Waarom wordt basterdsuiker hard als je de verpakking open laat staan?

Als je basterdsuiker in een bakje doet zonder deksel, of je doet de verpakking niet dicht, dan wordt de basterdsuiker één grote klont. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Aan basterdsuiker is vocht toegevoegd in de vorm van een suikeroplossing. Door uitdroging wordt de basterdsuiker hard.
Basterdsuiker is erg gevoelig voor wisselingen in temperatuur en luchtvochtigheid.
U kunt basterdsuiker in de winter als de verwarming aan is, het beste bewaren in de originele verpakking en als extra bescherming deze verpakking in een goed sluitende plastic bus doen.
Dan kan het toch zo zijn dat uw basterdsuiker hard wordt en klonten gaat vormen. Dit kunt u tegengaan op een tweetal manieren:
• in de gesloten verpakking een stukje appel of een stukje vers wit brood bewaren voor bijvoorbeeld een dag.
• de basterdsuiker in een open verpakking in een diepe kom te zetten en hierover een vochtige theedoek te leggen voor een langere tijd.
De basterdsuiker onttrekt dan vocht uit appel, brood of theedoek en wordt weer soepel en kneedbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Suiker trekt water aan uit de lucht en vormt klonten als het nat wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij basterdsuiker is dat juist andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou kunnen dat Hippo gelijk heeft.