Hoe merk je dat je tekort aan ijzer komt ?

Ben je dan vermoeid ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een teveel aan ijzer ben je ook vermoeid. Vraag even een doorverwijzing aan de huisarts om je bloed na te laten kijken als je klachten hebt en denkt dat het door ijzertekort komt.

Antwoorden (6)

ja1 van de verschijningen is vermoeidheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ijzer zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof naar en van je organen. Als je een tekort hebt, dan kan je te weinig zuurstof te gaan vervoeren naar je organen waardoor je je inderdaad moe kan gaan voelen.

Voor een uitgebreider antwoord zou ik even hier kijken:'
http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/antwoord/wat-is-ijzertekort

''Symptomen
Goed, waar kun je een ijzertekort aan herkennen? Het meest voor de handliggend is dat je je futloos voelt en na inspanning last hebt van hoofdpijn, duizeligheid en je moe kunt voelen. Daarnaast kunnen bloedarmoede, bleekheid en aanhoudende moeheid tekenen zijn van een ijzertekort. Ook een verminderde weerstand maakt dat je eerder vatbaar bent voor infecties. Andere verschijnselen zijn broze nagels en een ontsteking van de tong. Baby's en kinderen die te weinig ijzer binnenkrijgen, groeien minder snel dan hun leeftijdsgenootjes en boeken verstandelijk ook minder vooruitgang. ''
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit zelf een tijdje gehad. Was inderdaad veel moe en was vaak wat licht in m'n hoofd bij enige inspanning. Tijdens het opstaan of trap lopen was dit goed merkbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar je moet de boel niet omdraaien.

Een van de symptomen van een tekort aan ijzer,
kan vermoeidheid zijn.

Maar vermoeidheid hoeft lang niet altijd te wijzen op
ijzertekort.
Er zijn genoeg mensen met ijzertekort, die daar helemaal niets van merken, of er geen last van hebben.

Toen ik de eerste keer naar de bloedbank ging, mocht ik geen bloed geven, omdat mijn ijzergehalte te laag was.
Toen ben ik wat op mijn eten gaan letten,
een kilo ofzo aangekomen en de keer daarop was het goed.

Hier vind je een lijst van symptomen:
http://ijzertekort.net/

Heb je last van een of meerdere symptomen? Neem dan voor de zekerheid contact op met je huisarts. Het is mogelijk dat je arts een bloedonderzoek gaat doen of je hiervoor doorverwijst naar het ziekenhuis. Als je dan daadwerkelijk ijzertekort hebt kan de arts je ijzersupplementen voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je begint sterretjes te zien bij snelle uitvoeringen van opstaan tot rennen en je vermoeidheid slaat toe, dit heeft vask ook in combinatie te maken met een laag bloed gehalte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een laag bloed gehalte? Van wat?
Verklaar u nader!
ja dan ben je vermoeid.
Symptomen van bloedarmoede( is ijzertekort) zijn onder andere zwakte en vermoeidheid. Bij ernstige bloedarmoede kun je kortademig worden bij de geringste inspanning. Je huid en lippen worden bleek. De vermoeidheid kan gepaard gaan met hoofdpijn, duizeligheid en mogelijk flauwvallen. Bij pernicieuze anemie kunnen neusbloedingen optreden, je tong doet zeer, en je handen en voeten "slapen".
maar als je echt bloedarmoede hebt zij al deze symptomen echt heel duidelijk voor je. Mijn moeder dacht ook een tijd dat ik een tekort aan ijzer/bloedarmoede had. en ik had exact dezelfde symptomen als hierboven staan. maar ik had iets anders. dus wordt niet ongerust, waarschijnlijk is er niks aan de hand.
bless to you and all around you, Jeanine