Gebakken zalm buiten de koelkast, nog te eten?

Help kom erachter dat ik de rest van mijn zalm (gisteravond gebakken) niet in de koeling heb gezet. Het ruikt niet vissig, maar ik heb er ook al saus en groente bij gedaan. Kan ik het nog eten, of beter niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.4K

Antwoorden (5)

Wat mij betreft zou ik het rustig doen
anneliez
12 jaar geleden
Als je het wel eerst door en door verhit, dan kan het echt geen kwaad om het op te eten.
Amadea
12 jaar geleden
Hij is gisteren al verhit, dus bacteriën zijn al gedood. 1 dagje kan geen kwaad.
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dus iets wat verhit geweest is kan niet bederven als je het een dag ongekoeld bewaart?
walter
12 jaar geleden
Nee dat niet, maar het scheelt wel dat het al verhit is geweest. Na een paar dagen gaat ook dit stinken en groeien er schimmels op. Maar deze komen voor een groot deel uit de lucht.
Wanneer het nog rauw geweest zou zijn, zou ik het na een paar uur op kamertemperatuur weggooien.
Al kan dat ook nog wat uren hebben. Ik leg wel eens 's avonds bv kipfilet uit mijn vriezer om te ontdooien, wat ik de volgende dag pas 's avonds ga bakken. Maar nóg een nacht kan niet meer.
Mijn antwoord komt waarschijnlijk te laat, maar goed, toch goed om te weten voor de volgende keer! :-)

Normaal gesproken zal dit weinig kwaad kunnen, maar ik zou het tóch niet doen.

Tijdens het bakken de eerste keer heb je, als het goed is, vrijwel alle bacteriën gedood, maar niet allemaal. Er blijven ALTIJD een paar die het overleven.
En dan is het van groot belang hoe je de vis hebt bewaard. Niet gekoeld, dat is helder, maar was de vis goed afgedekt? In een toch frisse omgeving rond de 15°C, of in de keuken met een temperatuur van 25°C? Samen met rauwe groente? Was de saus ook een oud 'restje' uit de koelkast? Heb je de vis met je vingers aangeraakt? Als het goed is had je je handen gewassen, maar je vingers zijn nooit helemaal steriel...

Wat ik probeer te laten zien is dat een nabesmetting van de vis is zó gebeurt, en dat kan van betekenen dat schadelijke bacteriën op je vis terecht komen, en juist omdat er geen andere bacteriën zijn (geen concurrentie) kunnen ze dan op de temperatuur van je aanrecht zich razendsnel vermenigvuldigen.
Zelfs als je de zalm opnieuw gaat verhitten vóórdat je gaat eten, zal deze tweede verhitting normaal gesproken nooit zo intens zijn als de eerste keer. Bovendien zijn er bepaalde bacteriën die toxines kunnen produceren die hittebestendig zijn: de bacterie gaat dood, maar de toxine overleeft het en jij wordt net zo ziek alsof je de vis niet had verhit.

Zelf ben ik inspecteur van de NVWA, en als een restaurant zo iets zou doen, zouden ze van mij een forse boete krijgen zonder verdere vragen.
Nogmaals: het hoeft niet per se ziekmakend te zijn, maar
ik zou het risico niet lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed zo!
Geen boete voor je! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de - extreem strenge, voedselverspillende - regels voor een restaurant (waar ook mensen met een lagere weerstand kunnen komen eten en je met enorme verantwoordelijkheden te maken hebt) NIET vergelijken met en normale huis- tuin- en keukensituatie. Als iedereen met zijn verse voedsel en aangebroken verpakkingen zou omgaan als we zien in De Smaakpolitie, zou de walgelijke, misselijkmakende voedselverspilling in dit land nog een factor of tien erger worden. Terwijl een normaal mens prima een incidenteel bacterietje kan hebben, en veel voedsel lang niet zo snel bedorven is als daar soms wordt geschetst. Het verhaal van de temperatuur in de keuken klopt uiteraard, evenals van de schone handen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen
Je hebt gelijk, de normen voor en thuissituatie en voor een professionele voedselbereider zijn niet te vergelijken, maar als je mij vraagt wat zou IK doen, dan is dit mijn antwoord. Maar tja, je mag niemand het recht ontnemen om zichzelf te vergiften. Uit alle studies blijkt dat de meeste gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis. Voedselverspilling vind ik ook een soort van kanker van onze maatschappij, maar vergis je niet: 80% vindt plaats thuis, niet in de horeca!
Voedselverspilling kan je het beste bestrijden via de kant van slim inkopen: mensen kopen absurd grote hoeveelheden, die na een tijdje 'rijpen' in de koelkast linea recta naar de prullenbak gaan. Dat is het probleem!
De verspilling van bereid voedsel valt reuze mee, dat blijkt uit elke studie, iets anders zou voor horeca ondernemers snijden in eigen vingers zijn! Kreeg ik daarom een - van je...? :-( Overigens, van dat verschrikkelijk TV programma wil ik helemaal niets horen. Elke keer moet ik uitleggen dat de NVWA helemaal niets ermee te maken heeft. Gelukkig weet jij wat het verschil is, dus hoef ik het niet uit te leggen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn beste weten wordt het overgrote deel van het voedsel al in de supermarkt verspild, zoniet al in het traject daarvoor. Dankzij het fenomeen voedselbank is dat gelukkig een flink eind teruggedraaid. En nee, de min was bij mijn weten niet van mij ; zo ' erg' is het nu ook weer niet :lol: En inderdaad, veel voedselvergiftigingen gebeuren thuis, maar niet zozeer door ' slecht bewaren' Meer kruisbesmetting, en juist NIET je neus en ogen gebruiken maar vertrouwen op de koelkast/vriezer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens, met je tweede regel!
De gemiddelde koelkast in Nederland staat op 8-9°C ingesteld, ipv 7°C of lager.
Maar ik hoop dat je inziet dat de grote risico's komen van de kant van nabesmetting, en niet van oorspronkelijke besmetting. Dat is écht zo! Maar toch niet met de eerste: uit alle cijfers blijkt dat de retail behoorlijk efficiënt is met voedselverspilling, zeker omdat ze een deel van hun derving kunnen afzetten richting Voedselbank enz.
De grootste verspillers zijn écht de consumenten thuis, maar omdat deze heel moeilijk 'aan te pakken' zijn, heeft de overheid besloten om de oplossing van het probleem te zoeken in de handel.
Bij dit soort ' twijfelgevallen' kun je meestal het beste afgaan op je eigen waarneming : je neus, je ogen, en je tong.

Met rauwe vis moet je extreem voorzichtig zijn, maar deze was al gaar, en moet je dus vanaf dat moment als 'nieuw' product beschouwen. De belangrijkste factor is eigenlijk de temperatuur in je keuken ; als het geen extreem warme nacht is (en die hebben we nog niet), kun je er gerust van uitgaan dat een restje van gisteravond de volgende morgen nog goed is.

Zeker als je een normaal gezond mens bent met een normale gezonde weerstand, moet het wel heel raar lopen wil je ziek worden van een vis die nog goed ruikt, er goed uitziet en goed smaakt. Gewoon nu in de koeling zetten, dan is-ie vanmiddag of vanavond nog prima te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker niet mijn bedoeling om oorlog met + en - te gaan voeren met je Marleen (daarom ook geen waardering), maar hoewel ik met je antwoord grotendeels mee eens ben, is voor een leek erg moeilijk in te schatten wanneer het risico klein is, en wanneer juist groot. In geval van twijfel... niet doen!
Heb je weleens last van Salmonella gehad? Ik wel, ooit als kind. Zal ik nooit vergeten.
En ik heb beroepsmatig al twee keer de ouders van een overleden kind moeten interviewen om de oorzaak van een Salmonella infectie proberen te achterhalen. Je moet niet bij die ouders beginnen over hoe kleine de kans was, want voor hen is de kans 100% geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O ja, en nog eentje!
Je stelt dat je met rauwe vis moet je extra voorzichtig zijn. Mijn stelling is anders: met gebakken vis (voedsel in het algemeen) moet je extra voorzichtig zijn.
Rauwe voedsel wordt in het algemeen door en door verhit, dus zelfs als er van alles er op zit, wordt het meeste afgedood. Dat is niet het geval met gaar voedsel. Daarnaast heb je in rauwe vis een eigen flora die voor zo goed als 100% bestaat uit 'onschuldige' bederfbacteriën, de meeste hiervan psychrofielen, die op lage temperatuur kunnen groeien, en de groei van de pathogene bacteriën verstoren, puur omdat ze veel sneller kunnen groeien en deze wegconcurreren.
Na het garen zijn alle psychrofielen dood, en een eventuele nabesmetting (b.v. een paar Staphylokokken uit je neus of handen) krijgt vrije spel om zich te vermenigvuldigen, zeker als de temperatuur te hoog is. Het product wordt dus gevaarlijk, terwijl organoleptisch (reuk, geur, zicht) nog steeds prima uitziet. Soms is gezond verstand niet genoeg, en moet je écht diepe microbiologische kennis hebben om de juiste beslissingen te nemen.