Bestaat er "eten" dat groenten, aardappelen en vlees vervangt?

Ik eet 's avonds meestal niet. Omdat ik geen aardappelen en groente lust. Het komt er bijna gelijk weer uit. Ik vind dit zo vervelend. En ik kijk er iedere avond tegenop om weer iets te proberen wat ik niet lust.
Maar ik wil dit veranderen. Ik wil gewoon dagelijks de normale hoeveelheid goede stoffen binnen krijgen.

Weten jullie of er eten of drinken bestaat dat misschien anders smaakt. En toch aardappelen, groente vervangt? Zodat ik wel de goede stoffen binnen krijg. Ik heb wel eens iets gehoord over bepaalde milkshakes?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

wat ik meteen afvraag is dat de weerzin tegen het eten niet de reden is dat je je er letterlijk en figuurlijk beroerd bij gaat voelen. dus los van de oorzaak een hele belanden toestand gaat worden als het ware, waar niet alleen je lijf op reageert. heb je dit altijd al gehad van jongs af aan of is het gaanderweg langzaam maar zeker een probleem geworden? het kan zijn dat je moeite hebt met structuren van het voedsel (heeft o.a. met de mondmotoriek te maken) maar het kan ook zijn dat het je tegen is gaan staan en je er op deze manier op reageert. je kan experimenteren met structuur, het op verschillende manier klaarmaken van het eten, ipv aardappels rijst of andere graanproducten te eten. overstappen op shakes is beslist niet verstandig, en al helemaal niet met de reden om het eten niet te hoeven eten. kom je er zelf niet uit neem dan contact op met je huisarts. laat je verwijzen naar een dietist om naar je voedingsschema te kijken zodat deze kan bepalen of/wat je extra nodig zou hebben. wat veel mensen niet weten is dat een logopedist zich ook hiermee bezig houdt, dus ook hier kan je een verwijzing voor vragen met je huisarts. het is wel van belang dat je blijft proberen, maar het 'moeten' niet de overhand krijgt omdat je op deze manier het probleem het probleem groter kan maken. Toegevoegd na 12 minuten: lees net de reacties op je vraag over oa het gevoel van aardappelen in je mond. denk toch dat je eens vanuit de invalshoek 'mondmotoriek' en 'gevoeligheid in de mond' moet gaan zoeken, want de tips van de HA schieten natuurlijk op.

Maak eens lekker pasta, b.v. spaghetti met een saus van... ui,paprika, gehakt... rul bakken.. aubergine en tomatenpuree erbij... poosje (20 minuten) stoven...dan heb je een lekkere en gezonde maaltijd met eventueel wat sla erbij en tomaatjes . Ook kun je b.v. (zilvervlies) rijst nemen i.p.v. aardappels. Wel elke dag groeten eten als je gezond wilt blijven hoor !! Succes. Toegevoegd na 8 minuten: O wacht...wat ik antwoord zijn natuurlijk ook weer groenten. Ik lees nu dat je vanaf je 6de jaar niet meer normaal eet. Dan lijkt het mij logischer dat er op jouw zesde iets gebeurd is, wat niet prettig is ?? Zodat je vanaf die leeftijd op een vreemde manier aandacht vraag waarvan je je misschien niet eens bewust bent ? Dat je dus LETTERLIJK iets niet meer VERTEERT ?? Als dat zo is, dan eens met de dokter bespreken of het psygisch kan zijn. Ik wens je sterkte !!

Er bestaat medische voeding: bijvoeding, of volledig vervangende voeding. Verkrijgbaar als volledig vloeibare voeding, in toetjesvorm, of sondevoeding. Maar dat is niet wat jij zoekt, lijkt me. Geen aardappelen lusten is geen ramp, daar is genoeg vervanging voor: puree, rijst, pasta, wraps, etc. Het gaat om het zetmeel, en dat is niet eens je belangrijkste maaltijdcomponent. Groente heb je wel echt nodig, en er is vast wel groente die je óf lust, óf kunt leren eten. Kijk eens op een site als www.dieetinzicht.nl en kijk wat je zoal binnenkrijgt met je huidige voedingspatroon, en welke voedingsstoffen je kunt halen uit welke producten. Verdiep je ook in niet-hollands eten, misschien vind je daar nog producten die je lekkerder vindt. Struin het internet af naar vervanging voor aardappelen en bepaalde groentes. Zoek recepten voor verschillende bereidingswijzen van de groenten die je niet lekker, maar ook niet extreem vies vindt. Internet is een geweldig medium als je dit soort informatie zoekt. Zet een pot thee en ga er eens een avondje rustig voor zitten. Je vindt ongetwijfeld dingen die je verrassen! Toegevoegd na 1 minuut: Ik lees nu verder over je overgeven en dat je al sinds je 6e geen groente meer eet. Is er getest op allergieën? Krijg je andere klachten als je bepaalde producten eet? Word je ook snel misselijk van andere voeding? Ga anders nog eens bij je huisarts langs en vraag een verwijzing naar en internist om deze klachten te onderzoeken.

Mijn eerste reactie is / was : Stel je niet zo aan en eet gewoon je bordje leeg. Geen groente en aardappels lusten is niks meer of minder dan verwende 'lieverkoekjes'. Kappen met die bullshit, en normaal gezond gaan eten. Net zoiets als 'ik lust geen water'. Of, de lolligste en domste die ik ooit hoorde : ik poets mijn tanden nooit want ik lust geen tandpasta.......:roll: Is dat te hard ? Kun je er ECHT 'niks' aan doen ? Steek dan je licht eens op bij de vereniging voor (ouders van) kinderen met chronische voedselweigering en sondevoeding (VOKCVS / Verenging Nee-eten), want als er echt een medisch of psychisch probleem achter zit, moet dat aangepakt worden, Eigenlijk onmiddellijk (het is dan ook een vereniging voor primair ouders van heel KLEINE kinderen), maar je weet maar nooit. Zo kun je in elk geval je leven niet door. Niet gezond. Maar dan antwoord op je vraag : ja, er is zoiets als sondevoeding/ kunstvoeding dat met een gewoon oraal, via een slangetje in de neus of een PEG_sonde in de buikwand kan worden toegediend bij patiënten die langdurig niet op de normale manier kunnen eten of voedsel kunnen verdragen. Dit is niet alleen heel vies, maar ook nog eens GEEN volledige voeding. Patiënten die dit langer dan 6 maanden gebruiken, vermageren erg, en krijgen vaan ok maag-darm-klachten. Bovendien is het zeer, zeer kostbaar, en als je WEL gewoon brood eet en snoept, is het ook niet noodzakelijk. Zolang je drie keer per dag een gevarieerde broodmaaltijd eet en voldoende fruit, zul je niet snel een tekort oplopen maar op de lange duur (en je moet nog HEEL lang mee) is het te eenzijdig. Alles bij elkaar durf ik mijn hand er wel voor in het vuur te steken dat dit een psychisch probleem is dat moet worden aangepakt en vrij eenvoudig moet kunnen worden opgelost, met wat goede wil van jouw kant. De eetpoli kan je vermoedelijk vrij snel helpen. De folder in de PDF geeft een overzicht van alle eetteams in Nederland.

Bronnen:
http://cms3.dynaweb.nl/users/nee_eten/
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&es...

Wel een moeilijke vraag. Ik denk zelf aan het eten van soep. Daarin kun je gezonde groenten als het ware verstoppen, en ze toch binnenkrijgen. Misschien is groetensoep dan geen goed idee, maar tomatensoep is best lekker en je kunt er een klein beetje groenten aan toevoegen zonder dat je het echt proeft. Er zijn ook lekkere soepjes zoals kerriesoep of pindasoep. Heel andere smaken. Daar zou je een gezonde groente bouillon als basis voor kunnen gebruiken maar de pittige kruidensmaak overheerst de groetensmaak eigenlijk wel. Zoek eens verder naar lekkere soepjes en wie weet ontdek je iets wat je erg lekker gaat vinden! Toegevoegd na 5 minuten: En oh ja... er bestaan ook (overal te koop hoor) vegaterische burgers waar soms wat groente in zit: bijv burgers met spinazie en kaas, of met tomaat e.d. dan zit het verpakt in een hartig en krokant jasje en smaken de groenten opeens heel lekker. Ik kan het weten: ik vind ook niet alle groenten even lekker, maar die vegaburgers vind ik heerlijk!

ik heb precies hetzelfde probleem. op gegegeven moment komt er een tijd dat je het echt helemaal zat bent, en dan ga je steeds meer proberen, en kom je er steeds weer achter dat het echt gewoon te vies voelt om door te slikken. ik ben er voor naar een dietiste geweest, en die zei dat je elke dat 1 eetlepel moet proberen. en begin bij de knapperige dingetjes. kleine stukjes sperzieboon bijvoorbeeld. die kan ik nu wel eten, door steeds weer proberen. je kunt ook verschillende manieren van bereiden proberen. bij roerbakken wordt het al een stuk minder zacht. als het ook om de smaak gaat, er zij pillen die je in kunt nemen waardoor al het eten een uur lang heel zoet smaakt. een beetje duur misschien om bij elke maaltijd te gebruiken, maar misschien zijn ze het wel waard http://www.v-nix.nl/miracle-fruit-mirakelbes er is in groot brittannie een tijdje geleden een programma gemaakt met een paar mensen in een huis die ernstige eetproblemen hadden. dat zouden ze voor ons misschien ook moeten doen haha in iedergeval succes er mee, en probeer niet te snel te willen. je hoeft echt niet in een keer normaal te gaan eten, en hoe meer je dat probeert hoe erger het tegenvalt

Wat lust je er niet aan? Is het de smaak, of de textuur? Als kind lustte ik vrijwel geen groente, de smaak van veel soorten stond me tegen en de textuur van sommige dingen deed me gruwelen. Oplossing: veel dingen kun je rauw eten, en bijvoorbeeld rauwe wortels en bloemkool vond ik erg lekker - iets te knagen en veel beter van smaak. Je kunt ook overwegen aardappels te vervangen door (volkoren) pasta of zilvervliesrijst, en groentes te prakken. Mijn moeder loste het ook nog weleens op met een hoop appelmoes of een scheut ketchup over mindergewaardeerde groentes - niet zo heel gezond, maar beter dan geen groentes eten. Volledig vervangende voeding bestaat wel, maar dan heb je echt een medische indicatie nodig, dus dan zul je eerst moeten uitzoeken waarom je niet gewoon wilt eten, en om te proberen het patroon van 'eten => overgeven' te doorbreken. Als laatste: word volwassen. Dat duurt misschien nog even, maar geloof me, dan smaken groentes ook anders. Ik heb vanavond zitten smullen van spruitjes (roergebakken met een paar spekblokjes en wat walnoten), als mijn moeder dat zou hebben gehoord zou ze het niet geloven - net zoals zuurkool nu een van mijn favoriete groentes is, terwijl ik vroeger letterlijk van de geur al ging overgeven. Dus er is nog hoop ;-)

Tal van uitstekende antwoorden, maar ze gaan m.i.voorbij aan het feit dat hier iets fundamenteels fout zit. Wat is er gebeurd toen je zes jaar was? In plaats van te gaan knutselen met allerlei goedbedoelde adviezen, zou ik de huisarts vragen naar een gesprek met een psycholoog. Toegevoegd na 2 minuten: Ik heb de ervaring dat er onder hypnose veel wordt verklaard.

Bronnen:
Studie en ervaring

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100