Waarom heet een blinde vink een blinde vink?

Want het heeft niets met een vogel te maken en heeft waarschijnlijk ook nooit geen ogen gehad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Blinde vink is een Nederlands en Belgisch gerecht, gemaakt van gekruid gehakt omwikkeld met een dun lapje vlees (bijvoorbeeld kalfsvlees of hamlap). Een bijzondere vorm van de blinde vink is de slavink waarbij het gehakt met spek wordt omwikkeld.
De blinde vink wordt gebraden en in het algemeen gegeten in een avondmaaltijd met aardappelen en groente, waarbij (een deel van) het vet waarin het vlees gebraden is over de aardappelen gegoten wordt.
De blinde vink is een van de eerste door de Nederlandse slagers voorbereide combinatieproducten met vlees en nog altijd zeer populair.
In het Franstalige deel van België wordt blinde vink "oiseau sans tête" genoemd.

Wie bij de slager of in de supermarkt een blinde vink koopt, krijgt een opgerold lapje vlees, gevuld met gehakt, vet of groente. Het is natuurlijk een rare naam voor een culinair gerecht. Waarom noemt men een stukje vlees nou blinde vink? Wat heeft dat vlees met een vink te maken? En waarom dan ook nog een blinde vink? De reden is dat ooit iemand bedacht heeft dat dit stukje vlees qua vorm veel lijkt op een echte blinde vink, waarna het lapje vlees deze naam kreeg en die naam ingeburgerd raakte. Een echte blinde vink is een geblinddoekte zangvogel. Bij wedstrijden werden vinken soms geblinddoekt, omdat ze dan beter gingen zingen. Vroeger werden vinken soms zelfs bewerkt met een hete naald. Daarmee werden de ogen van het vogeltje verwoest om het vogeltje mooier in een kooitje te laten zingen.

in vroegere tijden aten mensen echte vinken. in sommige landen zal het nog steeds gebeuren, maar in Nederland niet meer. Een vink was een ware delicatesse en kon alleen maar betaald worden door rijke mensen. Vooral in de 16e eeuw en later werden en veel zangvogels gegeten. Ze werden gevangen en gedood, waarna ze al snel op de eettafel terecht kwamen. Niet alleen vinken maar ook spreeuwen, kraaien en andere zangvogels waren het haasje.

Een ander verhaal dat de ronde doet is dat de benaming afkomt van het vinkenzetten. Het vinkenzetten is een wedstrijd waarbij vinken in kooitjes worden gezet langs een weg. De vinkeneigenaar moet in 1 uur tijd tellen hoe vaak een vink een lied zingt. Omdat de vink niet afgeleid mocht worden, werd de vink vaak blind gemaakt. Waarschijnlijk waren de mensen toen nog slim genoeg om gewoon een doek over de kooi te hangen, iets dat men nu wel doet. Hoe dan ook, in vroeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verhaal klopt, maar als je knipt en plakt, redigeer dan ook een beetje .....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@marleen: kopieert en plakt... Zal het onthouden voor de volgende keer. @valentijnraw: ik denk dat in die tijd veel mensen dat ook daadwerkelijk deden, al kan je dat nooit met zekerheid zeggen natuurlijk.

Andere antwoorden (2)

Een echte blinde vink is een geblinddoekte zangvogel. Bij wedstrijden werden vinken soms geblinddoekt, omdat ze dan beter gingen zingen. Vroeger werden vinken soms zelfs bewerkt met een hete naald. Daarmee werden de ogen van het vogeltje verwoest om het vogeltje mooier in een kooitje te laten zingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Daarmee geef je nog geen antwoord op de vraag waarom het stukje vlees ook zo heet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom heet een bamibal eigenlijk een bamibal ... op jou plaatje bv lijkt het niet eens op een bal ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is toch een nasiBAL of een BAMIschijf? Ik heb nog nooit een bamibal gezien..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nasischijf heb ik ook nog wel eens van gehoord ... maar inderdaad, de bamibal bestaat alleen in sprookjes volgens mij ;)
een NAS SCHIJF is trouwens heel wat anders :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bamibal Hij/ zij vraagt ook helemaal niet hoe het stukje vlees heet, maar waarom een blinde vink een blinde vink heet.
Ongeveer honderd jaar geleden aten rijke mensen vinken als een lekkernij. Voor de arme mensen waren deze vogels veel te duur. Ze maakten daarom vinkjes van kalfvlees en noemden deze blinde vinken, omdat ze geen oogjes hadden zoals de echte vinken.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord+