Als je een zakje gemengde nootjes hebt, hoe komt het dan dat de paranoten altijd bovenop liggen?

Maakt niet uit welk merk, ze liggen altijd bovenop!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij een mengsel van verschillende afmetingen brokken (en dat noten mengsel valt daaronder) van ongeveer gelijk soortelijk gewicht kunnen de kleine stukjes wel tussen de grotere door naar beneden zakken, de grotere niet tussen de kleinere door.
Zoe het mengsel rustig liggen dan is er geen reden voor het zakken van de kleine noten, echter bij vervoer zijn er trillingen en schud alles. Daardoor zakken die nootjes die een gaatje vinden waar ze in kunnen.

leuke test: Neem gemengd grind van verschillende afmetingen, vanaf maat zandkorrel tot gewone kiezels.
Vul te beginnen met de kiezels en daarna steeds kleiner spul een bakje en zet het dan op een trilplaat een tijd lang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd in geval van gelijke grootte zullen de zwaarste onderop komen te liggen, en in geval van gelijk gewicht de kleinste.

Andere antwoorden (1)

Het formaat zal de oorzaak zijn. Ze zijn groot, driekantig, en maanvormig. Maar zijn voor hun formaat nogal licht. Daardoor zakken de kleine ronde en ovalen noten makkelijk naar beneden en blijven de paranoten bovenop liggen.
Je zou het kunnen vergelijken met een zak gemengd fruit. Stel dat elke vrucht hetzelfde gewicht heeft. Dan zullen de appels, peren en sinaasappels naar onderen verschuiven, en de bananen blijven bovenop liggen.
Amadea