Waarom is brood vierkant of ovaal, terwijl het grootste deel van het vleesbeleg rond is?

Lijkt me niet logisch, zo kun je nooit je brood fatsoenlijk beleggen. Er zijn altijd gedeeltes waar of NIETS of waar het DUBBEL is belegd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grappig haha, wij zijn altijd aan het knippen en plakken met beleg... ik snap je vraag volkomen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het brood volledig beleggen,door meer vleeswaren te gebruiken.Misschien is dat de achterliggende gedachte.
De vraag had ook kunnen luiden, waarom zijn bijna alle vleeswaren rond, terwijl brood altijd een andere vorm heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen vleeswaren meer op je brood doen? Kaas is makkelijker aan te passen aan je boterham. Jam helemaal, en is veel lekkerder en ook is er niemand voor dood gegaan.

Het beste antwoord

Brood wordt meestal gebakken of los op een bakplaat, of in een vorm die van boven open is. Zo kan het mooi uitrijzen. Gevolg is de karakteristieke bolle kant. Overigens, zogenaamd toastbrood wordt gebakken in een vorm met een deksel, en is wel vierkant.

Vleeswaren worden in een mal gevormd. En omdat de brei die er in gaat vloeibaar is, wordt deze vlak van boven. Daarom is deze heel mooi rond of vierkant (Bij ons bij de slager is veel beleg geoon vierkant hoor).

Droge worsten worden in een 'tube' (bv darmen van geslachte dieren) gemaakt door de vleesmassa er in te spuiten, en de uiteindes dicht te draaien, en dat te drogen / koken te hangen; Die darm neemt zelf een ronde vorm aan, geoon vanuit natuurkundige principes (Grootste inhoud bij omtrek).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat beleg niet per se voor een maat brood is. Je hebt ook roggebrood, dat kleiner is en ook maïsbrood, dat weer een hele andere vorm is.

Het "aanpassen" van de vorm aan het soort brood zou vele maten opleveren, wat ervoor zou zorgen dat de prijs veel te hoog wordt, waardoor het niet meer wordt gekocht. Dit wil een bedrijf niet.

Daarnaast is een "stuk vlees" ook niet altijd een vaste maat. Je kunt dus niet 100.000x hetzelfde lapje vlees maken met precies dezelfde afmetingen, zonder een (hoop) vlees weg te gooien. Ook hierdoor zou het dus weer te duur worden.

Toegevoegd na 31 minuten:
Verder heb je overigens ook nog bv. crackers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag. Ik ben ook iedere dag weer aan het puzzelen hoe mijn boterhammen optimaal kan beleggen. Rond is over het algemeen de natuurlijke vorm van voedsel. Het is de vorm die de meeste inhoud kan herbergen en het is de vorm waarmee de natuur ook in andere opzichten optimaal kan werken. Ooit is geprobeerd om kazen vierkant te maken, domweg omdat de meeste mensen een vierkant of rechthoekig stuk prefereren maar dat gaf zoveel afval dat het uiteindelijk, ook voor de klanten, niet rendabel was.

De vorm van brood was ooit ook standaard rond, hoewel eigenlijk halfrond. Mooi voor een dubbelgeslagen plak ham, andere vleeswaar of kaas. De moderne productiemethodes leveren meestal de rechthoekiger busbroden op. Daar passen natuurlijk de eveneens rechthoekige vleeswaren beter op dan de ronde maar met een beetje passen en meten kun je ook rechthoekige boterhammen prima beleggen. Ik doe er meestal naast kaas of vleeswaren ook nog sla, tomaat of andere rauwkost op en ik vind het daarom geen ramp meer dat het beleg wat onregelmatig verdeeld is. Dat maakt het eten van een boterham extra spannend.