Wat voor fruit is gezonder ? Peren of appels ?

Vanwege mijn kunstgebit eet ik gemakkelijker peren (Conference) dan appels. In mijn omgeving wordt beweerd, dat peren niets voorstellen en appels juist wel !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Appel of Peer?
Duidelijke vitamine winnaar: de appel! In vergelijking met een peer zit er in een appel 3 keer zo veel vitamine A, 2 keer zoveel vitamine C en 20% meer vitamine E. belangrijk is dat 70% van de vitamine meteen onder de schil zitten. Eet daarom de schil ook! En als laatste, rode appels bevatten meer vitamine C dan groene appels.

Toegevoegd na 57 seconden:
http://www.pimvanderlinden.nl/whatsapple/voeding/appel-of-peer/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus had mijn vrouw toch gelijk; niettemin blijf ik voorlopig toch aan de peer, want ik leef verder goed gezond, dacht ikn en ik wordt verder goed gesoigneerd.

Andere antwoorden (5)

Net zoals dat je niet elke dag spinazie eet (neem ik aan) zijn appels elke dag ook niet de beste keus maar peren ook niet. Variatie is het beste maar bovenal: als jij het makkelijkste peren eet is dat weer beter dan geen fruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Appels ZIJN niet gezonder dan peren, elke vrucht heeft een andere samenstelling en door variatie krijg je van alles wat binnen, maar nogmaals; elke dag een peer is beter dan geen fruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hansan/Pelle
Vroeger was de leus: An Apple a Day, Keeps the Doctor Away ! daarmee werd aangegeven dat de appel erg gezond was. Nou is dat nog steeds zo, maar
@Pelle heeft gelijk als hij zegt dat variatie belangrijk is. Maar dat geldt natuurlijk niet als je druiven gaat eten, want in druiven zit me een partij suiker, dat wil je niet weten!
Wat wel elke dag gezond is bijvoorbeeld: elke ochtend 2 sinasappels persen en lekker opdrinken (hierin zitten heel veel vitamines) en als variatie overdag of 's avonds bijvoorbeeld een appel of een peer eten, dat kan weer wel.
@Hansan: je omgeving heeft gelijk een appel is gezonder dan een peer, maar aangezien je naast gezonde groenten ook fruit eet, mag af en toe een peer best hoor, dat is geen probleem en lekker! Toegevoegd na 6 minuten:
Ik begon met Hansan/Pelle, dat was alleen voor mijn geheugen, meer niet. Bronnen:
- www.houtwal.be
Fruit is gezond, en in elke soort zitten stofjes die je als mens nodig hebt voor de "brood"-nodige energie.
Dus ik denk niet, dat het belangrijk is welk fruit gezonder is: het gaat om de variatie (elke soort heeft weer andere "stofjes" die je nodig hebt) en het gebruik ervan iedere dag. Dus neem lekker een peer, maar ook kiwi's, mango's, en citrusvruchten, bessen etcetcetc.
Om je gebitsprobleem met een appel op te lossen: je kunt een appel ook raspen en bijvoorbeeld verwerken in yoghurt of kwark.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gij zijt een fruitig spinneke! ;-) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) Dank voor je pluske!
Gezonde voeding is zó essentieel voor het je welbevinden. Ik ben niet zo fruitig eerlijk gezegd, maar voel me veel beter als ik mijn dagelijkse portie tot mij neem.
Spinnenwijsheid èn -ervaring ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij gaan bij "rapsen" wel wat vitamines verloren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ging meteen kijken of ik het woord ""raspen verkeerd had geschreven hahahaha.
Zou zomaar kunnen Marjol31n, maar dat zal dan ook zijn als je schilt en in stukjes snijdt.
Lijkt me niet het eind van de wereld en altijd beter dan géén appel eten, toch? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, nee hoor. Ik heb altijd automatisch de neiging het woord "rapsen" te gebruiken, vandaar mijn schrijfwijze :-) Schillen, snijden, hakken etc... zullen ook wel wat vitamines laten verdwijnen, denk ik.
Maar inderdaad blijft er vast nog genoeg over :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Terwijl ik hier achter mijn lapse top een appeltje zit te smikkelen, valt het mij op, liefelijke Wendy, dat gij wederom een vat vol wijsheid zijt.
Het is dan ook met vreugde dat ik eerder heb besloten niet met de ragebol langs te komen!
Bij deze ken ik u dan ook een welverdiende plus toe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebdank Heer Moolkees en u mag altijd langskomen hoor, met of zonder ragebol.
Hoewel: doe eigenlijk maar mèt, er huizen hier vele raggen die er niet horen: gefabriekt door andersoortige spinnekes denk ik ;-))
LOL!!!
In beide zitten weer wat andere voedingsstoffen.
Appels hebben wat meer vitamine C, maar peren weer wat meer vezels etc...

Hier kun je zien wat er allemaal inzit (jaja, ik vergelijk ze toch...):

appel
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=69

peer
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=774

En de top-10 van gezondste fruitsoorten staat er ook nog (daar staan ze beiden in):
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/top10/default.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elke appelsoort is hard,stevig of knapperig. De volgende soorten zijn zacht van vruchtvlees;

James Grieve is sappig en zacht en zachtzuur,
Melrose is sappig en zacht en zachtzuur,
Lombart Calville is vrij zacht en roomwit en zachtzuur,
Spartan is sappig, zacht en wit en zachtzuur,
Tydeman's earlyis zacht ,sappig en lichtzuur.

Deze appels kan je dus makkelijk eten als je er steeds dunne schijfjes vanaf snijdt.

Qua gezondste fruit, staat de citrusvrucht bovenaan wat betreft een grote dosis vitamine C en bioflavenoiden, een antioxidant dat beschermt tegen kanker, hart en vaatziekten en ontstekingen.De pectine zorgt ervoor dat het cholesterol op peil blijft.

Ook heel hoog staat de druif. Vooral de blauwe druiven bevatten antioxidanten die krachtiger zijn dan vitamine C en E. Blauwe druiven bevatten ook een phytochemical die de verstopping en verkalking van aderen tegengaat.

Instant energie krijg je door verschillende soorten te pureren/persen. Een goede,heel gezonde ochtend cocktail is bijv. vers uitgeperst sinaasappelsap, 1 gepureerde kiwi en biologisch appelsap. Dit sapje brengt je lichaam op gang door het enzym uit de kiwi. De appelsap brengt je vertering op gang en het sinaasappelsap geeft de frisse smaak en zorgt voor de vit.C.

Goed voor je huid is een cocktail van abrikozen- en perziknectar,mangosap en vetarme melk. Dit drankje bevat veel vit. A en- C. en caroteen. Een optimale bescherming tegen vrije radicalen. De calcium en fosfor uit de melk zijn goed voor de botten en tanden.

Rode-wittedruivensap met citroensap; rijk aan vit. B, kalium en magnesium uit de druiven, dus goed voor de zenuwen. Ook versterkt het je immuunsysteem dat ook onder stress te leiden heeft. De druivensuiker is pure energie.
amc
12 jaar geleden
In een appel zitten bepaalde stoffen waar veel mensen niet tegen kunnen.
Van appelsap krijgen veel mensen last van maagzuur.
Ook zijn er nog al wat mensen die allergisch zijn voor appels.
Van het eten van peren hoor je nooit wat, dus denk ik, dat het eten van appels minder gezond is dan die van peren.

Toegevoegd na 13 minuten:
2 % van de mensen is allergisch voor appels.
Dat lijkt niet zo veel, maar dat zijn er van iedere tien miljoen er toch nog twee honderd duizend mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas, mensen die allergisch zijn voor appels, zijn dat heel vaak ook voor peren. En voor alle vruchten/noten die in onze omgeving aan bomen groeien. Appelallergie is meestal gekoppeld aan allergie voor pollen van vroegbloeiende bomen. Ik hoor bij de door jou genoemde 2%.... :)