Hoe kun je walnoten uit de dop halen zonder de noot zelf te beschadigen?

In de winkel kun je altijd van die mooie hele (lees halve) walnoten kopen. Hoe doen ze dat? Ik krijg ze er nooit heel uit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
27.8K

Antwoorden (9)

Als ze "nat" zijn dan gaat dat heel makkelijk, dan is de noot nog elastisch en kun je ze vaak als één geheel er zelfs uit krijgen...

Maar als ze nat genoeg zijn gaat dat heel goed...

Machinaal zou er een kneuzer aan te pas kunnen komen die de schaal in stukjes slaat waarbij de noot in twee halven overblijft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alleen het vliesje er nog tussen uithalen: da's soms wel lastig, maar twee gelijke helften dat lukt wel...
gewoon voorzichtig doen mij lukt het ook wel vaak (let wel op dat er dan nog een schilletje tussen zit)

Toegevoegd na 1 minuut:
gewoon langzaam eerst de schil kraken en dat uit elkaar halen dat zit er nog een stuk aan de noot vast en daar breek je een stuk vanaf zodat de noot niet meer stevig vastzit waardoor je hem er makkelijk uit kan halen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn daar niet van die speciale (wal)nootmesjes/-schillers voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tanta van mij legt ze een nachtje in de vriezer, en heeft mooie halve noten. Let wel op dat je de noot voorzichtig kraak en het tussen schilletje verwijderd.

Een goed begin is het halve werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De keuringsdienst van waarde heeft er een aflevering aan gewijd. (zie bron)
Kan nu wel vertellen hoe het gedaan wordt maar het is zeker zo leuk om de aflevering zelf te bekijken! Dan zie je ook echt hoe het gedaan wordt. (ik stond er van te kijken...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geduldig veilen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe ik het doe: ik gebruik geen notenkraker, maar een (niet al te scherp) stevig mesje, met een ronde punt.

Het mesje steek ik een stukje in het 'kontje' van de walnoot. De noot hou ik in één hand, met de andere hand draai ik het mesje, zodat ik de helften van de schil van elkaar los wrik.

Het is nog steeds even peuteren om de walnoot en in zijn geheel of in helften uit te krijgen, maar hij wordt in ieder geval niet meteen verbrijzeld door het kraken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Steek een puntig mes in de "kruin" en dan een beetje draaien, je krijgt dan 2 perfecte helften.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn het noten uit Turkije, India of China, dan zijn ze waarschijnlijk met de hand gekraakt. In die landen hebben mensen het kraken tot een kunst verheven, waardoor ze per uur vele kilo's noten van hun schil ontdoen. Komen de noten uit Frankrijk of de Verenigde Staten, dan zijn ze waarschijnlijk machiaal gekraakt. Via een trechter komen de noten, die vaak zijn gekoeld om de schil brozer te maken, tussen 2 metalen rollen terecht. Die kraken de noot en spuwen de onderdelen weer uit. Omdat notenvlees zwaarder is dan de schil, komen deze delen op verschillende stapels terecht.
Bronnen: