Hoe komt het als je bananen bij peren legt, de peren gaan rotten?

Ik heb regelmatig gemerkt als je bananen en peren in de fruitschaal legt, de peren gaan rotten. Appels en ander fruit schijnen hier ongevoelig voor te zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou die ervaring heb ik geenszins, en laat dat nou mijn twee favoriete fruitsoorten zijn die ik regelmatig samen in een mandje heb liggen... Maar misschien eet ik ze snel genoeg op ;)

Het beste antwoord

Ethyleen, ook wel etheen genoemd, wekt als een hormoon bij planten. Ken je het spreekwoord; Eén rotte appwl in de mand maakt al het fruit tot schand? Het komt niet zomaar ergens vandaan. Gekneusd, beschadigd en overrijp fruit geven hormonen af die het rijpen van andere vruchten in hun omgeving versnellen.
Ethyleen is dus een gasvormige stof die van nature door enkele soorten fruit wordt uitgescheiden, De banaan is zo'n vrucht. Het wordt in het algmeen door bijna alle soorten fruit geproduceerd maar bij bananen is het in grote hoeveelheid. Zi steken dan ook andrer fruit in hun omgeving sneller aan.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bananen worden groen vervoerd. De rijping wordt pas op het laatst op gang gezet. Dit gebeurt kunstmatig door een gas in de koelruimtes te brengen. Als je dus veel bananen bij de peren zou leggen, zou het kunnen dat dit rijpingsproces ook je peren aantast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joh het is nog waar ook! +
amc
12 jaar geleden
De bananen zelf stoten dit gas uit en daarmee brengen ze het fruit in hun omgeving tot snel rijpen aan. De banaan hoeft niet met Etheen bespoten te worden, het stoot dit gas van nature meer uit dan bijv. de peer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie Wikipedia: De bananen worden in land van herkomst ingepakt in dozen en met schepen naar Europa getransporteerd. Aangekomen in de haven worden de bananen naar de verschillende rijperijen gebracht. In de rijperij worden de bananen in gasdichte cellen gezet. Afhankelijk van de verkoopdatum van de bananen wordt er door de rijper een rijpingsschema gemaakt. De meeste rijpers prefereren om eerst de bananen te egaliseren zodat de temperatuur in de hele partij gelijk is. Als dat goed is wordt de daadwerkelijke rijping gestart door ethyleengas in de cel te spuiten. De bananen hebben op dit moment een gemiddelde temperatuur van 16,0 °C (afhankelijk van het aantal dagen dat de rijping moet duren). Over het algemeen blijven de bananen 24 uur onder gas. De deur wordt vergrendeld zodat niemand naar binnen kan. Dit is omdat er geen zuurstof in de cel meer is omdat de bananen de zuurstof gebruiken om te rijpen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Banaan_%28vrucht%29