Stroop is onder anderen een bijproduct van de productie van suiker. In Nederland zijn verschillende soorten stroop, namelijk suikerstroop (bijproduct bij suikerbiet-suiker), appelstroop (van appels gemaakt), ahornsiroop (uit esdoorn bomen) enzovoort.

Suikerstroop (van suikerbieten) wordt gemaakt door de suikerbieten te snijden en te koken. Wat dan overblijft is suikerwater. Dit wordt ingekookt tot het een dikke vloeistof wordt, met daarin suikerkristallen. Door dit te centrifugeren, wordt de suiker van de stroop gescheiden.

Appelstroop wordt gemaakt door appels dusdanig ver uit te koken dat alle suikers eruit zijn. De waterige oplossing die overblijft, wordt gefilterd tot alle 'harde' stukjes eruit zijn, en dan wordt het geheel ingekookt tot het een bruine, stroperige vloeistof is.

Ahornsiroop wordt uit esdoorn bomen gehaald. Ze maken sneden in de bast, zodat het sap eruit komt. Je kunt dit vergelijken met hars dat uit dennen komt, maar is niet helemaal hetzelfde. Ahornsiroop is zoet, omdat het veel suikers bevat. De siroop wordt ingekookt totdat het stroperig wordt, en dan is het klaar om te gebruiken.

Caramel is eigenlijk gesmolten suiker. Bij het maken van caramel heb je niks anders nodig dan een pan met dikke bodem, suiker en een thermometer. De suiker wordt verhit tot het 170 graden C is. Dan krijgt het een bruine kleur, en gaat het naar caramel ruiken. Het spul moet dan zo snel mogelijk uit de pan gegoten worden, omdat het anders verbrandt.

Lang verhaal kort: Stroop is geen caramel, omdat het niet gesmolten suiker is.