De meest gebruikte naam voor deze kool is savooien- of savooikool, maar als het over groene kool, putjeskool of kappertjeskool gaat wordt dezelfde kool bedoeld.
De kool heeft altijd sterk gekroesde bladeren. Er is een groene soort (met donkergroen buitenblad en een gele binnenkant) en een gele soort (met lichtgroen of blauwgroen buitenblad en een lichtgele binnenkant). De groene soort wordt het meest verkocht.

1 savooienkool (circa 1 kilogram, schoongemaakt circa 800 gram)
2 theelepels zout (of meer of minder naar smaak).

saus:
1 eetlepel boter of margarine (10 gram)
2 volle theelepels kerrie
1/4 liter water
2 eetlepels azijn
2 theelepels suiker
1/2 theelepel zout
20 gram maïzena (1 super volle eetlepel)
Maak de savooienkool schoon en snijd 'm in reepjes.

Doe de gesneden kool in een pan met een bodempje water en strooi er zout over.

Kook de savooienkool - met een deksel op de pan - in circa 10 - 15 minuten gaar (net nog iets knapperig is het lekkerst).

Intussen:
Smelt voor de saus de boter of margarine in een steelpan (niet bruin laten worden) en roer de kerrie er door.

Giet het water erbij en zet de hittebron hoog.

Voeg de azijn, suiker en het zout toe.

Roer in een kommetje de maïzena met een beetje water glad.

Giet - als de inhoud van de steelpan kookt - al roerend - het maïzenapapje in de steelpan en blijf roeren tot de saus gebonden is.
AFWERKEN:
Giet het kookvocht van de savooienkool af. Serveer - naar keuze - de savooienkool met de kerriesaus er boven op of dien de savooienkool en kerriesaus apart op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is een ander woord voor savooiekool. Dat is qua uiterlijk een soort kruising tussen witte kool en boerenkool.
Plaatje bij antwoord
Amadea