mijn al wat oudere koelkast staat tegen de muur, aan de onderkant is uitsparing v.d plint. Zal hij minder aanslaan als hij iets vanaf de muur staat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ook zo zijn dat hij gewoon oud is en daardoor vaker aanslaat. Het dus gewoon niet meer zo goed doet. Maar het is zeker de moeite om hem iets van de muur af te halen en te kijken hoe vaak hij dan aanslaat.

Het beste antwoord

De warmte van de koelkast wordt afgevoerd via de achterkant.
Warmte trekt omhoog,dus de warmte van de koelkast kan altijd weg.
Gewoon laten staan.
Je zegt zelf dat het al een ouder model is.
Mijn ervaring 20 jaar koelkasten reparatie is dat een oudere beter is als een nieuwe.
Natuurlijk zal deze iets meer stroom verbruiken als een gloed je nieuwe.
Maar dat is een kwestie van een paar euro per jaar.
Zolang deze het goed doet gewoon laten staan.
Bron 20 jaar koelkasten gerepareerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja. Hij hoeft minder hard te werken als de warmte makkelijker wegkomt. Het temperatuurverschil tussen de koelkast en zijn directe omgeving is dan immers minder groot. Of het veel scheelt, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de achterkant van de koelkast zitten buizen met een gas en daardoor ontstaat de afkoeling. Je kunt dus zeker de koelkast wat verder van de muur af zetten, al was het alleen maar of ongeveer elke maand even met een plumeau of stofzuiger de achterkant stofvrij te maken. Dit scheelt echt wel in je stroomverbruik. Kijk meteen even of het waterafvoerpuntje in de koelkast en aan de achterzijde schoon zijn, want als dat verstopt is dan werkt de verdamping ook niet goed. Kijk verder nog even of de koelkast aan de bovenkant schoon is en of de roosters niet vies zijn of dat er iets bovenop staat, waardoor de warmte niet weg kan. Ook kan je met een thermometer even checken of je koelkast niet te hoog staat afgesteld. Ik ben benieuwd of hij na al deze handelingen nog steeds zo vaak aanslaat. Succes ermee :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het volkomen eens met Eef .Een koelkast en diepvrieskast moeten ten allen tijde hun geproduceerde warmte kwijt kunnen.Plaats die toestellen dus niet volledig tegen een muur en plaats er ook geen dozen of zo op .Ik was 40 jaar brandweerman en heb menige brand weten ontstaan door een oververhitte koel of diepvrieskast vooral in kelders waar er sowieso al minder luchtcirculatie is .
Bronnen: