Hoe lang kan je een verse vis bewaren? Wanneer weet je dat die niet goed meer is, ook al ruikt die niet slecht?

In de supermarkt heb je soms verse vis, maar hoelang is die dan onderweg?
Hoe herken je een minder verse vis als het al versneden is? bv tonijn, of zalm.

Toegevoegd na 6 minuten:
In de diepvries weet ik ook wel, maar ik wil hem niet uit of in de diepvries, het gaat over verse vis.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik eet regelmatig rauwe tonijn, ben er nog nooit ziek van geweest, maar als ik hoor dat het maar 1 dag vers blijft weet ik het niet meer.

Toegevoegd na 18 minuten:
Hoe weet ik wanneer ik verse vis heb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
10.7K

Het beste antwoord

Het is van belang een vis van goede kwaliteit te herkennen:

Voor een hele vis:
•de huid moet glanzend zijn en strak staan; de huid van een minder verse vis is dof en rimpelig.
•Als op het vel een natuurlijk, eiwitrijk slijmlaagje aanwezig is, moet het doorschijnend en glanzend zijn. Het droogt mettertijd uit en wordt dof; de stollende eiwitten worden melkwit en de kleur verandert van romig tot geel of bruin. Bij het schoonmaken van de vis wordt het slijm er meestal afgespoeld.
•De ogen moeten helder, zwart en bol zijn. Het doorschijnende opppervalk wordt na verloop van tijd ondoorzichtig en grijs, en de bol wordt steeds platter.
•De buik van een intacte vis mag niet gezowllen, zacht of gescheurd zijn. Bij een schoongemaakte vis moeten alle ingewanden verwijderd zijn.

Voor moten of filets:
•Moten en filets moeten een volle indruk maken en glanzen. De oppervlakken drogen na verloop van tijd uit en de eiwitten stollen tot een dun laagje. Er mogen geen bruine randen zijn, want die wijzen op uitdroging, oxidatie van oliën en ongewenste smaken.
•Een vis moet voorgesneden of niet naar frisse zeelucht of fijngewreven bladeren ruiken en hoogstens heel licht naar vis. Een sterke vislucht komt voor uit een langdurige bacteriële activiteit.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik hoorde van de visboer dat je verse vis max 2 dagen in de koeling mag bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als aanvulling: als de graten zeer los in het vlees zitten, is de houdhaarbeid zeer dichtbij of eigenlijk al voorbij...

Andere antwoorden (4)

Ligt eraan waarin. Koelkast of vriezer?

In de koelkast

Verse vis kan je het beste zo vers mogelijk eten. Bewaar vis liever niet langer dan een dag, hooguit twee dagen in de koelkast. Op voorverpakte vis staat een uiterste houdbaarheidsdatum. Bewaar vis altijd in de koelkast bij een temperatuur van maximaal 7°C. Een temperatuur van 4°C heeft wel de voorkeur aangezien het aantal bacteriën zich dan minder snel vermenigvuldigt.
Bewaar rauwe en bereide producten in de koelkast gescheiden van elkaar.

In de vriezer

Bewaar diepgevroren vis tot gebruik in de vriezer. Magere vis is in de diepvries zo’n zes maanden houdbaar. Vette vis blijft ingevroren drie maanden goed, net als bereide vis, zoals kibbeling en gerookte paling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Bij verse hele vis kijk je naar de ogen en kleur van de kieuwen. Daarnaast is geur een indicatie. Vis moet niet overduidelijk naar " vis" ruiken.

Bij versneden vis, in moten let je op verkleuringen. Deze komen door zuurstof en zijn niet erg, maar wel een indicatie van versheid.

Vis in de supermarkt kan wel even onderweg zijn. Daarom worden ze speciaal verpakt. Daarom let je bij supermarkt vis vooral op de tht datum op de verpakking. Hoe verder weg, hoe verser.

Toegevoegd na 5 minuten:
De meeste verse vis kan je 1-2 dagen in de koeling bewaren? Garnalen en mosselen, rauw, 1 dag. Gekookte en gebakken vis 2 dagen.

In bijgaande link staan handige bewaartabellen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verse vis ruikt niet ,als toch een geur er aan hangt of je ruikt iets aan de vis dan is het niet meer vers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verse vis 3 dagen max onder 4 en in de vriezer 3 mnd