Zouden mensen nu gaan opletten met welke chocolade ze kopen nu men weet dat 85% van de chocolade(letters) fout is?

http://www.google.nl/search?as_q=chocoladeletters&hl=nl&newwindow=1&num=10&btnG=Google+zoeken&as_epq=&as_oq=&as_eq=&lr=&cr=&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=d&as_occt=any&as_dt=i&as_sitesearch=&as_rights=&safe=images

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met fout?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, en met de kerst, al die kerstbomen die nutteloos gekapt worden, om alleen maar een leuk plaatje te maken in de woonkamer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goede vraag op zich, maar even afgezien van wat er voor grondstoffen wordt betaald voor chocola, ditzelfde probleem is ook aan de orde bij bijvoorbeeld koffie, de vijf grootste producenten, waaronder Douwe Egberts en Nestlé doen hier aan mee, boeren worden in sommige gevallen bijna gedwongen om over te stappen op gewassen als coca, wat ze weer op gewelddadige confrontaties kan komen te staan met de overheid en soms zelfs buitenlandse politieeenheden (bijvoorbeeld DEA in Zuid-Amerika). Daarnaast is het met chocola ook nog eens zo dat vrijwel alle chocola grondstoffen bevat die met behulp van slavenarbeid geproduceerd zijn. In die zin is (vrijwel) alle chocola behoorlijk fout, maar dat ervaren we nog steeds als heel normaal. (En ja, daarmee maak ik me zelf ook schuldig aan uitbuiting en ik geloof dat het in Nederland formeel zelfs strafbaar is, gewoonteheling wordt het geloof ik genoemd, er was een televisiepresentator die zichzelf wilde aangeven, die werd echter niet serieus genomen, ondanks het feit dat hij een advocaat had ingehuurd om zichzelf te laten arresteren).

Het beste antwoord

Nou, ik ga er vanaf de uitzending van Radar zeker wel op letten. Ik ben blij er toch even op gewezen te worden. Ik was me er namelijk niet van bewust en nu wel.

Ik zal toch hoop ik niet de enige zijn, en dat geloof ik ook niet, dus ik denk het antwoord is JA, een aantal mensen zal er zeker bij stil gaan staan ja.
Een andere groep zal het waarschijnlijk niets uitmaken aan alle antwoorden te zien, maar daar val ik niet onder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Een deel van de bevolking heel eventjes. Het gros niet. Een heel klein percentage gaat misschien consequent opletten.

Maar ja.. Het gros van wat we eten wordt niet eerlijk verbouwd. Hoeveel mensen kopen max havelaar producten? weinig. Je betaald uimmers 10% meer. En als het geld kost, dan zijn we met zijn alleen even een stukje minder bewust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin. Is allemaal alleen maar reclame voor Max Havelaar producten.
Ik blijf gewoon kopen wat ik altijd al kocht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik geloof daar niet in. Het is zwz een dure tijd dus ik verwacht dat letters goedkoop geshopt worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar aanleiding van de vele vragen de laatste dagen over kinderarbeid en eerlijke chocola zet het mij echt wel weer aan het denken. En heb altijd al wel chocolade van fair trade in huis. Vorige jaar was dit ons standpunt van ons kerstpakket en zodoende heb ik dit leren kennen en daarna heel toevallig was er een documantaire op tv over de cacaoboeren.

Zelf denk ik persoonlijk dat mensen toch naar de goedkoopste prijs zullen kijken ook dat de dure maanden eraan zitten te komen en dat mensen dan niet kijken naar de omstandigheden achter de chocola.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat veel mensen ook een beetje 'steun moe' zijn. Tenslotte is het voor de meeste mensen zo dat al ruim 60 jaar er miljoenen/miljarden naar de arme landen gaat en er eigenlijk nog niet zo veel verandert is in die landen. Ze zijn nog steeds arm, er is nog steeds honger, er is ook nog steeds kinderarbeid etc etc etc. Dus wat heeft het nog voor zin?

Ik denk ook (en dat is na onderzoek ook bewezen) dat we de arme landen helemaal geen geld en goederen moeten geven maar kennis en expertise.

Voorbeeld: Je stuurt een land 100.000 tenten, vervolgens help je daar de tentenindustrie om zeep en als de gestuurde tenten kapot zijn is er niemand die nog weer nieuwe kan maken. Dilemma, mensen staan weer op straat zonder tent. Plus dat de mensen uit de tentenindustrie geen werk meer hebben dus nu ook hulp nodig hebben.

Beter is het om de tentenindustrie daar te ondersteunen met kennis en expertise zodat ze zichzelf kunnen redden en er hun brood mee kunnen verdienen.

Maar het blijft een HEEEEEL moeilijk onderwerp dit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is het verschil ?
als ik cente teveel heb dan wil ik wel eens nadenken om meer te betalen dan nodig is
maar op dit moment heb ik niet eens de mogelijkhied om er over na te denken
ik koop gewoon het goedkoopste.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat bedoel ik, mensen kijken wat het goedkoopste is en wat ze te besteden hebben +
Geloof die reclamejongen toch niet... Dan wordt je gek van al die leugens...

Stop daar toch gewoon mee...

Die letten heel even op en dan kopen ze gewoon weer de oude rotzooi...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Lavendel;

Ik geef mijn Pieten ieder jaar opnieuw opdracht er goed op te letten dat de juiste letters in de juiste verpakkingen gaan. Wij krijgen dan ook weinig klachten hierover. Het zal gerust eens voor zijn gekomen dat Wesley een 'L' in zijn schoen vond en Loesje een 'W' maar ik geloof toch echt niet dat 85% van onze letters 'fout' is, hoor....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chocoladeletters koop ik eigenlijk nooit, maar wel van die lekkere grote blokken van Cote d'Or.
Door de uitzending van gisteravond ben ik wel even op de site van Kraft Foods gaan kijken hoe het daar zit met de cacao-inkoop.
Ze streven naar volledig gebruik van Rainforest Alliance cacao tegen eind 2012. Mooi toch?

"By the end of 2012, the company has committed to use only cocoa beans from Rainforest Alliance Certified(TM) farms across its entire Cote d'Or and Marabou ranges, equal to some 30,000 tons of beans."

Moet ik tot eind 2012 maar geen chocola meer eten, want dat merk is het enige dat ik lust... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je mal, 70% van de bevolking weet niet eens dat 85% van de letters fout is.... En ik wist het tot nu toe ook niet, en nu ik het wel weet verandert er niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar natuurlijk ga ik er op letten dat ik altijd dezelfde chocolade koop als ik altijd gekocht heb. Aangezien ik toch voor mijn chocolade verslaving de limiet moet halen...

En waar het vandaan komt?

Ik zal er niet echt van wakker liggen, omdat ik haal wat ik lekker vind...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik geloof dat de grote meerderheid van de bevolking daar helemaal niet mee bezig is. Vandaar ook dat winkels ermee weg komen. Want als dit iedereen ontzettend bezig hield was juist 85% van de letters van fairtrade chocola i.p.v. andersom.
Het enige waar mensen opletten is de prijs, of eventueel het prijs/kwaliteitverschil.

Wel goed is zo'n vraag als deze voor de bewustwording. Al heb je maar 1 of 2 mensen bereikt die er nu anders over gaan denken heb je toch iets in gang gezet.