De visjes worden schoongemaakt en gepekeld. Na rijping gaan de filets in de olie en worden netjes ingeblikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ja of nee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het is dus rauw
Alles behalve rauw. Ingeblikte vacuum verpakte vis heeft het risiko van een botulinebesmetting. Daarom worden de blikken met vis urenlang bij temperaturen van 120 graden celsius verhit. Men wil voor 100 % uitsluiten dat een bacterie overleeft en daarom volgt men een protocol dat met de grootst mogelijke zekerheid alle clostridiumsporen doodt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ansjovis wordt vers gevangen en net als haring, want daar is het familie van, ruim een maand in de pekel (zout) gelegd om zijn smaak te krijgen. Na een maand zouten moet hij nog vaak voor gebruik gespoeld worden en de graat moet nog worden verwijderd. De ansjovis wordt dan vaak ingelegd in blikjes en potjes. Hij is dan ingemaakt met olijfolie of in zout.

Niet alle ansjovis wordt ingeblikt of ingemaakt. Vaak wordt hij ook vers gevangen en kan dan prima gebakken, gefrituurd, gedroogd, gerookt, gegrild of gewoon gezouten verkocht/ toebereid worden. Dit gebeurt vooral in de gebieden waar deze visjes veel gevangen worden, vooral in het mediterrane gebied. Hier wordt hij meestal in potjes/blik verkocht omdat een ansjovisje een erg specifieke smaak heeft en veelal als smaakmaker in gerechten 'weggesmolten'wordt. De smaak mis je echt in sommige gerechten waarin hij thuis hoort als je hem eruit laat.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me overgenomen uit een 'bron'
amc
12 jaar geleden
Waarom? Ga maar eens zoeken en je zult het nergens vinden hoor. Sommige mensen weten dit toevallig en aangezien ik zelf vlak aan zee woon, wordt je wel geacht iets van vis te weten. (^-^).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amc "vaak wordt hij ook ...vers... gevangen" LOL
ja hallo wordt hij wel eens gerookt gevangen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geroken?
amc
12 jaar geleden
jodokus@LOL ;). beetje verkeerd geformuleerd! Ik bedoelde natuurlijk meer; 'vers gevangen en als vers verkocht', maar dat had je waarschijnlijk al begrepen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amc ^,^ ja natuurlijk wel begrepen, maar LOL : ik zag (fantasie) in een heel klein blikje ansjovis een nog kleiner stokje hangen waaraan hele kleine visjes te roken hingen! Fantasie is leuk.... :)