Wat gebeurt er als je een chocoladereep van 99% cacao in een keer helemaal opeet?

ga je dan dood? of val je dan flauw? ben ik benieuwd naar, niet dat ik het zelf wil proberen! Dat durf ik helemaal niet, ik eet telkens maar een klein stukje, er stond namelijk ook een waarschuwing op de verpakking. Maar ik vroeg het me gewoon af.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.3K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wat ik graag wil weten, is: Wat voor waarschuwing staat er dan op de verpakking? Lijkt me raar als een bedrijf een reep verkoopt, en er dan opzet, niet in 1 keer opeten. Het is niet dat ik je niet geloof, ben gewoon nieuwschierig.

Het beste antwoord

Wat met je precies gebeurt, kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, maar met een beetje uitleg komen wij in de buurt...

Chocolade bestaat uit 2 componenten afkomstig uit de cacaoboom: cacaomassa (de vaste bestanddelen) en cacaoboter (het vet) Hieraan worden andere ingrediënten toegevoegd zoals melkbestanddelen, suiker, vanille, noten, enz.

De 'extra' ingrediënten kunnen haast geen kwaad (tenzij je allergisch hiertegen bent!), dus zal ik nader ingaan op de stoffen in de cacaomassa en -boter.
Het vet is gewoon vet (nou ja, een heel bijzonder soort vet, maar dat even terzijde), en het enige nadelige effect is dat je heel veel calorieën binnen krijgt van dat vet.
En dan blijft de cacaomassa. Hier zitten o.a. de natuurlijke kleurstoffen van cacao, de 'gezonde' componenten uit de chocolade (o.a. polyfenolen), en een heel belangrijke stof: theobromine. Deze stof is een alkaloïde uit dezelfde chemische familie van de cafeïne en theofylline (de stoffen die zorgen voor het stimulerende en oppende effect van koffie en thee)
Theobromine heeft een iets minder sterk effect dan cafeïne op onze hersenen, maar heeft een veel sterker effect op je hartslag. Daarnaast heeft theobromine een zeer goed merkbaar diuretisch effect, verwijdt je bloedvaten en stimuleert de stoelgang.
Met name het gecombineerd effect van het verhoogde hartslag en vaatverwijdende werking, kan resulteren in een plotse verlaging van je bloeddruk, en dat is waarschijnlijk het effect waarvoor gewaarschuwd wordt op de verpakkingen.

Het percentage cacao wat vermeld wordt op de chocolade (in dit geval 99%) refereert naar de hoeveelheid cacao in het eindproduct, maar dat is cacaomassa + vet, en de verhouding kan variëren.
Ik weet niet hoeveel cacaomassa in deze chocolade zit, maar ook dat zegt weinig, want de soort van de bonen, de fermentatie van deze, het roosteren en het gehele productieproces hebben een enorme invloed in de hoeveelheid theobromine in het eindproduct. Als ze hiervoor waarschuwen, dan zullen ze toch bepaald hebben dat de hoeveelheid theobromine hoog is.
Ik kan me ook voorstellen dat dit een heel klein beetje als reclamestunt wordt gebruikt, maar het effect van theobromine is zeker niet te verwaarlozen!

Check even deze link op de Engelse Wikipedia
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er is geen een bedrijf dat iets op de markt brengt waar je dood aan kunt gaan.(buiten de wapenindustrie). Dus dat zal wel meevallen, misselijk worden zal wel kunnen
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin... Als je van wat dan ook te veel eet of drinkt, dan ga je dood. Zelfs van water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, en van paracetamol ook, en van bier etc etc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook Arsenicum wordt op de markt gebracht door een bedrijf..
loginabcde
11 jaar geleden
maar het gaat om de aangeboden hoeveelheid. Als ik een pakje paracetamol koop is dat toch ook niet dodelijk? Al de verpakkingen zijn dusdanig in hoeveelheid dat het logischerwijs geen directe schade toebrengt anders dan misschien wat misselijkheid en stoelgang problemen. Zou in Amerika betekenen dat je op een flesje water een waarschuwing krijgt van 'niet meer dan 5L per dag drinken' puur om claims te voorkomen.
Arsenicum vind ik een ander iets omdat het geen voedingsmiddel is. Daarbij word je ook gewaarschuwd op de verpakking.
Niet veel anders dan als je een reep met minder cacao in 1x opeet. Veel mensen worden daar misselijk van maar je gaat er niet dood aan.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.consumentenpagina.be/article/2007/18/chocolade-met-hoog-percentage-cacao-niet-altijd-lekkerder-en-gezonder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met zo'n hoge concentratie cacao is het niet ondenkbaar dat iemand een chocoladevergiftiging oploopt.

Als je maar genoeg cacao binnenkrijgt (al dan niet geconcentreerd) kan je lichaam (lever?) het ineens niet meer aan en krijg je een chocoladevergiftiging.

Toegevoegd na 2 minuten:
Antwoord : Nee je gaat niet dood, je wordt wel erg ziek
en daarom opgenomen in het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
moeder/chocola/ziekenhuis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
correctie: te veel chocolade
je zal een tijdje moeilijk naar het toilet kunnen gaan. Chocolade stopt namelijk, hoe meer cacao hoe vaster het word.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Producten worden niet in een dusdanige hoeveelheid/ verpakking aangeboden dat je er een (chocolade) vergiftiging of andere ernstige zaken van oploopt. Overigens ken ik alleen chocolade vergiftiging bij dieren maar dat terzijde.
Van alles wat je te veel eet krijg je uiteindelijk last. In dit geval zal je waarschijnlijk je behoorlijk misselijk gaan voelen en later een moeilijke stoelgang hebben.
De meest voorkomende voedingsklachten bij te veel consumptie zijn laxerend of zorgen voor een moeilijke stoelgang.
Overigens denk ik niet dat veel mensen halverwege deze reep nog zullen denken 'gelukkig nog een helft'
11 jaar geleden
dan ben je misselijk en krijg je wel licht last van puistjes