Welke vis is het gezondst voor ons om te eten?

In welke vis zitten de beste vetten, vitamines en mineralen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (8)

Het zal je niet lukken om met 1 type vis alle goeds binnen te halen. Als je veel omega 3 vetten wilt hebben, dan moet je vette vis nemen (haring, makreel, zalm, tonijn) maar als je juist vetten wilt vermijden moet je voor witte vissoorten gaan (kabeljauw, pangasius etc).

Laat ik je een algemeen advies geven: zorg voor afwisseling, dan ben je het beste uit. En dat geldt niet alleen voor vis, maar voor je gehele voeding.
itsme
14 jaar geleden
Er is niet één specifieke gezonde vis.
Het beste is om twee keer per week vis te eten. Waarvan één keer vette vis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zalm, tonijn, sardine, makreel en forel zijn rijk aan omega-3-vetzuren, de zogenaamde 'goede' vetten. Deze vissoorten moeten op het bord liggen van iedereen die een voor het hart gezond dieet wil volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al eerder geantwoord is vette vis gezonder dan witvis. Maar zalm schijnt wel heel erg gezond te zijn ... ik hoorde pas geleden op het nieuws dat de apothekers in Oostenrijk zalm gaan verkopen. Dat zegt m.i. wel iets over het gezondheidsgehalte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe gaan ze dat doen dan? In de vorm van een tablet? Of capsule? Of iets vloeibaars? Toch niet als gewoon een zalm zoals je die in een vishandel koopt neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het even voor je gegoogeld:
WENEN (ANP/DPA) – Een aantal apotheken in Oostenrijk gaat zijn werkzaamheden uitbreiden. Vanaf maandag kan naast een zalfje en andere medicatie ook het avondeten bij de pillendraaiers worden afgehaald. Het Oostenrijkse persbureau APA berichtte gisteren dat vijftien apotheken gerookte alpenzalm gaan aanbieden. De vis bevat een hoge hoeveelheid omega 3-vetzuren, die onder meer cholesterol onder controle houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gerookte vis is dan weer niet goed voor mensen die nierstenen hebben (gehad), danwel misschien wel mede-veroorzaker van nierstenen in de first place. (Dat laatste weet ik niet zeker; dat eerste staat op een lijst van 't ziekenhuis.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en ik heb ook wel eens wat gehoord over teveel kwik en over teveel antobiotica in gekweekte vis. En wilde vis is er bijna niet meer. Op de keper beschouwd zijn er niet zoveel échte gezonde dingen meer om te eten.
Vis is gezond.!
Dus alle soort vissen die eetbaar zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Makreel en haring zijn gezonde vissen, met veel Omega3 vetzuren. Eigenlijk is alle vis indien in beperkte mate gegeten wel gezond. Afwisseling met vette en magere vis is aan te bevelen, en eet maximaal 3 keer in de week vis, vergezeld van nitraatarme groenten, zoals wortelen of witlof gekookt/salade , of princessenboontjes. In combinatie met nitraatrijke groente, zoals sla en spinazie, kunnen schadelijke stoffen ontstaan. Er kleven enkele risico’s aan het eten van vis. Zo is vis een belangrijke bron van kwik, dioxines en PCB’s. Toch heeft vis eten meer voor- dan nadelen voor de gezondheid..Dus eet gewoon je portie vis per week.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind een paling heel lekker.
en is heel gezond
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afwisseling is 't beste. Ook bij vis. Men roept vaak: 'Vooral vette vis.' Ik denk dat ze daar later weer op terug komen.