Is een bureaulamp een vervanger voor zonlicht voor mijn kruidenplantjes? Kan ze namelijk niet buiten zetten omdat ik op een appartement woon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (4)

Gewone 'huis' lampen of TL-lampen zijn hiervoor veel te zwak (36 Watt) en geven teveel intense warmte in vergelijking tot het lichtrendement.

Gewone armaturen TL-formaat kunnen gebruikt worden voor stekmateriaal, maar is niet geschikt voor zaaigoed.
Kies je hiervoor, zorg er dan wel voor om een afstand te bewaren van 30 cm.

Kortom: Een gewone bureaulamp is te zwak voor kruidenplantjes. Je planten zullen hier uiteindelijk niet op gedijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bureaulamp is hiervoor niet geschikt. Je kunt wel een zgn. groeilamp gebruiken. Je zou eens kunnen informeren in een tuincentrum of bouwmarkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bureaulamp (gloeilamp) is hiervoor geschikt. Om fotosynthese te plegen heeft een plant rood licht nodig. Dat is ruim vertegenwoordigd in het licht van een "ouderwetse" gloeilamp.
TL en LED licht bevatten daarentegen niet de juiste kleur.
Reddie
12 jaar geleden
Planten hebben licht nodig voor de fotosynthese, maar niet elke soort licht is hiervoor geschikt.
Met name groene planten kunnen alleen bepaalde golflengtes (lees: lichtkleuren) uit het lichtspectrum gebruiken om te groeien, en dat zijn nl. violet-blauw en rood.

Verder is de hoeveelheid licht van belang, en dat kan je heel makkelijk aflezen op de lamp, dat zijn de watt.

Een ouderwetse peer produceert licht dat heel veel lijkt op zonlicht, maar geeft zo veel warmte af dat je plantjes heel snel zouden garen. Niet aan te raden, dus!

Met halogeen heb je hetzelfde probleem: heel snel gestoofde planten. Zou ik ook niet doen.

Een led-lamp kan vrijwel elke golflengte produceren, en geeft weinig warmte af, maar led's voor bureaulampen geven 'koud' licht (=blauw) en zijn niet zo geschikt. Ze missen ook kracht.

TL-buizen heb je in veel soorten, en ik zou hiervoor kiezen. De TL-buizen die een breder spectrum aan licht produceren en dus geschikt zijn voor plantengroei kan je in elke winkel kopen, maar ik zou je een tuincentrum aanraden.
De zgn. RA-waarde (op de verpakking van een lamp te vinden) geeft aan in hoeverre het licht van een lamp op zonlicht lijkt. RA-waarde van 100 staat gelijk aan zonlicht.

Een heel goed advies kan je ook krijgen bij een growshop. Als je en beetje googelt kan je heel veel van deze tenten vinden, en relatief goedkope lampjes online bestellen. Makkelijker kan bijna niet!

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal!
Vandaag ook dat bladeren groen zijn: omdat die golflengte niet geabsorbeerd wordt, maar juist gereflecteerd, en dan zien wij dus de bladeren van groene kleur.
Maar feit blijft dat chlorofyl twee absorptie pieken heeft in de golflengtes van violet-blauw en rood. Voordeel van LED's is dat deze verkrijgbaar zijn in alle mogelijke kleuren (één kleur, of allemaal, dus wit), erg weinig warmte afgeven en enorm efficiënt zijn, maar juist daarom missen ze vaak kracht (gemeten in watt)
Power LED's zijn heel geschikt, maar ook niet goedkoop, vandaar dat mijn voorstel voor gewone kruidplantjes in een appartement gericht was naar en goedkopere oplossing. Maar ja... LED's worden ook steeds goedkoper, dus wie weet is er een prima oplossing in die hoek, dus ik zou zeggen: vraag maar ff rond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps! Ik bedoelde "vandaar" :-P