Hoe wordt een karameloplossing gemaakt?

ik moet een scheikunde project doen op school en ik kan nergens vinden hoe een karameloplossing wordt gemaakt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

karamel wordt gemaakt van gesmolten suiker en een klein klontje (room)boter. je laat de suiker langzaam smelten in een pan met laag vuur. begin met een beetje en voeg steeds wat meer suiker toe. op het laatst een klen klontje boter en goed doorroeren. pak niet je moeders mooiste pan!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je neemt karamel, en (warm) water in de juiste hoeveelheden. Dan roer je het door elkaar tot het oplost.
lijkt me enigszins logisch? of ik denk aan iets compleet anders..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het erom gaat hoe karamel ontstaat omdat het om een scheikundige reactie gaat( van vast naar vloeibaar?)
Van 100 gr. kristalsuiker kan je 3-4 eetl. karamel maken.

Doe 100 gr. suiker in een droge steelpan met dikke bodem.
Doe er 2 eetl. water bij en verdeel dit zo goed mogelijk door de suiker met een lepel. De suiker lost nog niet op en alles ziet er nu uit als een gladde witte massa. Zet de pan nu op het vuur en verwarm het suikermengsel langzaam tot de suiker helemaal is opgelost. Laat het mengsel nu zachtjes borrelen en veeg de zijkant van de pan steeds schoon met een vochtig kwastje zodra zich daar suikerkristallen gaan vormen. Dat kan soms gebeuren en dat moet je dus in de gaten houden, anders krijg je een onbedwingbare kristalmassa.

Let goed op zodra de stroop zachtjes begint te borrelen en de kleur donkerder wordt. Draai de pan voorzichtig rond
als de kleur ineens veel donkerder wordt. Roer absoluut niet in de karamel anders kristalliseert hij. De karamel zal van licht goud naar een diepe mahoniekleuren bruintint veranderen. Vertrouw alleen op de kleur en ga niet proeven want de karamel is echt gloeiend heet!!!!!
Om het kookproces te stoppen, kan je de pan in een bak met een bodempje koud water zetten. De karamel kan nu wel snel te hard worden om te gieten, maar als je hem weer voorzichtig verwarmd, wordt hij weer snel vloeibaar en kan je hem gieten op een koel oppervlak.
Dit is dus de pure karamel die zo hard wordt dat je hem in stukjes moet breken.
amc