Hoelang bestaan mandarijntjes al?

Toegevoegd na 4 uur:
Is er ook een jaartal bekend? Als 200 voor Christus. Of misschien 3 miljoen jaar geleden?
Van dino's weten we meer. 65 miljoen jaar geleden..enz
Mandarijnen zijn wel minder spectaculair maar ooit zijn ze ter aarde gekomen.

Toegevoegd na 4 uur:
Is er ook een jaartal bekend? Als 200 voor Christus. Of misschien 3 miljoen jaar geleden?
Van dino's weten we meer. 65 miljoen jaar geleden..enz
Mandarijnen zijn wel minder spectaculair maar ooit zijn ze ter aarde gekomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

http://www.oranjerievereniging.nl/specialismen/citrus/mandarijn-3/
"Geschiedenis:
Mandarijnen behoren bij de oudst bekende citrusvruchten. Al in het oude China was de mandarijn een zeer geliefde vrucht. Zoals hierboven al vermeld, was het daar een hele periode de vrucht voor de rijken. Jaarlijks moesten door vele Chinese provincies flinke aantallen van deze vruchten als een soort tol aan de Keizer worden geschonken.
Omdat mandarijnen slecht langer te bewaren zijn, zouden de eerste vruchten pas in de negentiende eeuw Europa hebben bereikt. Pas rond 1820 is er sprake van mandarijnen in het Middellandse Zeegebied en rond 1850 wordt over plantages rond Genua, Nice en Parma bericht. Ook werd rond het midden van de negentiende eeuw de U.S.A. bereikt.
Door snellere transportmogelijkheden en betere koelinstallaties kon de nieuwe delicatesse op een meer geschikte manier vanuit China geïmporteerd worden."