Waar worden die insecten gekweekt die voor E-nummers gebruikt worden?

Het is algemeen bekend dat in bijv. roze koeken het bloed van gestampte schildluizen zitten... Dat wordt dan vermeld onder een of ander E-nummer (E120 en 124 als ik mij niet vergis). Maar ik vraag me af: wáár worden die dan gekweekt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Ritsuka
12 jaar geleden
E120, staat op Wikipedia
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om gedroogde schildluizenen daar zal niet veel bloed in zitten.
Koffieboer Starbucks gaat stoppen met het gebruik van een extract gemaakt van gedroogde schildluis. De stof wordt gebruikt om de frappuccinos en taartjes van Starbucks rood te kleuren, maar dat was tegen het zere been van veganisten. Veganisten startten online een petitie, waarin ze eisten dat Starbucks zou stoppen met het gebruik van dode schildluis, ook wel bekend als E-nummer 120. De koffiegigant heeft aangegeven langzaam maar zeker het gebruik van de kleurstof die wordt gewonnen uit een schildluis, de dactylopius coccus, uit hun producten te halen. Starbucks gaat de dierlijke kleurstof vervangen voor een extract dat van tomaten wordt gemaakt, meldt The New York Post. “We zijn ons ervan bewust dat we niet voldeden aan de verwachtingen van onze klanten door het cochenille-extract te gebruiken”, zo luidt de verklaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
E120 komt inderdaad van schildluizen, maar E124 is synthetisch.

Het beste antwoord

80% van de wereldproductie komt uit Peru.

Toegevoegd na 1 minuut:
De schildluizen worden op bepaalde schijfcactussen gekweekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

op lanzarote, een van de canarische eilanden, zag ik grote velden cactussen waarop die luizen gekweekt worden.