Kan je je tong verbanden een extreem heet (pittig) eten?

Pittig eten voelt aan als heet. Maar is er ook sprake van een soort verbranding?
Stelt je eet iets wat zo pittig is dat de tranen in je onderbroek schieten. Kan het zo erg worden dat je brandwonden krijgt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Nee, je tong verbrandt niet door pittig eten.

In pittig eten zit een stof die de zenuwcellen voor warmte in je tong triggert, waardoor het heet aanvoelt. Er is echter geen sprake van hitte, wat voor een verbranding wel nodig is.

Toegevoegd na 1 dag:
Het stofje heet capsaïcine, met dank aan Klaas. Ik was de naam even kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar die stof wordt ook gebruikt in zalfjes voor een betere doorbloeding.
Ach waarschijnlijk zit daar gewoon een grens aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken die zalfjes niet, maar ik stel me zo voor dat je die zogenaamde warmte dan ook op je huid voelt. Lijkt me minder gevoelig dan je tong ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Capsaïcine zit in sommige zalfjes. Ik lees nu, dat de pijnprikkels niet naar de hersenen worden doorgeleid; daardoor verzacht het de pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo niet naar de hersenen doorgeleid? Je ervaart toch een warm gevoel? Dan wordt het toch naar de hersenen doorgeleid? Waar heb je het gelezen, ik vind het op zich wel interessant.

Andere antwoorden (3)

Nee dat kan niet. Verbranding komt door te veel hitte, niet door de pittige smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Natha2011
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het nog steeds geen verbranding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de verschijnselen hetzelfde zijn als bij brandwonden, worden wonden door extreme kou ook zo genoemd. Dat betekent echter niet dat het ook brandwonden zijn: feitelijk zijn het vrieswonden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het allemaal zo goed weet, waarom geef je dan niet gewoon antwoord op de vraag???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gaat lekker...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik voelde me niet aangevallen. Ik zat me af te vragen waarom jij zo blijft volharden in je eigen gelijk, terwijl je blijkbaar geen antwoord op de vraag wilt geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probleem opgelost...:)
Nu even nog 10 punten uitdelen.
....roffel....roffel....
Nee, het branden en tintelen op de tong zijn alleen nare symptomen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het pittig is wil niet zeggen dat het heet is. Het smaakt alleen erg heet.
Je kan je tong dan ook niet verbranden al kun je wel het zelfde gevoel krijgen. Verbranden is onmogelijk met pittig eten.