof niet onschadelijk was voor de gezondheid. Het duurde tot 1987 voor er een veilig alternatief gevonden was. Sindien zijn er dus weer rode M&M's.

Ik kan me daar overigens niks van herinneren ; volgens mij hebben we in Nederland nog niet zo lang M&M's, wij hadden vroeger Treets. En die waren allemaal bruin.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, gevaarlijk KON zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bleek dus om een imagoprobleem te gaan. De rode kleurstof die mogelijk kankerverwekkend was zat niet eens in de M&M's maar om de schijn niet tegen zich te krijgen besloot het bedrijf de rode snoepjes niet te produceren totdat de paniek overgewaaid was.
Het laagje van deze m&m's werd van het schild van luizen gemaakt. Daar was nogal ophef over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blauwe M&M's zijn er ook pas een jaar of vijf, ze moeten af en toe nou eenmaal met iets nieuws komen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook in 1976 werden de rode M&M's® uit de traditionele kleurenmix verwijderd. Dit mede door de publieke opheffing over sommige schadelijke rode kleurstoffen. Deze kleurstoffen werden niet gebruikt in de M&M's , maar om geen verwarring bij het publiek te veroorzaken werden toch de rode M&M's verwijderd van de kleuren mix.
1987 was een belangrijk jaar in de geschiedenis van M&M's , rood werd weer toegevoegd aan de traditionele kleur mix, dit door de vele verzoeken van de klanten.