Waarom hebben groenten geen houdbaarheidsdatum?

Als je bijvoorbeeld een tros losse bananen koopt dan beschik je niet over een houdbaarheidsdatum. Hoe kan de consument weten wanneer de bananen dan bedorven zijn (buiten aan het uitzicht)?

Sommigen vinden ze al slecht als er zwarte puntjes zichtbaar zijn. Anderen dan weer wanneer ze pas mollig worden..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij groenten en fruit kan je zelf bepalen of ze nog goed zijn. Dit kan door ze te voelen, te ruiken en er naar te kijken. Een banaan gaat vlekjes vertonen naarmate deze rijper wordt. Een overrijpe banaan is allang uit de winkelschappen verwijderd omdat deze dan zwart is of gedeeltelijk althans. Een paar bruine plekjes maken hem alleen zoeter en veel mensen kopen hem dan juist, dus liggen ze zo nog wel in de winkel.
Hoe knapperiger, vaster de vrucht of groente aanvoelt, hoe groener hij eruit ziet en hoe geuriger frisser het ruikt des te verser is het produkt.
Laat dus jouw zintuigen bepalen hoe vers je het produkt koopt. Zodra het bedorven is ruik, zie en voel je het. Het wordt dan namelijk slap, vergeeld groen blad, snotterig en stinkt!

Toegevoegd na 5 minuten:
Een houdbaarheidsdatum wordt aangebracht door de leverancier en hiermee garandeert deze dat het produkt tot of enkele dagen na de datum gegarandeerd nog goed is. Dat kan je met fruit niet omdat het niet bewerkt is door een leverancier die er garant voor staat. Boeren leveren het aan en zijn nooit te achterhalen bij een fout produkt.
Je kunt ook moeilijk elke appel ofzo van een sticker voorzien. Nee, de mens is goed in staat om zelf te bepalen of het produkt nog eetbaar is.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat de ene vrucht eerder bederft dan de andere , de ene banaan aan de tros is misschien eerder rot dan de andere maar dat betekend niet dat de andere bananen ook al slecht zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groenten en fruit zijn in principe geen bereide producten, dus puur natuur.