Wat te doen tegen vraatzucht?

ik heb last van enorme eetbuien. ik heb dan van te voren in mijn hoofd: nee, ik ga vanavond niets nemen, omdat ik er dan later weer spijt van krijg, maar als ik dan iets in de kast zie staan pak ik het toch en blijf ik maar door eten. vooral ongezonde dingen zoals koek of snoep of chips.
ik probeer in mijn hoofd te houden van: nee, niet pakken.
maar als ik het zie staan dan denk ik: dat is toch wel heel erg lekker, en dan begin ik toch weer te eten. ik weet niet hoe ik mezelf in de hand kan houden.

iemand tips hoe ik mezelf in bedwang kan houden en hoe ik dat laagje vet weg kan krijgen?

want ik begin nu toch wel een buikje te krijgen, en ik voel me altijd zo rot nadat ik weer zoveel heb lopen eten.

Toegevoegd na 5 minuten:
ik krijg als antwoord: zorg ervoor dat het niet in de kast staat. het probleem is dat dat er wel altijd instaat, omdat mijn ouders het kopen, en ik heb een broertje die het natuurlijk wel wil eten. ik kan niet tegen mijn ouders zeggen: willen jullie geen chips etc. meer in huis halen?
want dat zou oneerlijk zijn voor mijn broertje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat eet je verder op een dag? Misschien komt je lichaam wel voedingsstoffen tekort
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik eet ´s ochtends meestal 1 boterhammetje door de weeks, ik heb ´s ochtends totaal geen trek. en dan op school een sultana en 2 tot 3 boterhammen. ik fiets een half uur naar school en een half uur terug per dag. en als ik ´s middags thuis kom begint de trek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou het helpen als ik ´s avonds in plaats van chips en koek en snoep uit de kast te halen een kauwgompje neem en daarop kauw gedurende de avond? want ik hoorde via via dat kauwgom ook weer slecht voor je is en dat je er van aankomt. is dit waar of een fabeltje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het vrij logisch dat je eetbuien krijgt als je zo'n groot deel van de dag door moet komen op 3-4 boterhammen en een sultana, zeker als je ook nog een uur fietst.
Zorgen dat je lichaam goed gevoed is (met gezond voedsel dus) zorgt dat je de zin om te snacken makkelijker kan weerstaan, en kan zelfs zorgen dat je er überhaupt veel minder behoefte aan hebt. Je ouders vragen helemaal geen chips ed. te halen, is inderdaad niet handig omdat zij het wel willen eten. Maar als je uitlegt dat het je in je eentje niet lukt om je in te houden, willen ze je vast ermee helpen hoor, zij willen vast graag dat je gezond leeft. Je zou kunnen vragen of ze het bijvoorbeeld bewaren op een kamer die op slot zit en waarvan jij de sleutel niet hebt, of dat ze 'm willen verstoppen. Zorgen dat het helemaal achterin het hoogste kastje staat, helpt vaak ook al, omdat je het dan niet de hele tijd ziet staan, en er dus minder aan herinnerd wordt hoe lekker het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van een stukje kauwgom wordt je echt niet dik hoor. Ook is dit niet slecht voor je. Neem dan wel de suikervrije variant.
Ritsuka
12 jaar geleden
Je eet veel te weinig op een dag, je lichaam geeft dit ook aan. Ga meer eten gedurende de dag, bakje yoghurt, meer volkorenbrood, stuk fruit, wat groente als wortels etc.
Ik kan je garanderen dat je vreetbuien minder worden.
Ritsuka
12 jaar geleden
Dus geen snoep, maar meer volqaardige voeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zal het eens gaan proberen. in de zomer eet ik inderdaad veel meer fruit zoals aardbeien en druiven, omdat die dan op z´n lekkerst zijn en dan heb ik ook minder last van vreetbuien ´s avonds.
Ritsuka
12 jaar geleden
Probeer eerst eens wat meer boterhammen, dat vult meer. Voorbeeld:
8 uur ontbijt - 1-2 boterhammen
10 uur - boterham + fruit
12 uur lunch - 2-3 boterhammen
15 uur - boterham + fruit
18 uur avondeten - 1/2 bord groente, 1/4 vlees en 1/4 aardappels
20 uur - nog een koekje als je zin hebt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat schema dat lukt aardig af en toe, alleen als ik dan ´s avonds dat ´koekje´ neem loopt het vaak uit de hand en worden het heel veel koekjes :$
Amadea
12 jaar geleden
Neem dan geen koekje, maar een knäckebröd met iets hartigs erop. Eéntje! En als je dan echt nog trek hebt, eet dan een banaan en/of een schaaltje yoghurt.
Ritsuka
12 jaar geleden
Precies, als je weet dat je moeite hebt om je aan 1 koekje te houden, neem dan helemaal niks.
De suggestie van Amadea is ook goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, klopt Amadea. ik ben ook helemaal gek van crackertjes enzo, maar dat blijf ik dan ook maar dooreten. ik heb nu een kauwgompje in mijn mond, en ik zit een spel te doen op de computer dus dat leidt me al af! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let op de smaakversterkers E621 Staat op de achterkant van de verpakking. Ook op het woord gistextract, want daar zit deze smaakversterker ook in. Het zit in heel veel producten o.a ook in chips. E621 onderdrukt je honger gevoel en zorgt dat je er meer van eet. Sowieso zou ik heel zeldzaam producten eten uit een pakje of een zakje. En meer groente en fruit Succes
Ritsuka
12 jaar geleden
klopt, het is even afkicken, maar je voelt je zoveel beter daarna (persoonlijke ervaring).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet kopen is inderdaad één ding ; ook voor je broertje is het GEEN noodzakelijk voedingsmiddel en ook niet zielig ; vreterij is geen kadootje.En als je ouders en broertje je willen ondersteunen / helpen in plaats van saboteren, doen ze dat kleine 'offer'. Maar of het er nu ligt (moeilijk) of niet ligt (makkelijker), het is en blijft JOUW keus om het in je mond te stoppen. En oh, die keus is zo snel en makkelijk gemaakt. Morgen zien we wel weer.....Ik weet er helaas alles van.
Snuffel
12 jaar geleden
Ja E621 is zeer verslavend en dat doen ze expres in dingen als chips. Goed om je bewust van te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vind dat je ouders ook rekening met jou moeten houden en trouwens voor je broertje is het ook niet goed ik at elke dag een zak chips met een fles cola sinds ik ben gestopt val ik elke week een kilo af eet gewoon alles wat ik anders ook at
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik nam toen ik op school zat en elke dag anderhalf uur fietste, altijd een extra appel mee voor op de terugweg.

Antwoorden (16)

Het beste kun je ervoor zorgen dat je niet aan de verleiding wordt blootgesteld, oftewel: Geen chips e.d. in huis halen, dan kun je het ook niet opeten.

Daarnaast moet je zorgen dat je afleiding hebt. Als je ergens heel erg geconcentreerd mee bezig bent, dan is de behoefte om te snaaien niet aanwezig.
Juist de verveling zorgt ervoor dat je naar de snacks grijpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het probleem is dat dat er wel altijd instaat, omdat mijn ouders het kopen, en ik heb een broertje die het natuurlijk wel wil eten. ik kan niet tegen mijn ouders zeggen: willen jullie geen chips etc. meer in huis halen?
want dat zou oneerlijk zijn voor mijn broertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het ook wel goed voor je broertje.
Je kunt wel vragen of je ouders ervoor willen zorgen dat je er vanaf blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik las net iets op een andere site dat het slim is om als je trek begint te krijgen ´s avonds een kauwgompje te nemen en daar de hele avond op te blijven kauwen. maar ik heb eens van iemand gehoord dat kauwgom ook slecht voor je is en je er dik van kan worden.
is dit waar? weet jij dat? en is het slim om ´s avonds een kauwgompje te nemen tegen de honger?
Ritsuka
12 jaar geleden
Je word niet dik van kauwgom. Als je honger hebt, moet je iets eten, niet het hongersignaal van je lichaam negeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wordt inderdaad niet dik van kauwgom, maar je kunt wel honger krijgen van kauwgom (tenminste: ik krijg honger van kauwgom).
Je hebt het kauwproces, waardoor je lichaam eigenlijk eten verwacht, maar er komt niets binnen, behalve speeksel, al dan niet met kauwgom smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je geen vet en zoet in huis hebt, en je hebt echt lekkere trek, dan ga je de gekste dingen eten. zoals oprah zei: uiteindelijk zelfs droge crackers met slagroom. helpt dus niet.
als ik trek heb in chocola, en ik heb het niet in huis, eet ik alle koekjes, chips, worst en kaas, maar de trek gaat niet over. pas na een dikke lik chocopasta wordt het minder. En heb ik dat allemaal niet in huis, dan kan ik altijd nog een kuipje margarine met suiker leegeten.
okee, nu overdrijf ik, maar niet in huis hebben maakt mij alleen maar onrustig. ik plaats dit bij het antwoord van C4th, maar dit geldt ook voor bliets en rik4. Maar misschien helpt het anderen wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig heb ik daar geen last van. Als ik zin heb in drop en er is geen drop, dan heb ik geen vervanging die ik ga aanspreken.
Ik ken het. Voor mij is de oplossing heel simpel: zorgen dat het niet in huis is. Als je het niet wilt eten, waarom zou je het dan kopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het probleem is dat dat er wel altijd instaat, omdat mijn ouders het kopen, en ik heb een broertje die het natuurlijk wel wil eten. ik kan niet tegen mijn ouders zeggen: willen jullie geen chips etc. meer in huis halen?
want dat zou oneerlijk zijn voor mijn broertje
Je moet zorgen dat je niet verleid wordt, dus gewoon heel simpel zorgen dat er geen ongezonde dingen in je kast staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het probleem is dat dat er wel altijd instaat, omdat mijn ouders het kopen, en ik heb een broertje die het natuurlijk wel wil eten. ik kan niet tegen mijn ouders zeggen: willen jullie geen chips etc. meer in huis halen?
want dat zou oneerlijk zijn voor mijn broertje
Ik had dit zelf ook, echt vervelend. Maar ik zei altijd tegen mezelf; wil je dit wel? Wil je echt dat buikje hebben? En dat hielp meestal wel. Gewoon weglopen, iets anders doen en er dan (proberen) niet meer aan te denken. Vraag anders of je ouders je ook willen helpen, dat zij je bijvoorbeeld wegsturen ofzo, of een spelletje met je doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je aan je ouders vragen of ze een soort van slot op de kast met zoetigheden kunnen doen, zodat je er niet meer bij kunt, of wat snacks vervangen door wat gezondere alternatieven. Olijven bijvoorbeeld, of aardbeien, dan krijg je ook meteen een portie fruit binnen. Maar ik begrijp je probleem, dit heb ik zelf ook gehad, vroeger at ik namelijk heel erg slecht, (zowat elke dag friet of pizza), maar door gezond te eten, en dat een hele poos lang, is mijn interesse en lust voor ongezond eten verdwenen, misschien helpt dat ook wel bij jou.

Onthoud; je moet niet minder gaan eten, maar gezond en in de hoeveelheid dat jouw maag vol zit. Zo heb je ook minder behoefte aan tussendoortjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het belangrijker is dat je de oorzaak van je eetbui helder krijgt.

zijn er bepaalde momenten dat je een eetbui krijgt? is er iets voorgevallen, in welke gemoedstoestand ben je als een eetbui getriggerd wordt, etc.

probeer niet te vasten door een maaltijd over te slaan omdat je al genoeg binnen hebt gekregen die dag of de dag ervoor.

3 gezonde maaltijden per dag, en misschien kan je je moeder vragen light producten te kopen of het op een plek te leggen zodat jij het niet kan graaien op de momenten dat je zelf geen weerstand kan bieden.

normaals: dit zijn lapmiddeltjes voor een gevolg van iets wat bijna altijd een dieperliggende oorzaak heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
Ritsuka
12 jaar geleden
in de reacties op de vraag word duidelijk dat de vraagsteller te weinig eet. slechts 3 boterhammen en 1 koekje voor de hele dag (vanaf ontbijt tot avondeten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had het gezien ja :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien eet ik inderdaad iets te weinig. maar het probleem bij mij is dat ik ´s ochtends gewoon niet meer binnen krijg. het lukt me dan nauwelijks 1 boterham naar binnen te krijgen.
oplossing bak yoghurt ipv boterham ´s ochtends??
Ritsuka
12 jaar geleden
bakje yoghurt, een stukje fruit, Brinta, muesli, zo'n drinkontbijt kun je proberen. Je lichaam moet er gewoon aan wennen. Na een tijdje gaat het waarschijnlijk wel beter. En anders eet je gewoon 's ochtends 1 boterham, en dan tegen 10 uur of zo meer. Als je dat fijner vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms is de truc ook: goed opstaan.
Ik kon ook nooit eten voor ik een uur echt wakker was, nou ja, ik kon het wel, maar dan kwam het er net zo hard weer uit.
Sinds ik een lichtwekker heb, ben ik Wakker als ik opsta, en kan ik direct eten. Wat het ook makkelijker maakt om gedurende de dag goed te eten.
Naast alle goede antwoorden en tips die je al hebt gekregen weet ik nog een tip: zorg dat je iets om handen hebt 's avonds. Ga breien, haken, een 1000-stukje puzzel maken, een spel op de Wii, het haar van je moeder vlechten :-) Dat leidt beter af van je lekkere trek dan bijvoorbeeld op de bank voor de tv zitten.
En nog een idee: neem je toetje nog niet direct na het eten, maar neem het als je een uur later trek krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij verslaving wordt weleens gezegd: "één is te veel en duizend te weinig". Niet alleen drank, drugs en alcohol kunnen verslavend werken maar eten ook. Het vervelende van eten, vergeleken bij die genotmiddelen, is dat je niet zonder kunt. Het is echter de kunst om die voedingsmiddelen of dat gedrag te vermijden waarmee je jezelf niet meer kunt remmen. Meestal is zoetigheid de 'trigger'. Die moet je in de eerste plaats zien te vermijden.

Heb je trek, dan kun je het beste toegeven door iets te eten maar neem dan een stukje kaas of worst, wat nootjes of een gekookt eitje. Ik noem maar een paar voorbeelden waar geen of nauwelijks koolhydraten inzitten. Niet dat je niet die snacks kunt dooreten maar het is veel makkelijker om je in te houden dan met chips, snoep, koekjes en andere koolhydraatrijke hapjes.

Ook frisdrank, vruchtensap en allerlei zoete sausjes op je eten doen je honger alleen maar toenemen. En, vergis je niet, ook allerlei 'hartig' voedsel is vaak doordrenkt van de suiker. Bekijk de kleine lettertjes van de ingrediëntenlijstjes maar eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Wat ik lastig vind, is dat als ik eenmaal in mijn hoofd heb dat ik zin heb in chocola of chips, dat dat idee wel dagen lang door mijn hoofd spookt en dan kreeg ik me toch een eetbui, niet voor te stellen. Heel obsessief. Hoe krijg je die gedachte uit je hoofd. Lastig hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's lastig hoor. Mensen vinden zoet en vet, caramel- en vanille-achtig van nature lekker. Dat is aangeboren. Als Ik een stukje zit te schrijven over candybars als Mars, Nuts, Snickers of over heel Ben & Jerry-ijs dan heb ik heel sterk de neiging om er bij mijn eerstvolgende supermarktbezoek een voorraadje van in te slaan. Zo sterk is die associatie maar gelukkig ben ik die neiging meestal wel kwijt als ik echt boodschappen doe. Gewoon afgeleerd om het spul in huis te halen. Het vergt een omslag maar als het je lukt om iets eiwitrijks of echte nootjes, zoals hazel- wal- of macadamianoten te eten als je trek hebt dan ben je die trek doorgaans sneller kwijt. Zoetigheid nodigt veel meer uit tot dooreten. Gewoon proberen en je bedenken dat jij de regie hebt. Jij bent de baas over jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord en zeer nuttige reactie! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je hebt ook Ben&Jerry's met noten... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En vanuit dat perspectief is het niet eens erg en misschien wel gezond om zo af en toe eens toe te geven. Af en toe. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo, varianten met noten hebben natuurlijk altijd de voorkeur. Waar noten zitten kunnen zich geen lege calorieën bevinden. Probleem is natuurlijk al die 'lege' ruimte om die noten. Hou me vast... Maar ja, als je af en toe zondigt, doe het dan goed, niet waar? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
B&J choco-ijs met noten... Toch wel een keer per jaar bezwijk ik. Maar dan mag het ook echt van mezelf, en dan is een 'normale' portie al erg veel omdat het zulk 'massief' ijs is.
Snuffel
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Kees. Herkenbaar dus. Die gedachte aan lekkers. Stug volhouden dus en niet kopen. Sterk zijn. Helaas ben ik allergisch voor noten. Een cracker kaas dan maar.
Ritsuka
12 jaar geleden
+ :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Snuffel: heel vaak kom ik vragen tegen om caloriearme tussendoortjes. Waarom niet calorierijk? Je hebt een zekere hoeveelheid brandstof nodig en dan kun je beter wat echt voedsel nemen in plaats van die fluthapjes waar je eerder honger van krijgt en waar je van door kunt blijven eten. Eitje, stukje worst of kaas, al dan niet op een volkoren knäckebrödje kan natuurlijk ook prima.
Snuffel
12 jaar geleden
Oh, okee. Goeie tip. Een calorierijk tussendoortje. Met kaas kan ik ook altijd moeilijk stoppen. (Ik ben een probleemgeval als het om eetverslaving gaat). Maar een eitje of zoiets is denk ik wel goed. Worst niet, want ik ben ook nog 'ns vegetariër ...
Een bak vla, is dat ook goed? Te veel suiker he?
Of gewoon een boterham.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ipv vla kan je ook (magere) vruchtenyoghurt nemen of zelf fruit in je yoghurt doen. een eitje kan geen kwaad. als je op vet wil letten kan je het beter koken dan bakken. eventueel kan je het op een (bruin) broodje doen met een plakje kaas, wat sla etc zodat je een broodje krijgt wat én goed vult én gezond is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bakje Griekse of Turkse yoghurt of een avocado kunnen ook prima de honger stillen. Allebei wel aan de vette kant maar een beetje vet heb je nu eenmaal nodig.
Snuffel
12 jaar geleden
Nou, bedankt voor alle tips. Hier kan ik wel mee vooruit. Bedankt. En ik ben niet eens de vragensteller hier.
Turkse yoghurt is heerlijk. Brood met ei en kaas ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pas op met magere vruchtenyoghurt. Daar zit echt een VRACHT suiker in, soms wel 18 procent. Je kunt veel beter volle yoghurt zonder suiker eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde inderdaad naturel yoghurt. Dank voor de aanvulling, Stippel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb de yoghurt gevonden in de winkel ;)
ik vind het alleen zo smakeloos haha, dus ik heb er stukjes appel door gedaan :D
Ritsuka
12 jaar geleden
yoghurt met vers fruit, heerlijk! En ook een prima combinatie om te eten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Wat mij enorm helpt is geen of weinig dingen met suiker erin eten! Natuurlijk heeft fruit ook suikers maar die zijn natuurlijk (maar ook weer niet teveel van eten)
Ik heb begrepen dat je overdag te weinig eet. Wat je lichaam dan gaat doen is in de spaarstand gaan staan wat inhoud dat je lichaam vet op gaat slaan op de buik omdat het "denkt"dat het uitgehongerd wordt. Eet en drink hierbij producten met suiker en je buikje groeit, je darmen gaan raar doen en je voelt je moe.
Suiker is verslavend! Teveel koolhydraten eten ook
( moe gevoel)

Snoep, koek en chips is iets wat ons lichaam niet nodig heeft en wat het lichaam omzet in vet!!! Als je dit wel eet en ook nog vaak dan weet je dus dat je vet aan het kweken bent. Eet je iets waarin suiker zit dan is bewegen erg belangrijk!

Niet vet is de grote boosdoener maar suiker!! Er zitten veel verborgen suikers in ons voedsel ( ook in chips door het frituren) Houd dit in gedachten test het uit door een stuk minder snaaierij te eten, wedden dat je al snel geen buikje meer hebt? Drink ook geen frisdrank meer maar daarvoor in de plaats water of een sapje of thee...Je zult ook minder zin hebben in suiker als je hier veel minder van eet!

Wat ook doen? je bent afhankelijk van je ouders voor wat betreft voeding heb ik begrepen. Kies de gezondste dingen uit en eet daar meer van zodat je minder of geen zin hebt in snaaierij en als je dan een keer snaait wees dan niet zo streng voor jezelf! Dit werkt namelijk averechts want dan ben je weer teveel bezig met eten

Veel succes en het beste!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij erg heeft geholpen is het boek Uit de ban van Eetbuien van Joanna Kortink. Ook haar workshop heeft mij verder geholpen.

www.eetbuien.nl
12 jaar geleden
Hoe 'verbodener' je het maakt, hoe aantrekkelijker je het maakt.
Zorg dat je sowieso goed eet, echt, dan wordt het makkelijker om goed te eten en minder te snoepen.
Hou op met jezelf wijsmaken dat je nooit iets mag snoepen, dat mag echt wel.
De vraag is alleen: waarom wil je snoepen? Als jij wilt genieten van een stukje chocola, doe dat dan, en geniet er ook echt van, bewust. Dan zul je zien dat je echt geen hele reep in 1 keer wilt eten.
Het kan ook zijn dat je gedachteloos dóóreet, en dan zul je toch zelf moeten portioneren: wil je chips, prima, als je er ècht zin in hebt, maar pak dan een heel klein schaaltje (dan lijkt het al meer), doe daar wat chips in, en eet ze op. Niet terwijl je iets anders doet, gewoon langzaam opeten, zodat je je ook bewust bent dat je maag voller raakt.
Is het echte vraatzucht, MOET je eten, dan zul je het ook anders moeten aanpakken. Want dan is de allerbelangrijkste vraag: waarom moet je dat? Wat eet je weg? Voel je je rot? Wat voel je dan? Dat moet je eerst uitpuzzelen voordat je mag eten. Stel dat je beseft: ik verveel me, en daarom wil ik chips eten. Dan is de volgende vraag: helpt dat tegen de verveling? Ja, natuurlijk, eventjes. Weegt het op tegen het rotgevoel achteraf? Nee, ik denk het niet. Dus dan moet je het niet doen. Poets desnoods je tanden, dan smaakt eten ook minder lekker.
Stel dat je je verdrietig voelt. Dan moet je tot je door laten dringen dat eten niets oplost - sterker, daar ga je je alleen maar rotter door voelen. Je moet iets met die emotie, in plaats van 'm wegeten en je nog ellendiger voelen. Want dan moet je eten omdat je je rot voelt, waarna je je rot voelt, waarna je moet eten...
Denk je dat je echt een probleem hebt op dit gebied en dat je het niet alleen aankunt, ga dan naar je huisarts. Er is veel hulp op het gebied van eetstoornissen.
Ikzelf ben ouder dan jij, vroeger was dit probleem niet zo bekend, ik kreeg pas hulp toen ik al bijna 200 kilo woog en diverse gezondheidsklachten had.
Dus is het echt een eetverslaving of een eetbuistoornis of denk je daarnaar op weg te zijn, vraag dan tijdig om hulp. Voor je eigen gezondheid, maar ook omdat het fijn is als eten weer gewoon eten is en niet een continue strijd.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Goeie tips +
Verliefd worden op iets anders dan eten, dat heeft bij mij geholpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb even snel je vraag doorgelezen en niet naar de antwoorden gekeken dus het kan zijn dat ik dit 'dubbel'post:
Maar ik moet dit nog even snel aan je doorgeven voor ik ga slapen. Ik heb heel lang met jouw probleem gezeten, TOTdat ik 1) ging fitnessen 2) een ander eetschema ging maken.
Ik werd zelf namelijk gék van de stress, van wat ik zou gaan eten of wat niet. Nu eet ik een VAST aantal dingen per dag, zonder al te veel koolhydraten (koolhydraten zorgen heel erg voor trek in zoete dingen) en ik eet nu echt gewoon heel erg gezond. Dat doe ik DOOR DE WEEK. In het WEEKEND mag ik van mijzelf 1 dag een vreetkick krijgen. Waarom? Ik heb alles al geprobeerd. Het helpt niet om het te verbieden want je wordt er gek van en je gaat het juist wél doen als je het verbied. Wat je nu doet is tegen jezelf zeggen: Nee, niet vandaag, in het weekend (bijvoorbeeld vrijdag) mag het pas. Dit lijkt supermoeilijk maar geloof me, probeer dit 3 dagen vol te houden en dan heb je niet eens meer zín in koekjes/ chips, echt niet!! Als het weekend is en ik bij mezelf denk: Nu mag ik, dan heb ik eigenlijk helemaal niet zoveel zin in wat ik ga eten. (maar ik moet omdat ik anders de hele week ernaar uitkijk haha).
Een ander ding wat ik je heel, heel erg kan aanraden is: Sporten. Met eetkicken eet je je frustraties weg. Geloof me: Als jij keihard hebt gesport en je focust je op je frustraties en daarin ga je helemaal los, je zweet, en daarna ga je douchen en ben je helemaal schoon dan heb je niet eens meer zín om iets te eten. (iig ík niet).
ALs laatste wil ik je meegeven: Geloof in jezelf. Want je kunt het echt wel, het ís mogelijk. Je wilt niet weten hoe ik baalde van mezelf, hoe ik gefrustreerd raakte keer op keer op keer maar weer opnieuw. Ik had ook iedere dag een eetbui, werd moe en futloos. Met hoe ik eht nu doe, kan ik het zat aan. Ik heb weer tonnen energie!! Ik wilde dit al heel lang doorgeven aan zoveel mogelijk mensen die het maar willen horen haha, ik hoop echt heel erg dat je hier iets aan hebt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer je bewust te worden van het gevoel dat je hebt bij alles wat je doet.
Zo zou je er achter kunnen komen, dat je uit frustratie eet. Vervolgens kun de oorzaak van die frustratie aanpakken. Problemen dus oplossen, in plaats van ze voor je uit te schuiven en ze weg te eten. Zie dus onder ogen, dat je een probleem niet met jezelf volproppen, kan oplossen. Ook al geeft eten een lekker gevoel, het probleem blijft er liggen.

Lees het boek Leven met Obesitas, van P Daansen. Daar staat een schema in van allerlei smoesjes, die dit onwenselijk gedrag in stand houden.

Ook dat van je broertje is een k*tsmoesje. Want dat is ^zijn^ probleem. Natuurlijk mag je jouw probleem bij je ouders aankaarten, en een oplossing voorstellen.
En hier komt een van de dieper liggende problemen naar boven: je voelt je te weinig verantwoordelijk voor jezelf, en teveel voor een ander.

Sterkte, want dit is niet eenvoudig. Wees trots met elk stapje dat je weet te zetten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan aan je ouders vragen of ze het willen verstoppen, en dat alleen je ouders en je broertje weten waar het ligt, en dat ze jou dat niet vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eetbuien zouden heel goed veroorzaakt kunnen zijn door een laag bloedsuiker gehalte. Wanneer je bloedsuiker laag is, prikkelt dat je maag om samen te trekken wat een hongergevoel veroorzaakt. De snelste manier om van dit gevoel af te komen, is zo veel mogelijk suiker oftewel zoete dingen te eten omdat suiker het snelst in je bloed wordt opgenomen.
Suiker wordt echter zo snel verwerkt, dat je snel weer de behoefte zult krijgen om meer te eten. De truc om dit te voorkomen is door het eten van koolhydraten. Bij het eten van koolhydraten maakt het lichaam insuline aan die alle organen en spieren 'vertelt' dat er genoeg suiker aanwezig is.

De volgende keer kun je proberen eerst een boterham met kaas te eten. Het duurt wel minstens 20 tot 30 minuten voordat je gevoel weg zal trekken. Tot die tijd zal je jezelf in moeten houden. Een kop thee geeft in die tijd vaak wel een oplossing omdat er dan iets warms tijdelijk je maag vult.

p.s. lage bloedsuiker kan ook ontstaan door slaapgebrek. Ik weet niet of dit het geval is, maar het speelt in veel gevallen wel een rol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zit wel suikerziekte in de familie. ik heb mezelf er nog niet op laten testen, maar zou dit misschien een rol kunnen spelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suikerziekte hoeft hier helemaal niets mee te maken te hebben. Het ontstaan van lage bloedsuiker is absoluut geen ziekte, het is iets wat veel mensen vaak voorkomt als ze weinig koolhydraten binnen hebben.