Hoe komt een grapefruit aan zijn naam? Aangezien grapes, druiven zijn in het engels....

Ze smaken niet echt naar elkaar....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

De bolvormige vrucht van de Citrus paradisi heeft niets met druiven te maken. Ze kregen de naam 'grapefruit', omdat ze net als druiven in bosjes bij elkaar groeien.
De naam is rechtstreeks uit het Engels overgenomen, alhoewel met name onze zuiderburen het met 'pompelmoes' ook mooi vertalen. Goed voor een volgende vraag:
Waar komt het woord pompelmoes vandaan?
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en waarom heet een gedroogde druif een rozijn...
AWM
14 jaar geleden
Doe ff in een nieuwe vraag....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo kom ik er ineens achter wat nu met pompelmoes wordt bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het Spaanse heet de vrucht pomelo ... en dat lijkt wel weer een beetje op pompelmoes.

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord dook op in de zeventiende eeuw om het tropisch fruit te beschrijven dat in Jamaica in trosjes groeide net als de grapes (ook geen origineel Engels woord).