Kan je een dag nadat je Chinees hebt gegeten , pas ziek worden?

Gisteren rond 17.00 hebben we Chinees gegeten . We hadden tot vanmidag nergens last van , maar vanaf een uur of 15.00 ( dus bijna een dag later) zijn mijn man en ik aan het spugen , en wij denken dat het door de Chinees komt , maar kan dit bijna een dag later? Ik heb nu na het spugen geen last meer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Er is een verschil tussen voedselvergiftiging (kan vrijwel direct optreden) en een voedselinfectie(kan tot een week na consumeren optreden. Deze lange periode is te verklaren door het feit dat de bacteriën die je binnen krijgt, in je maag door het maagzuur een flinke tik krijgen en zich daarna weer gaan vermeerderen tot een niveau waarop ze bij jou klachten kunnen gaan veroorzaken. Voor een voedselinfectie is de minimale incubatietijd ongeveer 6u, maar een dag is zeker niet ongewoon.

Toegevoegd na 2 uur:
Overigens is het verschil tussen een voedselvergiftiging en een voedselinfectie, het feit dat het eerste door een toxische stof wordt veroorzaakt en het tweede door bacteriën en soms virussen.
Veel voorkomende infecties zijn Salmonella, Campylobacter (onvoldoende verhit varkensvlees), E. coli (diverse ziekteverwekkende soorten, o.a. de EHEC die vorig jaar zo in het nieuws is geweest, meestal door faecale besmetting....dus goed handen wassen na de wc), Listeria (soms via rauwmelkse kaas, maar ook via condenswater door bijvoorbeeld slecht afdekken in koeling). Een voorbeeld van een virusinfectie is het Norovirus, wat voor vele toileturen kan zorgen.
Er zijn wel soorten micro-organismen die voor een voedselvergiftiging kunnen zorgen, maar dan wordt je ziek van een gifstof die door de bacterie wordt geproduceerd. Een voorbeeld hiervan is de Staphylococcus aureus, die bij 50% van de mensen op hoofdhuid en in/rondom oren, neus voorkomt. Vandaar dat het belangrijk is om tijdens koken niet zonder erna handen te wassen aan je hoofd te zitten.

Toegevoegd na 2 uur:
Mocht je inderdaad sterke vermoedens hebben dat het bij een horeca-onderneming is opgelopen, dan zou je de waren-klachtenlijn van de nVWA kunnen bellen/mailen om hen daarvan op de hoogte te stellen. Zij kunnen in zo'n op onderzoek uitgaan. Bijgevoegd de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat zou kunnen ja.
Het duurt een tijd voordat je lichaam alle bruikbare stoffen inneemt.
Weet niet zeker of het een dag kan zijn.
Denk even na of jullie nog wat anders hebben gegeten na 17:00 gisteren.
Als je niks hebt gegeten ligt het aan de chinees en zou ik nooit meer daar gaan halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zeker, alle virussen hebben een incubatie tijd. Ik zou naar de dokter gaan en als het blijkt dat het door de chinees komt zou ik toch de gezondheid inspectie inschakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een grote bacterie kolonie wordt door het lichaam vrijwel direct opgemerkt waardoor u binnen enkele overgeeft en zich zoek voelt. Echter bij een kleine hoeveelheid bacterieen kan het zijn dat het lichaam het pas opmerkt wanneer de kolonie in omvang toeneemt , vandaar dat u pas na verloop van een of meer dagen ziek zal worden . Raadzaam is om bij voortdurend ziektegevoel de huisarts te raadplegen. Eventueel kunt u ook wat braaksel opvangen en bewaren voor onderzoek .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou eventueel kunnen dat het eten bij de Chinees er iets mee te maken heeft maar het is even goed mogelijk dat jullie voor of na de chinees nog iets anders hebben gegeten waar jullie nu niet direct aan denken en dat daar de oorzaak van jullie tijdelijk onwel zijn ligt.

Het zou eveneens kunnen dat jullie ongemerkt gas hebben ingeademd en dat kan hetzelfde effect geven.

Het is bovendien niet zo dat het eten bij de Chinees per definitie 'slecht' was omdat jullie er minder goed op reageren. Voor hetzelfde geld werden jullie ook misselijk zonder dat bezoek aan de chinees.

Ik zou alleszins geen voorbarige conclusies trekken en er alvast geen Amerikaanse toestanden van maken om op basis van dit eenmalig ongemak (dat bovendien reeds verholpen blijkt te zijn) een onderzoek te laten plaatsvinden of een klacht in te dienen.

Indien ik in jullie plaats was dan zou ik die Chinees het voordeel van de twijfel geven en het er op houden dat er even goed een andere oorzaak kan zijn voor jullie gezamenlijk onwel zijn.

Groetjes en Have Fun Anyway ;-)