Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom vragen ze bij de kaasboer altijd,of het een ietsje meer mag zijn?

Ik vraag toch duidelijk 500 gram.

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
"Mag het een onsje meer zijn?", zei de kaasboer.
"Ja hoor", zei ik, waarna de kaasboer een onsje extra op de weegschaal legt. (Herman Finkers)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ja die van herman finkers daarover is echt goed! :D
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
de antwoorden zijn al gegeven maar wil er iets aan toevoegen-als ik bij een kaasboer een pond kaas bestel zeg ik er gelijk achteraan:het mag iets meer zijn...
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
dat vraagt hij,als het niet goed is haalt hij het er af.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ooit zelf geprobeerd om precies 500 gram kaas af te snijden? Als je exact een pond kaas wilt, moet je gaan voor voorverpakte fabriekskaas in plaats van naar de kaasboer te gaan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Omdat het inderdaad lastig afsnijden is op precies het bestelde gewicht.

Mijn reactie op deze vraag is dan ook altijd : nou, líever niet.
En dan doet men wel zijn best om het goed te krijgen, ipv slordig er een ons bij te snijden.

Ik heb namelijk de indruk dat het soms net zo goed een truc is om twee ons meer te verkopen, ipv dat het een snij probleem is.

Ik laat dus duidelijk merken dat ik een pond wil, maar ik zeur niet als het een ietsje meer is. Is het heel veel te veel, dan ga ik niet meer terug.

Pech voor hun.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Omdat de kaasboer wel eens een stukje teveel afsnijdt, het gaat allemaal op gevoel, kan jij in een keer 500 gram van 5 kilo snijden? Lastiger dan je denkt hoor.

Toegevoegd na 3 minuten:
maar het is wel erg vaak een ietsje meer, ik hoor maar weinig dat er wordt gevraagd of het een ietsje minder mag zijn.

ken je het spreekwoord, beter teveel dan te weinig? en hij kan moeilijk nog een stuk klaas erop plakken, maar wel wegsnijden..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Rieneke1
16 jaar geleden
maar het is wel erg vaak een ietsje meer, ik hoor maar weinig dat er wordt gevraagd of het een ietsje minder mag zijn.
AWM
16 jaar geleden
Ja, mijn kaasboer lukt dat bijna altijd binnen een marge van +/- 5 gram. Ongelofelijk, dat wel.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nee,maar hij zal nooit zeggen,of het ietsje minder mag zijn:)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
't is toch niet zo dat het om heel veel meer gaat, bij benadering zitten ze altijd heel dicht bij het gevraagde gewicht. Mocht het teveel zijn, dan gaat het ook wel op hoor en je hoeft dan waarschijnlijk pas een paar dagen later terug naar de kaasboer. Ik zie het probleem niet zo! Trouwens ik krijg ook wel eens 495gr kaas als ik een pond vraag.
Heb jaren kaas en vleeswaren gesneden... en het is gewoon erg moeilijk om precies de goede hoeveelheid af te snijden. Het is zonde om 2 plakjes kaas er af te schaven... die kun je dan niet meer makkelijk verkopen.
Als mensen niet ietsjes meer willen kan het natuurlijk ook, dan is het gewoon bijschaven en helaas voor de plakjes kaas die overblijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Goed antwoord! +1
Je kunt daar gewoon 'nee' opzeggen. Het was tenslotte een vraag.
(Lees meer...)
AWM
16 jaar geleden
AWM
16 jaar geleden
Ja, maar jij hebt wat met kaas ;)
het blijft natuurlijk snijden op gevoel, en dat doen ze dan liever iets ruimer dan iets te weinig.
al die kleine beetjes meer tikken wel flink aan bij elkaar.
(Lees meer...)
16 jaar geleden
Die man is gewoon bezig om een boterham te verdienen..
Logisch dat hij eerder iets teveel afsnijd..
Zou ik ook doen.. kan hij tenminste ook een stukkie kaas op zijn brood;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Op de markt vraagt de kaasboer als ik een pond oude kaas bestel: “Mag het ietsje meer zijn?” Nog nooit heeft hij mij gevraagd of het ook ietsje minder mocht zijn. Wat maakt het uit, die kaas komt wel op, dus bijna automatisch zeg ik ja. Als ik precies wil weten hoeveel kaas ik koop, moet ik in de supermarkt een voorverpakt stuk halen, dan kan ik kiezen voor 522 of 491 gram.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Je betaalt per gewicht.
Als het 510 gram is, betaal je ook 510 gram.
Dus als je een pond vraagt, maar je moet 510 gram betalen, dan gaat je dat dus een paar cent meer kosten dan het pond dat je vroeg.

Hij wil weten of je het goed vindt dat het een paar cent meer zal kosten je bestelde, en daarom stelt hij die vraag. Het is dus uit beleefdheid.
Hij zou het ook niet kunnen vragen en je gewoon die extra grammen laten betalen. De meeste kaasboeren zullen het je echter vragen, dat is wel zo netjes.
Ze zijn vaak goed opgevoed, daar komt het ook door.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik heb op een kaasafdeling in een supermarkt gestaan en kreeg ook vaak deze vraag. Het is gewoog moeilijk inschatten. Eigenlijk is het eerder knap wanneer je precies 500 gram af kunt snijden (of toeval). Het gekke was ook dat wanneer het minder was dan het gevraagde men zei:"doe er maar een plakje bij". Dan ga je over die 500 gram heen en zegt men er niks van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Naast alle redenen die anderen al geven, zal het vast ook wel meespelen dat mensen over het algemeen waarschijnlijk niet precies 500 gram nodig hebben. Als je een recept volgt wel, maar als het voor op de boterham is, is de 500 gram waarschijnlijk meer een indicatie van hoeveel je ongeveer nodig hebt. En weet hij dus dat ervan afwijken meestal oke is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Omdat het stuk kaas,dat ze afsnijden altijd op het gevoel gaat. En aangezien de kaasbaas bang is om je te kort te doen,snijdt hij meestal een iets groter stuk af. Je kunt in het vervolg ook vragen om iets minder dan je nodig hebt,dan krijg je precies genoeg! En wees maar blij,dat het niet bij de eierboer gebeurt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Het is lastig om precies een stuk van 500 gram af te snijden.
Ik heb ook een tijdje stage gelopen in een kaaswinkel, en geloof me het is lastig.
Uit beleefdheid vraag je dan aan de klant of het ietsje meer mag zijn.
Meestal scheelt het niet zoveel in gewicht.
Maar het staat brutaal om het teveel zonder te melden aan te slaan cq af te wegen/ rekenen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
De kaasboer probeerd 500 gram af te snijen.
Maar meeste gevallen komen ze niet altijd op 500 gram af.
soms snijen ze 10/20/30 gram meer. wat moeten ze anders doen proberen precies op 500 gram van te maken. wat is nou 30 grammetje helemaal niks hij verdiend er ook niks mee hoor..!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing