Eten & Drinken verkopen op je eigen weiland in Friesland, mag dit? En heb ik hier een vergunning voor nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Voor elke handeling waarbij bedrijfsmatig (=tegen betaling) alcoholvrije of alcoholhoudende drank of voedsel wordt verkocht, is een vergunning nodig. Dit kan variëren van de verkoop van koffie, thee en fris en voedigswaren in cafetaria tot het schenken van een mixje in een café of vanaf een weiland in friesland of ergens anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee zelfs met vergunning mag dit niet permanent .Want het bestemmingsplan is weiland dus geen horeca bestemming.Een kraam die je s,avonds weer afbreek en s,morgens weer op bouwt is geen bouwwerk dus zo zou je de wet kunnen om zeilen.Een vergunning heb je altijd nodig.Zo ook vakbekwaamheid bij het verkopen van eten.Kvk btw.nr.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve op bepaalde dagen van het jaar waarvoor een vrijstelling geldt (zelfs op Koninginnedag zijn er beperkende voorwaarden!) is het niet wettelijk toegestaan om zomaar levensmiddelen te verkopen zonder een geldige vergunning. Dit kan je bij je gemeente regelen.
Daarnaast heb je te maken met de Warenwet: zelfs als je levensmiddelen gratis verstrekt, is er sprake van "handel in levensmiddelen", en moet dus alles wat je te koop aanbiedt aan de normen voldoen en veilig zijn.
Dit gezegd te hebben, in de regel zullen de controlerende instanties niet al te moeilijk over doen als je handel maar beperkt in omvang is, en geen bederfelijke waren zijn... maar je weet het maar nooit!

Toegevoegd na 4 minuten:
O ja! ... en als je van plan bent om alcoholische dranken te verstrekken, dan is het ander verhaal, en is de flexibiliteit van de controleur helemaal weg! Dit moet écht met vergunning, en is de controle van verstrekking aan minderjarigen een lastig aspect.