Bestaat het talent om in je hoofd smaken te combineren?

Dus zonder dat proefondervindelijk vast te stellen.
M.a.w. je kunt in gedachten als het ware vóórproeven of een niet alledaagse combinatie van smaken zal accorderen en of dat een nieuwe smaaksensatie zal gaan opleveren of dat het echt niet te pruimen zal zijn.
Zo bijvoorbeeld ook met het gebruiken van verschillende kruiden of specerijen in een gerecht. Dat je van te voren al weet dat die elkaar zullen versterken, naast elkaar te proeven zijn of elkaar tegenwerken.
Zoiets als een absoluut gehoor, maar dan op het gebied van smaak.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Inspiratie voor nieuwe gerechten en
nieuwe smaakcombinaties halen ervaren koks uit het
smaakregister in hun hoofd”,
“Dat smaakregister is opgebouwd door
jaren van proeven en experimenteren met
ingrediënten en combinaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik denk van wel; ik kan me prima voorstellen of smaken zullen samengaan en wat lekkere combi's zullen zijn.
mijn moeder is hier best jaloers op, want zij moet iets daadwerkelijk klaarmaken en proeven voor ze weet of iets smaakt of niet.
12 jaar geleden
Ja, dat bestaat. Ik realiseerde me toevallig gisteren, ineens, dat ik dat kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maakt 2, ik kan het ook.
Daarvan heb ik als panelleider inderdaad een frappant voorbeeld meegemaakt. Een deelnemer kon met een verschil van hoogstens 2 dagen, binnen de termijn van veertien dag, de ouderdom van een gekookt ei vaststellen.
Hij ging uit, zei hij, van een combinatie van smaak en geur. De dooierkleur was onbelangrijk. Deze is trouwens afhankelijk van de voeding die de kip krijgt (vers groen, sommige maissoorten, zonlicht), en het ras van de kip.
Zelf kon ik de aard van de ondergrond in het kippenverblijf vaststellen (grasveld, houtrap). Dit laatste, vegrijsd afvalhout, is soms behandeld met een impregneermiddel,
of oud hout. Dit kenmerkten we als: muf of duf. In feite nietszeggende woorden, maar een poging verschil in woord uit te drukken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het woord: vergrijsd moet natuurlijk vergrijzeld zijn.
In kleine stukje verhakt door een hakselmachine.
Ras: het is bekend dat de Barnevelder eieren met bruine schalen legt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het woord: vergrijsd moet natuurlijk vergruizeld zijn.
In kleine stukje verhakt door een hakselmachine.
Ras: het is bekend dat de Barnevelder eieren met bruine schalen legt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja grappige vraag, volgens mij kan het, ik ervaar dat namelijk, ik word er beter in naarmate ik vaker gekookt heb, ik heb dan een soort gecombineerd smaak/beeld visioen van een bepaalde combinatie.