Wat zit er in een fabrieksrookworst?

Ik vraag mij af of hier slachtafval inzit en welke e-nummers. Het gaat dus niet om ambachtelijke rookworsten!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor e-nummers kijk je op de verpakking.
Als je met slachtafval ingewanden bedoelt: die zitten er niet in, mogen tegenwoordig nauwelijks meer gebruikt worden.

Het beste antwoord

Voor een goede, maar ook veilige rookworst die lang genoeg bewaard kan worden zijn de volgende ingrediënten onmisbaar;

Vlees; rund of varkensvlees ,
Kruiden; elke worstmaker heeft zijn eigen kruidensamenstelling,
Zout; om de worst een lekkere smaak te geven enom hem langer houdbaar te maken, wordt er meestal nitrietpekelzout toegevoegd.

In industrieel geproduceerde rookworsten vind je wellicht ook nog;
-water= goedkoop,
-zetmelen=om het water met de vleeseiwitten te binden,
-gefermenteerde rijst=extra kleurtoevoeging
-soja eiwit hydrolysaat=vervanging van vlees
-plantaardig vet=goedkopere grondstof
- stabilisator E 450=tri-fosfaat om alle ingrediënten met elkaar te verbinden en de wordt daarmee een nog langere houdbaarheid te geven.

Alleen ambachtelijke rookworst door een echte ouderwetse slager wordt het worstmengsel nog in een darm geknoopt en boven geurige houtsnippers hangend gerookt. In de fabriek wordt de worst met collageen omhult en in een soort pekelbad met rooksmaak gedompeld om de rooksmaak te verkrijgen.

Het is echter niet zo dat de fabrieksworsten 'slechter' zouden zijn hoor. Er is veel onderzoek naar gedaan en feit is dat in Nederland het meest de Hema worst (ook een fabrieksworst) en op de tweede plaats de Unox worst wordt gegeten.

Toegevoegd na 6 minuten:
http://wateetons.com/wp-content/uploads/2012/02/Rookworsttest.pdf

Kijk hier eens naar een rookworsttest door kenners.
De Hema worst is hierin meegenomen en scoort erg hoog.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat noem jij slachtafval?

Hoofdbestanddelen zijn:

Varkensvlees, spek, rundvlees, rundvet, zout, kruiden, melkeiwit en meel, water.

In de goedkopere soorten verwerkt men ook kippenvlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe herkent u een fabrieksrookworst?

Industriële rookworst met een collageendarm in plaats van de authentieke varkensdarm is te herkennen aan het ontbreken van de karakteristieke darmknooppuntjes en het touwtje aan de beide uiteinden. Collageen is een eiwitproduct dat doorgaans gewonnen wordt uit runder(onder)huid.
Kijk op de ingrediënteninformatie op de verpakking. Als u hierop 'rundereiwit' of 'rundercollageen' ziet staan dan weet u dat het gaat om rookworst zonder natuurlijke darm.
Natuurlijke Ingrediënten

Voor een goede, maar ook veilige rookworst die u lang genoeg kunt bewaren zijn de volgende ingrediënten onmisbaar:

- Vlees: rund of varkensvlees
- Kruiden: iedere worstmaker heeft zo zijn eigen geheime
kruidensamenstelling
- Zout: om de worst een lekkere smaak te geven en om de worst
voldoende houdbaar te maken, voegt men meestal nitrietpekelzout toe.

In industrieel geproduceerde rookworsten vindt u wellicht ook nog:

- Water: is goedkoop
- Zetmelen: om het water met de vleeseiwitten te binden
- Gefermenteerde rijst: extra kleurtoevoeging
- Soja eiwit hydrolysaat: vervanging van vlees
- Plantaardig vet: goedkopere grondstof
- Stabilisator E450: tri-fosfaat om bovengenoemde middelen met elkaar te verbinden en de worst een nog langere houbaarheid mee te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammie! ... Not!