Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je het gif van een appel schillen?

Een collega schilt steevast zijn appel in de pauze. Hij meent dat de appel daardoor gezonder wordt. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

Appels worden bespoten zodat ze zonder wormengaatjes ed van de boom komen. Je kan door de appel goed te wassen de resten van het gif af wassen. Echter, moderne vormen van bestrijding zijn al redelijk veilig.

Het meeste gif hoopt zich op in het gaatje rond het steeltje. it dus noot opeten maar wegsnijden / weggooien.

Het compleet schillen van een appel zorgt ervoor dat je veel vitamines die net onder de schil zit weggooit. tevens is de schil een bron van vezels.

Alles bij elkaar zou ik zeggen: Schillen verlaagt het 'gezondheidsnivo' met uitzondering van het hartje rond de steel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan wel degelijk, maar vergeet niet dat de hand die de appel vasthoudt ook de schil raakt dus de appel weer meteen besmet... Zo erg zal het niet zijn, maar door schillen alleen raak je alle gif die op de schil zit niet kwijt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Appels zijn het gezondste als ze met schil gegeten worden. Dus goed wassen en afdrogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb een hele tijd eczeem rond mn mond gehad. Na heel veel dokteren kwamen we er uiteindelijk achter dat het aan het goedje lag wat op de appels wordt gespoten. Dus ja, je collega heeft gelijk. Maar goed afwassen is ook voldoende hoor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Appels moet je schillen, hebben ouders hun kinderen altijd voorgehouden. Op de schil zit het gif dat de boer erop spuit, maar dat je tegenwoordig moet uitspreken als ‘gewasbeschermer’.

Helemaal fout, ontdekte de Wageningse pommoloog Mohamed Awad in 2001. In de schil zitten juist de meeste beschermende stoffen van de appel. Hoe roder de appel, des te gezonder de schil. Lekker opeten, die schil.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In '95 ging 't in elk geval een keer mis:
http://trappist.elis.ugent.be/elisgroups/speech/msr/msg_aug95.html
"8 Spaanse fruitplukkers die in SINT-TRUIDEN verblijven, zijn dit weekend opgenomen in het ziekenhuis na het eten van bespoten Jonagold-appels. Dat meldt HET BELANG VAN LIMBURG. De plukkers vertoonden zeer zware vergiftigingsverschijnselen. 2 onder hen raakten in coma en werden in kritieke toestand naar het universitair ziekenhuis van LEUVEN overgebracht. Gisteravond was het levensgevaar geweken. Het antigifcentrum kwam tot de conclusie dat het om een zwaar gif ging dat gebruikt wordt in de fruitsector."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schil de appel ook altijd, want als ik een appel met schil eet, al boen en was ik hem nog zo goed, krijg ik "aften" (blaartjes) in mijn mond. Sinds ik ze schil heb ik nooit meer last.
(Lees meer...)
amc
14 jaar geleden
Dilemma: wat weegt zwaarder, de aanwezigheid van gif of aanwezigheid van de goede stofjes in/net onder de schil?

En nog meer vragen die deze vraag oproept: zou wassen alle gif eraf halen of maar een deel? En zit er in de rest van de appel ook gif?

Misschien maar gewoon biologische appels, gewassen en met schil....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding