Ik wil gezonder eten. Iemand tips? Momenteel eet ik dagelijks chips, snoep en ijscrème, volkoren spaghetti met saus en havermout met yoghurt en banaan

Recepten, jouw eetgewoontes, bevindingen, alles is welkom, hoe meer simpel hoe beter.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Eten moet je eigenlijk niet wetenschappelijk benaderen maar gevoelsmatig. Je moet er dus voor zorgen dat je geen behoefte aan snackmomenten hebt. Ontbijt rustig en uitgebreid. Neem de tijd om erbij te zitten en kauw, kauw, kauw...Door alles goed fijn te kauwen, heb je al een hoop gewonnen aan spijsvertering. Zorg ervoor dat je vezels binnenkrijgt. Dat zijn de waardevolle voedingsstoffen die jouw darmen aan het werk zetten en vergeet niet om goed te drinken. Het is niet alleen gezond voor je hele lichaam en organen zoals je huid, maar ook goed voor je darmen, én het vult! Ontbijt dus met granen en fruit. Volkoren producten=altijd goed! Las ook altijd kleine tussenmaaltijdjes in. Neem tussen ontbijt en lunch een kleinigheid zoals een pauzekoek, banaan of ander stuk fruit of zoiets. Neem weer de tijd voor de lunch. Een lekkere salade, verse knapperige pistoletjes, (het liefst met meer granen). Zorg dat je er echt trek in hebt door het er lekker uit te laten zien, dus eet met smaak en weet wat je eet. Eet dus eens met aandacht, probeer eens te proeven. Tussen lunch en avondeten neem je weer een eetmomentje. Een lekkere kop thee om 16 uur met een lekker stuk volkorenkoek of een fruitsalade schaaltje. Na de avondmaaltijd wordt het altijd gevaarlijk, vooral als je ontspant en er gezelligheid om je heen is. Probeer dan om in plaats van chips eens een schaaltje schoongemaakt fruit te nemen, besmeer eens een paar volkoren toastjes met mager beleg zoals tartaar met uitjes, filet americain, enz. er zijn zoveel magere producten, maar als je op zo'n avond ervoor zorgt dat er steeds een vol glas lekker fris water bij je staat, heb je niet zoveel behoefte om te snacken. Het beste advies: Koop alleen in het weekend chips, ijs en dergelijke verleidingen!!!!! Wat je niet hebt, kan je niet pakken. Vergeet niet dat dit een soort van verslaving is geworden en daardoor moeilijk te weerstaan ALS je het zomaar pakken kunt!!!

Veel mensen weten goed wat gezond is en wat niet, alleen het uiteindelijk ook gaan doen en volhouden is een kunst. Maar goed, ik ga een poging wagen ;-) Zelf ben ik voorstander van een Engels ontbijt, Nederlandse lunch en een Frans diner. Waarom; Het Engels (warme) ontbijt; (witte bonen in tomatensaus, gebakken eitje, stukje ham of worst, eventueel brood en een glas volle melk of thee) simpelweg omdat het een goede bodem legt die uiterst belangrijk is voor het verloop van de dag. Je hebt hier in tegenstelling tot een NL-ontbijt meer/betere voeding binnen om te verbranden als je bijvoorbeeld hard moet werken (veel bewegen.) Een Nederlandse lunch; paar boterhammetjes met kaas of ham, stuk fruit en weer iets van zuivel, melk of yogoo of iets dergelijks. En een Frans diner; (fransen eten heel uitgebreid, gezond en met veel variatie) Begin met een salade. Wat bladeren sla met wat komkommer een tomaatje en een dressing is al voldoende. Dan het hoofdgerecht, aardappelen, groente en een stuk vlees. (kan van alles zijn) En een dessert, een grote mok vla, yoghurt of kwark. En als laatste een paar stukjes kaas, brie, jonge kaas enz (kan ook vanalles zijn) Ik ben er bijna van overtuigt dat als je bovenstaande volhoud, je dan niet eens trek meer hebt in chips en snoep. S'avonds een bakje chips is niets mis mee, maar geen zak ;-) Dit is iig een manier van gezond eten, maar natuurlijk zijn er nog 1001 meer manieren van gezond eten. Hopelijk heb je er iets aan, en belangrijker misschien, doe je er iets mee. ;-) Bon appetit et bonne succes!

Ik draag altijd een beperkt budget met mij mee om te voorkomen dat ik tussendoortjes zal kopen. Ook kan je 1 dag vaststellen als een soort van 'snackdag', alléém op die dag mag er gesnoept worden en de andere 6 dagen van de week niét. Het is moeilijk om je daaraan te houden maar het heeft voor mij wel degelijk geholpen.

Bronnen:
Mijn Dietist

Hou een week lang alles bij wat je eet in een schriftje. Noteer elke keer wat je eet, wanneer je eet en waarom je eet (heb je honger, is het verveling, een traktatie van iemand?) Na die week pak je een rode markeerstift en een groen. Markeer met groen alle gezonde dingen, volkorenbrood, groente, fruit etc die je eet. Markeer met een rode stift alle ongezonde dingen. Dan ga je proberen om langzaam de rode dingen te vervangen door groene dingen. Stop met chips en snoep eten, en vervang het door bijvoorbeeld een handjevol nootjes, of groente als wortel of komkommer (kun je ook lekker op knabbelen). IJs is ook niet echt gezond om dagelijks te eten, je kunt beter een bakje yoghurt met een beetje honing of fruit nemen. Eet je elke dag volkorenpasta? Of lees ik dat verkeerd? Toegevoegd na 2 minuten: Meer groente, eiwitten, vezels en (een beetje) gezonde vetten toevoegen aan je dagelijkse eetschema. Probeer suiker, zout en hevig bewerkte producten te vermijden. Natuurlijk mag je ze nog wel af en toe eten, maar probeer zoveel mogelijk puur te eten, onbewerkte producten. Google eens op Clean Eating en probeer dat toe te passen. Samenstelling bord bij avondeten: 1/2 groente, 1/4 vlees en 1/4 aardappels. Toegevoegd na 9 minuten: Ik geef nu nog een paar voorbeelden van gezonde dingen: Ontbijt: havermout met yoghurt omelet met groente Volkoren boterham met vleeswaren of pindakaas Tussendoortje: stuk fruit Volkorenboterham Groente (wortels, tomaatjes, paprika, komkommer) Lunch: gevulde maaltijdsalade met tonijn/kip en eventueel wat nootjes Volkoren boterhammen Maaltijdsoep Avondeten: Hier zijn genoeg receptensites voor. Probeer in elk geval geen kant en klaar producten te gebruiken, of dingen waar op de verpakking allemaal ingredienten staan die je niet kunt uitspreken. Hier is een voorbeeldsite met gezonde recepten: http://blogilates.com/category/recipe-index/healthy-main-dishes Toegevoegd na 11 minuten: http://www.google.nl/search?q=clean+eating+recepten http://www.google.nl/search?q=clean+eating+recipes

Bronnen:
http://blogilates.com/nutrition-2/how-to-s...

Koop alleen in het weekend chips enzo! Alles helemaal uitbannen gaat niet werken, dan verlang je er alleen nog maar meer naar. Bij mij werkt dit echt. Ik heb dan ook echt zin in het weekend omdat ik dan weer chips mag eten haha. Wil je echt gezond eten dan raad ik je aan om alles met meer dan 5 ingrediënten te laten staan. Als er ingrediënten in zitten die je niet kan uitspreken of waarvan je niet weet wat het is, ook laten staan. Dingen die je altijd mag eten: groente, fruit, vlees en noten. Als je dit interessant vind dan kan ik je een boek aanraden: Een pleidooi voor echt eten van Michael Pollan. http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/een-pleidooi-voor-echt-eten/1001004008563576/index.html

Je vraag is erg vrijblijvend, daarom kan ik je geen richting geven. Het begint met interesse in gezond eten. Er is zoveel aan informatie. Door de bomen kun je wellicht het bos niet meer zien, dat is heel begrijpelijk. Als je op zoek bent naar de basis van gezond eten: begin dan eens bij het voedingscentrum en de voedingspiramide (www.voedingscentrum.nl en www.voedingspiramide.nl). Maak er gebruik van!

Het is inderdaad aan te raden om je aan de bekende 'voedselpiramide' te houden zoals je die kan vinden bij het voedingscentrum. De schijf van 5 kan je ook op goede weg zetten. Heb je een smartphone? Er bestaan tegenwoordig verschillende apps die je vaak gratis kan downloaden. De meeste zijn bedoeld om af te vallen, maar je kan ze evengoed gebruiken om gewoon gezond te eten. Je krijgt dagelijks of wekelijks recepten doorgestuurd, samen met een boodschappenlijstje. De 'eetwijzer' app zou voor jou wel interessant kunnen zijn.

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/...
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/lifest...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100