Wat te doen tegen vraatzucht?

ik heb last van enorme eetbuien. ik heb dan van te voren in mijn hoofd: nee, ik ga vanavond niets nemen, omdat ik er dan later weer spijt van krijg, maar als ik dan iets in de kast zie staan pak ik het toch en blijf ik maar door eten. vooral ongezonde dingen zoals koek of snoep of chips.
ik probeer in mijn hoofd te houden van: nee, niet pakken.
maar als ik het zie staan dan denk ik: dat is toch wel heel erg lekker, en dan begin ik toch weer te eten. ik weet niet hoe ik mezelf in de hand kan houden.

iemand tips hoe ik mezelf in bedwang kan houden en hoe ik dat laagje vet weg kan krijgen?

want ik begin nu toch wel een buikje te krijgen, en ik voel me altijd zo rot nadat ik weer zoveel heb lopen eten.

Toegevoegd na 5 minuten:
ik krijg als antwoord: zorg ervoor dat het niet in de kast staat. het probleem is dat dat er wel altijd instaat, omdat mijn ouders het kopen, en ik heb een broertje die het natuurlijk wel wil eten. ik kan niet tegen mijn ouders zeggen: willen jullie geen chips etc. meer in huis halen?
want dat zou oneerlijk zijn voor mijn broertje.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste kun je ervoor zorgen dat je niet aan de verleiding wordt blootgesteld, oftewel: Geen chips e.d. in huis halen, dan kun je het ook niet opeten. Daarnaast moet je zorgen dat je afleiding hebt. Als je ergens heel erg geconcentreerd mee bezig bent, dan is de behoefte om te snaaien niet aanwezig. Juist de verveling zorgt ervoor dat je naar de snacks grijpt.

Ik ken het. Voor mij is de oplossing heel simpel: zorgen dat het niet in huis is. Als je het niet wilt eten, waarom zou je het dan kopen?

Je moet zorgen dat je niet verleid wordt, dus gewoon heel simpel zorgen dat er geen ongezonde dingen in je kast staan.

Ik had dit zelf ook, echt vervelend. Maar ik zei altijd tegen mezelf; wil je dit wel? Wil je echt dat buikje hebben? En dat hielp meestal wel. Gewoon weglopen, iets anders doen en er dan (proberen) niet meer aan te denken. Vraag anders of je ouders je ook willen helpen, dat zij je bijvoorbeeld wegsturen ofzo, of een spelletje met je doen.

Misschien kun je aan je ouders vragen of ze een soort van slot op de kast met zoetigheden kunnen doen, zodat je er niet meer bij kunt, of wat snacks vervangen door wat gezondere alternatieven. Olijven bijvoorbeeld, of aardbeien, dan krijg je ook meteen een portie fruit binnen. Maar ik begrijp je probleem, dit heb ik zelf ook gehad, vroeger at ik namelijk heel erg slecht, (zowat elke dag friet of pizza), maar door gezond te eten, en dat een hele poos lang, is mijn interesse en lust voor ongezond eten verdwenen, misschien helpt dat ook wel bij jou. Onthoud; je moet niet minder gaan eten, maar gezond en in de hoeveelheid dat jouw maag vol zit. Zo heb je ook minder behoefte aan tussendoortjes.

ik denk dat het belangrijker is dat je de oorzaak van je eetbui helder krijgt. zijn er bepaalde momenten dat je een eetbui krijgt? is er iets voorgevallen, in welke gemoedstoestand ben je als een eetbui getriggerd wordt, etc. probeer niet te vasten door een maaltijd over te slaan omdat je al genoeg binnen hebt gekregen die dag of de dag ervoor. 3 gezonde maaltijden per dag, en misschien kan je je moeder vragen light producten te kopen of het op een plek te leggen zodat jij het niet kan graaien op de momenten dat je zelf geen weerstand kan bieden. normaals: dit zijn lapmiddeltjes voor een gevolg van iets wat bijna altijd een dieperliggende oorzaak heeft.

Naast alle goede antwoorden en tips die je al hebt gekregen weet ik nog een tip: zorg dat je iets om handen hebt 's avonds. Ga breien, haken, een 1000-stukje puzzel maken, een spel op de Wii, het haar van je moeder vlechten :-) Dat leidt beter af van je lekkere trek dan bijvoorbeeld op de bank voor de tv zitten. En nog een idee: neem je toetje nog niet direct na het eten, maar neem het als je een uur later trek krijgt.

Bij verslaving wordt weleens gezegd: "één is te veel en duizend te weinig". Niet alleen drank, drugs en alcohol kunnen verslavend werken maar eten ook. Het vervelende van eten, vergeleken bij die genotmiddelen, is dat je niet zonder kunt. Het is echter de kunst om die voedingsmiddelen of dat gedrag te vermijden waarmee je jezelf niet meer kunt remmen. Meestal is zoetigheid de 'trigger'. Die moet je in de eerste plaats zien te vermijden. Heb je trek, dan kun je het beste toegeven door iets te eten maar neem dan een stukje kaas of worst, wat nootjes of een gekookt eitje. Ik noem maar een paar voorbeelden waar geen of nauwelijks koolhydraten inzitten. Niet dat je niet die snacks kunt dooreten maar het is veel makkelijker om je in te houden dan met chips, snoep, koekjes en andere koolhydraatrijke hapjes. Ook frisdrank, vruchtensap en allerlei zoete sausjes op je eten doen je honger alleen maar toenemen. En, vergis je niet, ook allerlei 'hartig' voedsel is vaak doordrenkt van de suiker. Bekijk de kleine lettertjes van de ingrediëntenlijstjes maar eens.

Wat mij enorm helpt is geen of weinig dingen met suiker erin eten! Natuurlijk heeft fruit ook suikers maar die zijn natuurlijk (maar ook weer niet teveel van eten) Ik heb begrepen dat je overdag te weinig eet. Wat je lichaam dan gaat doen is in de spaarstand gaan staan wat inhoud dat je lichaam vet op gaat slaan op de buik omdat het "denkt"dat het uitgehongerd wordt. Eet en drink hierbij producten met suiker en je buikje groeit, je darmen gaan raar doen en je voelt je moe. Suiker is verslavend! Teveel koolhydraten eten ook ( moe gevoel) Snoep, koek en chips is iets wat ons lichaam niet nodig heeft en wat het lichaam omzet in vet!!! Als je dit wel eet en ook nog vaak dan weet je dus dat je vet aan het kweken bent. Eet je iets waarin suiker zit dan is bewegen erg belangrijk! Niet vet is de grote boosdoener maar suiker!! Er zitten veel verborgen suikers in ons voedsel ( ook in chips door het frituren) Houd dit in gedachten test het uit door een stuk minder snaaierij te eten, wedden dat je al snel geen buikje meer hebt? Drink ook geen frisdrank meer maar daarvoor in de plaats water of een sapje of thee...Je zult ook minder zin hebben in suiker als je hier veel minder van eet! Wat ook doen? je bent afhankelijk van je ouders voor wat betreft voeding heb ik begrepen. Kies de gezondste dingen uit en eet daar meer van zodat je minder of geen zin hebt in snaaierij en als je dan een keer snaait wees dan niet zo streng voor jezelf! Dit werkt namelijk averechts want dan ben je weer teveel bezig met eten Veel succes en het beste!

Wat mij erg heeft geholpen is het boek Uit de ban van Eetbuien van Joanna Kortink. Ook haar workshop heeft mij verder geholpen. www.eetbuien.nl

Hoe 'verbodener' je het maakt, hoe aantrekkelijker je het maakt. Zorg dat je sowieso goed eet, echt, dan wordt het makkelijker om goed te eten en minder te snoepen. Hou op met jezelf wijsmaken dat je nooit iets mag snoepen, dat mag echt wel. De vraag is alleen: waarom wil je snoepen? Als jij wilt genieten van een stukje chocola, doe dat dan, en geniet er ook echt van, bewust. Dan zul je zien dat je echt geen hele reep in 1 keer wilt eten. Het kan ook zijn dat je gedachteloos dóóreet, en dan zul je toch zelf moeten portioneren: wil je chips, prima, als je er ècht zin in hebt, maar pak dan een heel klein schaaltje (dan lijkt het al meer), doe daar wat chips in, en eet ze op. Niet terwijl je iets anders doet, gewoon langzaam opeten, zodat je je ook bewust bent dat je maag voller raakt. Is het echte vraatzucht, MOET je eten, dan zul je het ook anders moeten aanpakken. Want dan is de allerbelangrijkste vraag: waarom moet je dat? Wat eet je weg? Voel je je rot? Wat voel je dan? Dat moet je eerst uitpuzzelen voordat je mag eten. Stel dat je beseft: ik verveel me, en daarom wil ik chips eten. Dan is de volgende vraag: helpt dat tegen de verveling? Ja, natuurlijk, eventjes. Weegt het op tegen het rotgevoel achteraf? Nee, ik denk het niet. Dus dan moet je het niet doen. Poets desnoods je tanden, dan smaakt eten ook minder lekker. Stel dat je je verdrietig voelt. Dan moet je tot je door laten dringen dat eten niets oplost - sterker, daar ga je je alleen maar rotter door voelen. Je moet iets met die emotie, in plaats van 'm wegeten en je nog ellendiger voelen. Want dan moet je eten omdat je je rot voelt, waarna je je rot voelt, waarna je moet eten... Denk je dat je echt een probleem hebt op dit gebied en dat je het niet alleen aankunt, ga dan naar je huisarts. Er is veel hulp op het gebied van eetstoornissen. Ikzelf ben ouder dan jij, vroeger was dit probleem niet zo bekend, ik kreeg pas hulp toen ik al bijna 200 kilo woog en diverse gezondheidsklachten had. Dus is het echt een eetverslaving of een eetbuistoornis of denk je daarnaar op weg te zijn, vraag dan tijdig om hulp. Voor je eigen gezondheid, maar ook omdat het fijn is als eten weer gewoon eten is en niet een continue strijd. Sterkte!

Verliefd worden op iets anders dan eten, dat heeft bij mij geholpen.

Ik heb even snel je vraag doorgelezen en niet naar de antwoorden gekeken dus het kan zijn dat ik dit 'dubbel'post: Maar ik moet dit nog even snel aan je doorgeven voor ik ga slapen. Ik heb heel lang met jouw probleem gezeten, TOTdat ik 1) ging fitnessen 2) een ander eetschema ging maken. Ik werd zelf namelijk gék van de stress, van wat ik zou gaan eten of wat niet. Nu eet ik een VAST aantal dingen per dag, zonder al te veel koolhydraten (koolhydraten zorgen heel erg voor trek in zoete dingen) en ik eet nu echt gewoon heel erg gezond. Dat doe ik DOOR DE WEEK. In het WEEKEND mag ik van mijzelf 1 dag een vreetkick krijgen. Waarom? Ik heb alles al geprobeerd. Het helpt niet om het te verbieden want je wordt er gek van en je gaat het juist wél doen als je het verbied. Wat je nu doet is tegen jezelf zeggen: Nee, niet vandaag, in het weekend (bijvoorbeeld vrijdag) mag het pas. Dit lijkt supermoeilijk maar geloof me, probeer dit 3 dagen vol te houden en dan heb je niet eens meer zín in koekjes/ chips, echt niet!! Als het weekend is en ik bij mezelf denk: Nu mag ik, dan heb ik eigenlijk helemaal niet zoveel zin in wat ik ga eten. (maar ik moet omdat ik anders de hele week ernaar uitkijk haha). Een ander ding wat ik je heel, heel erg kan aanraden is: Sporten. Met eetkicken eet je je frustraties weg. Geloof me: Als jij keihard hebt gesport en je focust je op je frustraties en daarin ga je helemaal los, je zweet, en daarna ga je douchen en ben je helemaal schoon dan heb je niet eens meer zín om iets te eten. (iig ík niet). ALs laatste wil ik je meegeven: Geloof in jezelf. Want je kunt het echt wel, het ís mogelijk. Je wilt niet weten hoe ik baalde van mezelf, hoe ik gefrustreerd raakte keer op keer op keer maar weer opnieuw. Ik had ook iedere dag een eetbui, werd moe en futloos. Met hoe ik eht nu doe, kan ik het zat aan. Ik heb weer tonnen energie!! Ik wilde dit al heel lang doorgeven aan zoveel mogelijk mensen die het maar willen horen haha, ik hoop echt heel erg dat je hier iets aan hebt!!

Probeer je bewust te worden van het gevoel dat je hebt bij alles wat je doet. Zo zou je er achter kunnen komen, dat je uit frustratie eet. Vervolgens kun de oorzaak van die frustratie aanpakken. Problemen dus oplossen, in plaats van ze voor je uit te schuiven en ze weg te eten. Zie dus onder ogen, dat je een probleem niet met jezelf volproppen, kan oplossen. Ook al geeft eten een lekker gevoel, het probleem blijft er liggen. Lees het boek Leven met Obesitas, van P Daansen. Daar staat een schema in van allerlei smoesjes, die dit onwenselijk gedrag in stand houden. Ook dat van je broertje is een k*tsmoesje. Want dat is ^zijn^ probleem. Natuurlijk mag je jouw probleem bij je ouders aankaarten, en een oplossing voorstellen. En hier komt een van de dieper liggende problemen naar boven: je voelt je te weinig verantwoordelijk voor jezelf, en teveel voor een ander. Sterkte, want dit is niet eenvoudig. Wees trots met elk stapje dat je weet te zetten!

Je kan aan je ouders vragen of ze het willen verstoppen, en dat alleen je ouders en je broertje weten waar het ligt, en dat ze jou dat niet vertellen.

Je eetbuien zouden heel goed veroorzaakt kunnen zijn door een laag bloedsuiker gehalte. Wanneer je bloedsuiker laag is, prikkelt dat je maag om samen te trekken wat een hongergevoel veroorzaakt. De snelste manier om van dit gevoel af te komen, is zo veel mogelijk suiker oftewel zoete dingen te eten omdat suiker het snelst in je bloed wordt opgenomen. Suiker wordt echter zo snel verwerkt, dat je snel weer de behoefte zult krijgen om meer te eten. De truc om dit te voorkomen is door het eten van koolhydraten. Bij het eten van koolhydraten maakt het lichaam insuline aan die alle organen en spieren 'vertelt' dat er genoeg suiker aanwezig is. De volgende keer kun je proberen eerst een boterham met kaas te eten. Het duurt wel minstens 20 tot 30 minuten voordat je gevoel weg zal trekken. Tot die tijd zal je jezelf in moeten houden. Een kop thee geeft in die tijd vaak wel een oplossing omdat er dan iets warms tijdelijk je maag vult. p.s. lage bloedsuiker kan ook ontstaan door slaapgebrek. Ik weet niet of dit het geval is, maar het speelt in veel gevallen wel een rol.

Bronnen:
http://www.dlineeurope.com/Bloedsuikers_en...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100