Hoe komt het dat je smaak verandert?

voorbeeld: als kind vond ik melkchocolade lekker, daarna niets anders dan puur en nu terug naar melkchocola....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Als het goed is ontwikkelt je smaak zich. Het is aangeboren om vet en zoet lekker te vinden omdat moedermelk zo smaakt. Maar omdat veel smaakstoffen via de moedermelk worden doorgegeven ontwikkel de smaak van een baby zich al tijdens het zogen. Smaken als zuur, zout en bitter moet je leren waarderen, evenals de nog veel talrijkere geuren van voedsel. Zoet en vet blijft echter altijd lekker, niet in de laatste plaats omdat dit juist de smaken zijn van snel beschikbaar voedsel, uit evolutionair perspectief, zoals honing, rijp fruit, vis en vlees, afhankelijk van de klimaatzones.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast de ontwikkeling van je smaak zou ook je leeftijd en "de overgang" hier mee te maken kunnen hebben. Klinkt allemaal heel logisch.

Andere antwoorden (2)

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat om de 7 jaar je smaakpupillen veranderen, en daarom dus je smaak..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met filosofie hebben we gehad dat je een bepaalde gedachte aan het eten of drinken koppelt. Vaak is dit onbewust. Stel je eet altijd puur maar dan wordt je opeens misselijk. De kans is dan groot dat je de volgende keer voor melk gaat. En als je partner veel melk chocolade eet zal jij het ook lekker vinden( als je je partner mag natuurlijk) als het dan over is is de kans groot dat je weer over op de puur gaat. Zo verandert het telkens.