Kun je Roosvicee Ferro ook drinken zonder je arts te raadplegen ?

Ik ben de laatste dagen nogal duizelig elke keer, en ik hoor van veel mensen dat dit door ijzertekort kan komen. Toen zei iemand tegen me dan moet je roosvicee ferro drinken. Heb het even opgezocht maar er staat dat je bij gebruik je huisarts moet raadplegen, is dat echt nodig ? Lijkt me een beetje raar bij een product dat je gewoon in de winkel kan kopen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
35.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even een tip; duizeligheid komt ook vaak van een verkeerde ademhaling. Bij mij ook. Je ademt te hoog bij spanning drukte of stressperiodes. Het komt heel veel voor. Google maar eens op chronische hyperventilatie. Voor het geval de roosvicee niet helpt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hyperventilatie heb ik niet, maar ik wel soms last met ademhaling en nu ik duizelig ben heb ik dat wel meer, het is niet zo dat ik echt na lucht sta te happen, maar gewoon dat het wat stroefer gaat met ademhaling en dat ik dan eigenlijk te weinig lucht binnen krijg

Het beste antwoord

Het geldt vooral bij kinderen dat je hen niet teveel geeft.
Toch kan je het beter niet drinken als water, want eigenlijk dekt 1 eetlepel al je dagelijkse behoefte aan ijzer.
Je krijgt bij een teveel vaak last van verstopping omdat ijzer deze uitwerking op je darmen nu eenmaal heeft.
Je kunt beter even bloed laten prikken bij de huisarts en als blijkt at je bloedarmoede hebt, kan je beter staalpillen of staaldrank nemen. Het gaat sneller en is ook voor je gebit niet zo funest.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als je veel groene groente, sla, biefstuk,volkoren producten en vis eet gaat je ijzergehalte ook omhoog en vergeet ook niet dat hierbij vitamine c wonderen doet. Dit bevordert ijzeropname in het bloed. Neem dus bijv. sinaasappelsap bij je volkoren bammetje.
Ijzerhoudend voedsel moet je dus niet combineren met koffie, thee of zuivelproducten, omdat dan de ijzer niet goed wordt opgenomen. Ook gedroogde tomaten zijn erg ijzerrijk en nog lekker ook. Wat echte ijzerbommetjes zijn zijn gedroogde abrikoosjes. Je kunt dan ook op de gezondste manier het beste je ijzertekort aanvullen en dat is door producten met veel ijzer te eten.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je mag het gewoon drinken, alleen als je idd denkt dat je een laag HB, of te wel ijzer tekort hebt is het wel aan te raden langs de huisarts te gaan.
Een flink tekort los je niet op met roosvicee ferro, verder moet er ook naar een eventuele oorzaak gekeken worden.
Doe de limonade niet door de yoghurt, zuivel remt de opname van ijzer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles kan, of het slim is, is een ander punt.

Als je klachten hebt, kun je het beste naar je huisarts gaan. Als je Ferro gaat drinken, ga je jezelf behandelen voor een probleem waarvan je niet weet of je eraan lijdt, en zonder enige medische controle.

Bij een aangetoond ijzertekort kan het een extra aanvulling zijn op de verdere behandeling, maar dan controleert een arts ook of je waardes stijgen. Als je niet eens weet óf je een tekort aan ijzer hebt, waarom zou je dan een dergelijk middel willen gebruiken? Duizeligheid kan HEEL veel oorzaken hebben, en het kunstmatig nemen van extra ijzer kan zelfs een vertekend beeld geven op het moment dat je onderzoek laat doen door je huisarts. De werkelijke oorzaak kan dan moeilijker worden vastgesteld. Dat is niet heel waarschijnlijk, maar ook zeker niet ondenkbaar.

Het gebruik van extra ijzer heeft verder als belangrijk nadeel dat je er obstipatie van kunt krijgen. En stel dat je juist een tevéél hebt aan ijzer, dan kan het gebruiken van dit middel juist schadelijk zijn.

Dus er staat niet voor niets op de bijsluiter dat je het beste eerst je huisarts kunt raadplegen. Maar in jouw geval is de reden om naar de huisarts te gaan helemaal niet dat je wilt vragen of je dit middel veilig kunt gebruiken, maar zou je naar de huisarts gaan omdat je klachten hebt. De diagnose kun je beter aan de huisarts overlaten. Bij een behandeling kun je overleggen wat je voorkeuren zijn en welke mogelijkheid je wel of niet prettig vindt, maar de diagnose kun je in dit soort situaties echt niet zelf stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het zelf niet beter kunnen hebben verwoorden, heel goed en compleet antwoord. +1