Waarom was/ is het plantje (suikervervanger) stevia uit Paraguay verboden?

Ik lees dat het een wondermiddel is, dit is ook op TV geweest. Je zou niet dik worden van het plantje stevia en het zou daarnaast de oplossing zijn voor suikerpatiënten. Is dit plantje nog steeds verboden? Waarom is dit plantje überhaupt verboden (geweest)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
Zo'n wondermiddel bestaat niet, de effecten zijn nog niet goed onderzocht
Cryofiel
12 jaar geleden
Volgens mij intussen wel, daarom is het nu wel toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is tegenwoordig wel toegestaan. Tot voor kort nog niet, omdat nieuwe ingrediënten altijd uitgebreid moeten worden onderzocht op veiligheid voor ze toegestaan worden. Er zijn ook veel geruchten dat de suikerindustrie veel heeft zitten lobbyen om de goedkeuring van stevia tegen te gaan, maar of dat waar is, is natuurlijk moeilijk achter te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Japan is het al heel lang in gebruik en de Japanners zijn heel kritisch wat betreft dit soort (voedings)dingen. Het zit daar zelfs in Cola ip.v. suiker.
Cryofiel
12 jaar geleden
Tja, ieder land heeft zijn eigen regels voor de toelating van bepaalde voedingsstoffen. Zo zijn sommige stoffen eerst in Amerika toegelaten, en pas jaren later in Europa. Terwijl er andere stoffen zijn die eerst in Europa zijn toegelaten, en pas jaren later in Amerika.

Het beste antwoord

De Europese Commissie heeft maandag 2 juli 2011 gebruik van de zoetstof stevia goedgekeurd, dus het is inmiddels niet meer verboden.
Stevia, gemaakt van de stevia-plant, kreeg in december 2008 in de VS de GRAS-status. In Europa heeft EFSA in april 2010 vastgesteld dat stevia veilig is. Het Europees Parlement buigt zich nog over de toelating van stevia. In Frankrijk is gebruik van stevia al toegestaan.

De zoete bestanddelen van de steviaplant, steviol glycosiden, werden namelijk verdacht van kankerverwekkend en giftig te zijn. Daarom is dat wetenschappelijk onderzocht. De aanvaardbare dagelijkse inname is bepaald op 4 milligram per kilo lichaamsgewicht per dag. Maar deze ADI kan door zowel volwassenen als kinderen gemakkelijk worden overschreden als fabrikanten de stof veelvuldig gaan gebruiken in hun producten. Daarom staan er nog veel vraagtekens bij.
Amadea
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dus de ADI voor stevia is slechts 4 mg per kg lichaamsgewicht. Die van aspartaam is 40 mg per kg lichaamsgewicht. Tien keer zo hoog dus. Zou de ADI van stevia hoger worden gemaakt naarmate er meer onderzoek wordt gedaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar stevia is wel ontzettend sterk, dus misschien dat je die grens wel niet zo snel overschrijdt als het lijkt?
Ik heb geen idee hoeveel in de praktijk 4mg per kg lichaamsgewicht is hoor, maar in een kom yoghurt heb je serieus al genoeg aan 3 druppels, zelfs 1 druppel per kom kan je al proeven.
Cryofiel
12 jaar geleden
In de laatste twee zinnen van het antwoord staat: "Maar deze ADI kan door zowel volwassenen als kinderen gemakkelijk worden overschreden als fabrikanten de stof veelvuldig gaan gebruiken in hun producten. Daarom staan er nog veel vraagtekens bij."