Kom je nou echt aan van koolhydraten of niet?

Ik lees nogal vaak dat mensen met die aan het afvallen zijn koolhydraten mijden, omdat je hier snel 'dik' van word. In mijn ogen zijn het vooral de calorieen en de vetten. Ik geloof wel dat alles mee speelt, maar 'wegen' de koolhydraten dan zo zwaar?

Weet jij het antwoord?

/2500

als je sport heb je koolhydraten nodig voor je verbranding.. sport je niet en neem je teveel dan worden ze niet verbrand en omgezet in vet..

Je komt aan als je meer kcal eet dan je verbrand. Wat die kcal zijn maakt niet uit. Toegevoegd na 1 minuut: Je word niet dik van koolhydraten, maar je kunt beter wel de witte koolhydraten vermijden (witbrood, witte rijst, witte pasta etc). Daar zitten niet veel voedingsstoffen in, de volkoren varianten vullen veel beter. Je lichaam heeft koolhydraten nodig. Toegevoegd na 2 minuten: Vetten zijn ook niet slecht, je lichaam heeft dit ook nodig.

Als je meer koolhydraten eet dan nodig, kom je geheid aan. Als je veel beweegt verbrand je het wel weer. Zo simpel is het. Koolhydraten zetten zich in no-time om in vet.

Alles wat je teveel eet wordt omgezet in vet ! Ook koolhydraten (brood, aardappelen, rijst) moet je eten. Het gaat er om hoeveel. Als je elke dag naar school/werk fietst en je eet 4 bruine boterhammen en je komt niet aan of valt niet af, dan eet je genoeg, niet teveel of te weinig; eet je er 6 en kom je aan : teveel; eet je er 2 en val je af : te weinig. De juiste hoeveelheid moet je uit proberen. Vergeet niet, als je nog groeit heb je meer nodig dan sommige lijstjes met gemiddelden aangeven. In al het eten zitten calorieen, te veel of te weinig is niet goed. Vetten heb je ook nodig, maar eet je er teveel van dan kom je aan. Advies Je kunt opletten op wat je eet, bijvoorbeeld 20+ kaas i.p.v. 48+ kaas op een bruine boterham met becel i.p.v. roomboter. Groente kun je veel eten, bijna onbeperkt eten. Voor meer informatie, kijk eens op de site van het Voedingscentrum : de schijf van vijf

Bronnen:
www.voedingscentrum.nl/nl/schijf_van_vijf/...

Je komt zeker aan van koolhydraten en vet als je meer eet dan je verbruikt. Als je wilt afvallen moet je eerst je vet vrije massa weten, om dit te weten moet je eerst je vet percentage weten. Als je dat weet dan bereken je hoeveel calorieën je nodig hebt om je lichaamsgewicht te onderhouden (link onder) en daarvan doe je 500-900 calorieën eraf. Als je op dieet wilt gaan is de beste optie om 40/40/20 te eten dus 40% aan koolhydraten 40% aan eiwitten en 20% aan vet. Ook wel genoemd een low carb dieet om spier afbraak tegen te gaan.

Bronnen:
2# plek Masters beach body contest
http://www.giantpt.com/voeding/algemeen/be...

Als je voor de 'goede' koolhydraten gaat en 'normaal' beweegt ( trap nemen, fietsen, hond uitlaten noem maar op) kanhet eten van koolhydraten weinig kwaad, je hebt het immers nodig als brandstof. Ga dus voor bruin brood, zilvervlies rijst, volkoren pasta, crackers met zaden enz. NB zijn deze ook nog eens erg goed voor je darmfunctie en dus stoelgang :)

Zoals elders al gemeld: volg gewoon een paar voedingsregels die mij ook hebben geholpen: - Eet 's ochtends een uitgebreid en voedzaam ontbijt (eieren, volkorenbrood, worst, maar ook fruit). - Eet als je tussendoor honger hebt. Je kunt altijd een paar noten of iets als kaas eten, alleen 's avonds niet (dan worden vetten opgenomen). - Eet altijd bewust! Eet dus altijd aan tafel. Eet niet voor de tv, aan de computer of tijdens het autorijden, en lees niet tijdens het eten. - Vermijd zoetigheden, want daar krijg je honger van. Vermijd ook zoetstoffen (worden in de varkensfokkerij gebruikt). - Drink veel water (vult de maag en vertraagt de spijsvertering). - Eet rood fruit en rode groente (liefst rauw, dat is beter voor de spijsvertering). - Vermijd alcohol (veel calorieën).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100