Als ik kipfilet eerst goed kook en daarna nog even hard krokant bak, is die ESBL bacterie dan onderhand dood? Is het dan 100% veilig?

Toegevoegd na 7 minuten:
Hoe ik het bereid heb:

Kipfilet in reepjes van 1 cm gesneden.
Daarna koken in water (en kruiden etc) voor een minuut of 8.
Daarna nog even laten staan in het kookwater (zonder vuur).
Kipfilet eruit gehaald en droog gedept op keukenpapier.
Wok aan met olie erin en op hoog vuur de kipstukjes goed hard bakken.

Daarna opeten. ESBL vrij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ESBLVrij : de kip ; zeker.
Smaakvrij : eveneens.
Dit wel wel HEEL erg het kind met het badwater weggooien.....

Het beste antwoord

De kans om door voeding besmet te raken met ziekmakende bacteriën als ESBL is niet erg groot. Toch kan je die kans nog kleiner maken door hygiënisch te werk te gaan met je eten.

Was je handen voor je gaat koken en ook als je rauw vlees hebt aangeraakt.
Was messen direct in heet afwassop.
Prik niet met hetzelfde bestek in rauw vlees en daarna in gaar eten.
Gebruik niet dezelfde snijplank voor rauw vlees en ander voedsel zoals groente.
Bak kip door en door gaar, je hoeft hem niet eerst te koken. Hij wordt dan alleen maar droger.
Bewwar vlees altijd goed gekoeld ,dit verkleint de groei van bacteriën.
Was groente en fruit voor je het eet.
Verwerk geen rauwe eieren in gerechten die niet worden verhit.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er werd in het nieuws verteld dat het goed gebakken of gekookt moet zijn. dus geen roze net aan gare kip eten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het moet dus gewoon goed gaar zijn, of je dat nou met koken of met bakken doet dat maakt niet uit. Dubbel op is echt niet nodig, mits je dat zelf lekker vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dan is die esbl bacterie dood, maar je vlees wel kurkdroog en dus niet lekker meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat het vlees goed gaar is, en let op dat je kruisbesmetting voorkomt, dus niet de (half)bereide kip terugleggen op de plek waar ie rauw gelegen heeft, of de (half)bereide kip hanteren met bijvoorbeeld een mes of schuimspaan of iets dergelijks waarmee je eerst de rauwe kip hebt aangeraakt.
Denk er ook aan je handen te wassen als je rauwe kip hebt aangeraakt.