wat is er aan de hand als het wit van een gekookt ei heel korrellig is en ook niet stevig aanvoeld?

van een ei is normaal als je het kookt alles stevig van dit soort ei niet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tip: als je hem tegen je hoofd slaat en hij is geknapt dan is het een gekookt ei en als er natte eigeel eruit komr is het nog een gewoon ei

Antwoorden (2)

Lijkt mij een oud ei weg gooien dus.
Niet je gezondheid in de waagschaal stellen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Even nog iets erbij.
Als het van een oudere kip komt dan kan het ook korrelig zijn.
Maar ik zou toch geen risico nemen.
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Ik heb een paar heeel oude kippen, maar die leggen gewoon goede eieren.
Zal wel een heel oud ei geweest zijn.
Vaak zit dan ook de dooier helemaal aan de zijkant of boven- of onderin.
Je hebt enkele mogelijke verklaringen.
Het meest aannemelijk is dat de schaal een heel klein beetje gebarst is, of een (onzichtbaar) scheurtje had, waardoor het kookwater direct in contact is geweest met het eiwit. Een deel van het eiwit wordt dan zeg maar opgelost en "verdund" in het water, en dan vormen zich typische natte, harde korrels. Precies hetzelfde wat je krijgt als een ei pocheert, maar dan in de schaal. Er is helemaal niets aan de hand en je mag het ei rustig eten, al is niet echt geslaagd :-)
Om dit te voorkomen zou ik je adviseren om het ei niet van begin af in kokend water te dompelen, het ei niet direct uit de koelkast in het water te doen, en sowieso voorzichtig in de pan te leggen! Een lepel komt hiervoor geweldig van pas. En ook heel belangrijk: zout aan het water toevoegen. Zo onttrek je namelijk water uit de buitenlagen van het ei, en is later makkelijk om te pellen, zeker als je het direct afkoelt met koud water (dat heet 'schrikken')

De andere verklaring is dat het ei oud is. Niet zo zeer van een oude kip, maar gewoon lang geleden gelegd. Van binnen droogt het ei uit doordat water door de schaal verdampt, zeker in de droge lucht van de koelkast. De luchtkamer van het ei wordt steeds groter, de chalaza's stugger (dat zijn de draadjes die de dooier op z'n plaats houden) en het eiwit dikker, waardoor het makkelijker korrels vormt tijdens het koken. Nog altijd niets aan de hand, je mag het gerust eten.

Als er écht iets vreemds aan de hand is met het ei, dan zal je het meteen ruiken of een afwijkende kleur zien.

Maar ja... als je de korrels ziet en je vertrouwt het niet, dan zal je ook niet van je ei genieten, dus voor die paar centjes, is het misschien niet de moeite waard.