Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is rosbief van een paard? (ros)

Worden er ook paarden speciaal voor het vlees gehouden?
Hebben deze dan geen goed leven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Rosbief (van het Engelse roastbeef) is een groot stuk rundvlees, gesneden van een mager spierdeel van het rund. Rosbief kan zijn gesneden van de dunne of dikke lende, het staartstuk, de bovenbil, de platte bil, het bloemstuk en de muis.

De slager of uitsnijderij levert de rosbief panklaar voor de consument af, dus zonder zeen, vlies of vet. Rosbief wordt meestal zo gebraden, dat het binnenste nog rauw is, want anders wordt het vlees taai.

Koude rosbief wordt in dunne plakjes gebruikt als broodbeleg. Wanneer ossenhaas te duur is, wordt rosbief nog wel eens gebruikt om Carpaccio van te snijden. De rosbief wordt voor dit doeleinde het best half bevroren en met een machine gesneden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, 't is een mager spierdeel van een rund.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, rosbief is niet van paarden, maar van runderen (koeien).

Ja, er worden ook paarden speciaal voor het vlees gehouden. Deze zullen net zo goed of slecht worden behandeld als koeien of vergelijkbaar vee.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Vroeger zat er hier in de buurt een paardeslager.
Die maakte eens per week paardenworst,
Heerlijk als hij nog warm was, of paarden biefstuk..
Ik wil het nu niet meer eten, ik weet niet waarom :(
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rosbief is altijd een groot stuk vlees met soms een dun vetlaagje.
Na bereiding moet het vlees binnenin nog rosé zijn.
Snijd het vlees altijd in dunne plakken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alweer de bron vergeten? http://www.vlees.nl/index.asp?src=%2Fcontent%2Fvragen%2Fabc.asp%3Fletter%3Dr%26no%3D17
Zoals boven genoemd is rosbief inderdaad van een rund. Een mager deel die lekker rose moet blijven als je het gaat eten.

Er bestaan nog steeds paardenslagers in Nederland, maar het worden er steeds minder.
In de supermarkt kun je vrijwel altijd paardenrookvlees krijgen, dit is een gangbaar product.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb donderdag avond in Luxemburg Stad een heer ijke paardenbiefstuk gegeten. Het gehinnik in mijn buik daarna vond ik wel hinderlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding